Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
'Ørslev Kloster - en sonetkrans' er en ode til det navnkundige refugium i Skive Kommune.Klosteret nævnes første gang skriftligt i 1275, men arkæologisk dokumentation samt dendrodateringer peger på forløbere i begyndelsen af 1200-tallet. Det var et nonnekloster under benediktinerordenen. Ved reformationen blev det krongods.I 1934 iværksatte ejeren, komtesse Olga Sponneck, sammen med Nationalmuseet en grundig restaurering. Ved komtessens død overgik ejendommen til et legat, der fik til opgave at bevare stedet som barokherregård med kulturel anvendelse. Legatet ejer stadig ejendommen, der siden 1969 har været drevet af Foreningen Ørslev Kloster som et arbejdsrefugium.Gennem 14 'engelske' sonetter og den samlende mestersonet følger sonetkransen denne udvikling frem til den seneste omfattende ombygning i 2021-23 - med glimt i øjet og i dyb respekt for det historiske vingesus mellem klosterets robuste mure.Har man én gang oplevet Ørslev Klosters 'kreative hvælv', bærer man det i sit hjerte.Udgaven er illustreret med fotos fra refugiets fotoalbum.
Grundlagt i 1200-tallet har Ørslev Kloster været både nonnekloster og herregård, før den navnkundige komtesse Olga Sponneck overgav det til et legat, der siden 1969 har drevet ejendommen som et arbejdsrefugium.Sonetkransen 'Ørslev Kloster' destillerer og dramatiserer 800 års episk historie - med glimt i øjet og dyb respekt for tidens vingesus mellem de tykke mure. Har man én gang oplevet Ørslev Klosters 'kreative hvælv', bærer man det i sit hjerte.Udgaven er illustreret med fotos fra refugiets fotoalbum.
En uvejrsnat i november opdager Vera Mejnert, forvalter på refugiet Ørslev Kloster, liget af journalisten Jakob Wichmann i klosterkælderen.Spor på gerningsstedet tyder på, at han stak næsen for langt frem, da han i sin sidste artikel skrev om Ståle Johnson, en tidligere klostergæst, som dagen før er flygtet fra fængslet – antageligt for at grave det guldop, som aldrig blev fundet efter hans overfald på familien Mejnerts juvelerbutik i 1993.På samme tidspunkt forsvandt Veras far lige så sporløst, og hun har mistænkt sin mor for at stå i ledtog med forbryderen, men moren afviser alle beskyldninger, og for at høre Ståles version af sandheden må Vera finde ham, før politiet gør det – og måske også finde frem til guldets gemmested og sin far?
'Hun var i jeans og sneakers og en bluse, der engang havde været hvid. Nu var den rød af blod. Et sværd stak op af hendes bryst.'Grete er flyttet ind hos Jensen - på prøve - og har fået et vikariat som frisør på Aarhus Teater. Aftenen før hendes tiltrædelse fejrer de deres nye samliv ved at gå i teatret og se premieren på Dracula. Dog fornemmer de straks uro blandt skuespillerne.Louise Stuk, ensemblets unge stjerne, mangler på scenen, og da Jensen og Grete efter forestillingen ser sig om bag kulisserne, finder de hende dræbt med en af teaterets dødelige rekvisitter - samme dag, som stjerneinstruktøren Walter Richard blev suspenderet i en krænkelsessag.Mens Jensen deltager i politiets officielle efterforskning, kommer Grete gennem sit nye job anderledes ind under huden på Louises kolleger, konkurrenter og tidligere kæreste. Meget tyder på, at gerningsmanden er iblandt dem. Eller gerningskvinden?
Ferien skulle blive hyggelig, romantisk, interessant, perfekt ... Grete har anmeldt sin ankomst i Århus, og lampefeberen stiger. Jensen manglede egentlig kun at lukke og slukke efter sig på politigården og tage hjem, da et mord leder ham på afveje. Miljøaktivisten Britta Grønbæk har fået et dødeligt slag i baghovedet, og spørgsmålene om forbrydelsen bliver ved med at indhente ham. Ikke mindst fordi Grete stiller dem. Grete var Facebook-venner med offeret, og hun beundrer Britta Grønbæks veninde, fotomodellen Vera Clement. Sammen går Jensen og Grete på jagt efter gerningsmanden, selv om jalousien truer med at komme på tværs. Vera Clement lægger an på Jensen, og slagteridirektøren Kenneth Malling charmer Grete. Som tresårig må Jensen også erkende, at miljøbevidsthed udtrykker sig anderledes, end den gjorde i hans ungdom. Endelig har deres nye ven Olfert sit helt eget syn på dyrevelfærd. Jensen får hverken rast eller ro, efter han tog Britta Grønbæks kælegris i pleje.
Jens Peter Jensen, erfaren politimand, sørger efter sin kones død, da han modtager en bryllupsinvitation fra sin hemmelige ungdomskæreste. Grete skal giftes med deres fælles klassekammerat Gregers i Rinkenæs kirke. Aftenen før brylluppet brænder Gregers dog inde i sit hus, og selv om alting peger på et hændeligt uheld, tror Jensen på brandstiftelse. I stedet for Grete bliver det nu Gregers' nevø Otto, der skal arve onklens værdifulde marker. Det lokale politi ser med skepsis på Jensens private efterforskning, og selv Grete har sine forbehold; men Jensen går efter sandheden - og at vinde hendes hjerte - skønt faldgruberne lurer på begge fronter. "En lille kort krimi af bedste skuffe." (Bogfidusen) "Personskildringerne er sammensat rigtig godt, og det er med til at skabe den helt rette stemning." (Krimihjerte) "Det er en godt skrevet og godt tænkt krimi."
Jens Peter Jensen, erfaren politimand, sørger stadig efter sin kones død, da han modtager en bryllupsinvitation fra sin hemmelige ungdomskæreste. Grete skal giftes med deres fælles klassekammerat Gregers i Rinkenæs kirke.Aftenen før brylluppet brænder Gregers dog inde i sit hus, og selv om alting peger på et hændeligt uheld, tror Jensen på brandstiftelse. I stedet for Grete bliver det nu Gregers’ nevø Otto, der skal arve onklens værdifulde marker.Det lokale politi ser med skepsis på Jensens private efterforskning, og selv Grete har sine forbehold; men Jensen går efter sandheden – og at vinde hendes hjerte – skønt faldgruberne lurer på begge fronter.Uddrag fra bogen:’ ”Er vi to ikke nået til vejs ende, tror du?”Efterhånden havde de opbrugt alle mulighederne for en hurtig løsning, måtte han give hende ret i. Det værste var, at Grete straks efter satte fingeren midt i hans ømme punkt.”Misforstå mig ikke”, sagde hun, ”men jeg tænker næsten, om du ligefrem ønsker, at branden skulle være påsat.”Sådan ville han ikke selv have formuleret sig, men selvfølgelig: Han havde ikke i lang tid været så lykkelig som sammen med hende, og så længe de efterforskede i sagen, var de sammen. Han frygtede allerede for den dag, det skulle være forbi. ’'Hyggekrimi af bedste skuffe.' (Bogfidusen.dk)'Personskildringerne er sammensat rigtig godt, og det er med til at skabe den helt rette stemning i krimien.' (Krimihjerte.dk)'Det er en godt skrevet og godt tænkt krimi langt fra den herskende nordiske stil. Her er stemning og lokalmiljø mere i centrum end den hårdtslående action.' (BKM-vurderingen)
Drabsefterforsker Jesper Frank har andre planer end at opklare drabet på den smukke Kirsten Vedell. Pressen taler om et hjemmerøveri; alligevel finder Frank det svært at engagere sig. Han er gennemsyret af hævntørst mod biltyven Iver Kingo, som han gør ansvarlig for sin kollega Christina Lundgårds skæbne. Christina, som Frank i al hemmelighed har haft et forhold til, sidder i dag i kørestol med en kugle fastklemt i hjernen. Da Kingos navn dukker op i forbindelse med drabet, vågner Franks instinkter; men biltyven er før smuttet fra ham, godt hjulpet af kvinderne i sit liv. Hævntørst blandes med jalousi, og Frank gør den smertelige erfaring, at begge dele slører dømmekraften. Linjen, der skiller hævn fra retfærdighed, er hårfin, og det samme er linjen mellem ven og fjende. Hvem han kan stole på, og hvem der falder ham i ryggen, opdager Frank først meget sent. Uddrag af bogen ”Du ligner et uheld. Er det stadig Kingo, der spøger?” ”Hvem Kingo?” Men Frank var sig kun alt for bevidst om sine mørke rande om øjnene. Endnu engang havde han været i byen hele natten, købt øl og drinks og stukket sedler i falske hænder. Uden resultat. Nogen påstod, Kingo var flyttet til Thailand – eller Ribe, men sporene fortabte sig. At ’spøge’ ramte plet. Christinas plageånd var som en spejling i mørket. Et lagen af luft. ”Husk Sherlock Holmes og Dr. Moriarty.” Chevalier pakkede sit grej sammen. ”I længden ender vi med at ligne vores fjender, hvis ikke vi passer på.” Om forfatteren Jürgen Klahn (f. 1960) er på trods af sit tyske navn født i Aabenraa og bosat i Aarhus. Han har en særlig interesse for eksternaliteter: konsekvenserne, som vores handlinger påfører uvedkommende på godt og ondt. Som uddannet cand.oecon. deler han sin tid mellem investeringsvirksomhed og forfatterskab. Han er ophavsmand til en række noveller. Sommerfuglen er hans debutroman.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.