Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Folkeskolen er sat i verden for at løse sin dannelsesopgave. Det indebærer, at alle i skolen må arbejde med færdigheder, viden og indsigt af faglig, personlig og social art. Opgaven beskrives i Folkeskolelovens vision om den demokratiske dannelse. I denne bog tolker vi det som en vision om at provokere eleverne til at blive myndige, selvstændige og kritiske medborgere i et demokrati.Visionen stiller krav til den pædagogiske tænkning og praksis, som udvikles i komplicerede samspil mellem skolens aktører inden for dens traditioner, rammer og forskrifter. Det drejer sig blandt andet om:hvordan man sikrer arbejdsro i klassen, hvordan man underviser i demokrati, hvordan man tester elevernes udbytte af undervisningen, hvordan man formulerer planer for elevernes arbejde, hvordan lærerne arbejder sammen i team, hvordan skoleledelse fungerer, eller hvordan samarbejdet mellem skole og hjem foregår.Det er disse sociale teknologier, vi har valgt at analysere og diskutere i denne bog. Udgangspunktet for analyserne har været, at der altid har været sociale teknologier i skolen og undervisningen, men at de hele tiden udvikles, og nye indføres. Det interessante er, hvordan de indføres eller udvikles, og hvordan de virker – i dannelsesarbejdet.Forfatterne til kapitlerne forsker i dannelsesteori og de sociale teknologier på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.Bogen retter sig mod studerende ved universiteter og professionshøjskoler, herunder lærerstuderende, som vil skaffe sig indsigt i den del af medborgeropdragelsen, der foregår i skolen. Desuden henvender den sig til lærere, skoleledere og forældre, der anvender og lever med de beskrevne sociale teknologier.
Matematik i læreruddannelsen er en introduktion til matematik som undervisningsfag: faglige og fagdidaktiske hovedspørgsmål, forskelligefagsyn, planlægning og evaluering af undervisning og sammenhæng mellem praksis og teori.Bogen henvender sig til studerende og undervisere i faget matematik pålæreruddannelsen og har særligt fokus på at præsentere fagets bredde, samspillet mellem de pædagogiske fag og matematikfaget samt koblingen til praktik og professionsfelt.Artiklerne er skrevet af: Michael Wahl Andersen, cand.pæd. psych., pædagogisk konsulent ved Videncenter for specialpædagogik,CVU København og Nordsjælland.Hans Jørgen Beck, cand.scient., lektor i matematik ved N. Zahles Seminarium, CVU København og Nordsjælland.Karen B. Braad, ph.d., lektor i de pædagogiske fag ved Blaagaard Seminarium, CVU Storkøbenhavn.Lotte Skinnebach, lektor, cand.scient. i matematik, Master i læreprocesser, CVU Lillebælt.Marianne Thrane, læreruddannet, exam.pæd., pædagogisk konsulent ved JCVU.Peter Weng, cand.pæd., lektor i matematik ved Frederiksberg Seminarium, forskningsassistent ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Matematikundervisning som fag er nyt for alle studerende, der vælger matematik i læreruddannelsen. Ét er, hvordan man lægger to brøker sammen, noget andet, hvordan man lærer børn at gøre det."Hvad er læring og undervisning?" er kapitel 2 fra bogen "Matematik i læreruddannelsen"."Matematik i læreruddannelsen" er en klar og overskuelig introduktion til matematik som undervisningsfag. Fra gennemgang af progressionsforståelse og fagidentitet over indføring i de almendidaktiske overvejelser og modeller, man som lærer skal arbejde med, til konkrete eksemplificeringer og diskussioner om matematikkens væsen, de faglige prioriteringer, samspillet mellem praktikerfaringer og undervisningen på seminariet samt fagets egen fagdidaktik. Bogen lægger fundamentet for de nødvendige diskussioner og ikke mindst for udviklingen af samspillet mellem fag, pædagogiske fag og praksis.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.