Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Børn, der har en god kontakt til deres egne følelser, forstår også lettere, hvordan andre mennesker har det. Empati, som denne egenskab kaldes, er grundlaget for evnen til at skabe gode relationer mellem mennesker. Lad os snakke med børn om det, der sker indeni mig … og i de andre.„Når børn får mulighed for at mærke og udtrykke deres følelser og reflektere over dem sammen med en nær voksen, styrkes deres selvfølelse og empati.“ - Jesper Juul, familieterapeut og forfatter„Følelser åbner verden, gør den levende og nærværende. Det er bogens budskab, og her er den et lille fund for den gode snak med sit barn om følelser – både de nemme og de svære.“ - Per Schultz Jørgensen, cand.psych. og dr.phil.
Barnets vanskelige og smertefulde situation, når en forælder er psykisk syg, er i fokus i denne bog. Forfatteren beskriver, hvordan man bl.a. de voksnes behandlere kan tilrettelægge en familiesamtale, der tilgodeser børnenes særlige behov. Alle, også pædagoger og lærere, kan hente stor inspiration i eksemplerne og i den konkrete vejledning.Hvad børn ikke ved... har de ondt af er en opdateret og gennemskrevet udgave af bogen fra 2002. Den er skrevet med tanke på forældrene, pædagogen, sygeplejersken, læreren, naboen, psykologen, lægen, mosteren, socialrådgiveren, plejeforælderen, præsten m.fl. og er tænkt som vejledning og inspiration til både professionelle og forældre til de gode samtaler, som letter og skaber en ny og tillidsfuld kontakt mellem børn og forældre. Bogen er krydret med en lang række levende eksempler fra forfatterens utallige familiesamtaler med sindslidende forældre og deres børn.”Bogen er en gave til dem, der ønsker at forstå børn, og som ønsker at lade denne forståelse danne grundlag for deres relation med både børn og forældre. Utallige eksempler viser os noget, jeg også selv har erfaret: at hvis vi lader børn finde ud af os, vil de også blive i stand til at bruge os. Det grundlæggende princip i professionelt socialt arbejde, ’at være, hvor klienten er’, demonstreres i alle eksemplerne, i samtaler med både børn, forældre og familier.Dette princip har længe været fraværende. Lad os håbe, at det er på vej tilbage, ikke bare i det sociale arbejde, men i alle faggrupper, hvor relationen til klienterne er af grundlæggende betydning.Det vil Karen Glistrups arbejde bidrage til. Bogen vil kunne bidrage til, at vi alle kan blive bedre hjælpere.”Kari Killén i bogens forord
Børn, der har en god kontakt til deres egne følelser, forstår også lettere, hvordan andre mennesker har det. Empati, som denne egenskab kaldes, er grundlaget for evnen til at skabe gode relationer mellem mennesker. Lad os snakke med børn om det, der sker indeni mig … og i de andre.„Når børn får mulighed for at mærke og udtrykke deres følelser og reflektere over dem sammen med en nær voksen, styrkes deres selvfølelse og empati.“ - Jesper Juul, familieterapeut og forfatter„Følelser åbner verden, gør den levende og nærværende. Det er bogens budskab, og her er den et lille fund for den gode snak med sit barn om følelser – både de nemme og de svære.“ - Per Schultz Jørgensen, cand.psych. og dr.phil.
Når alvorlig sygdom rammer, får kommunikationen i familien ofte ringe kår. Alle gør sig tanker – frygter det værste og håber det bedste, men både forældre og børn bliver samtidig meget forsigtige med, hvad de siger, for ikke at skabe unødig uro. Hvis børnene ikke spørger, lader vi være med at inddrage dem i alt det alvorlige – vi overlader børnene til selv at forstå, bearbejde og rumme indtryk, følelser og tanker. Hvad børn ikke ved ... har de ondt af beskriver, hvordan forældre og børn kan hjælpes til at bryde tavsheden. På Psykiatrisk afdeling i Silkeborg afsluttede forfatteren omkring år 2000 et banebrydende forsøg med familiesamtaler til de sindslidende patienter og deres børn. Erfaringerne gav hun videre i Hvad børn ikke ved... har de ondt af. Bogen har siden inspireret mange professionelle, og metoden danner nu model for indsatsen i psykiatrien i store dele af Danmark samt i både Norge og Sverige. I denne 2. udgave beskrives, hvordan lægen, pædagogen, sundhedsplejersken, socialråd-giveren eller andre social- og sundhedsarbejdere i familiesamtalen nænsomt kan (gen)skabe en sund kontakt mellem forældre og børn. Endvidere reflekterer forfatteren over mulighederne ved at lade børn og unge mødes i samtalegrupper. Citat fra forord af Kari Killén: ”Ved hjælp af eksempler fra samtaler med forældre og børn viser forfatteren os, hvordan det er muligt at hjælpe både barnet og forældrene. Hun giver børnene forståelse af forældrenes sygdom og sætter ord på børnenes følelser […] Bogen er en sjælden perle i vor jungle af faglitteratur. Den er enkel uden at forenkle.“ Karen Glistrup (f. 1958) er socialrådgiver og familieterapeut MPF. Hun arbejder aktuelt i Center for Socialfaglig Udvikling, Socialforvaltningen, i Århus Kommune.
Fokus på relationer handler om at arbejde med relationer i psykiatrien: At kunne skabe en kvalitativ god og respektfuld relation til den psykisk syge er helt afgørende for at skabe udvikling og forandring. Det har stor betydning for den psykisk syges recoveryproces at få hjælp til at kunne indgå i relationer til andre mennesker, i særdeleshed til det nære netværk af familie og venner. Fokus på relationer tager udgangspunkt i relationens betydning for al menneskelig udvikling, dens potentiale, når det drejer sig om psykisk sygdom og om, hvordan man udvikler sin egen relationskompetence, som professionel. Fokus på relationer omhandler følgende emner: De værdier, der ligger til grund for relationstankegangen Det teoretiske grundlag for den relationelle psykiatri Den relationelle psykiatri: psykopatologi og behandling Udvikling af relationskompetence i praksis Relationskultur Familien – den altid tilstedeværende relation Børn og unge i familier med psykisk lidelse Ledelse og relationsarbejde Bogen henvender sig til sygeplejersker, pædagoger, sosu-assistenter, socialrådgivere, ergo- og fysioterapeuter og andre, der arbejder i psykiatrien.
Vi skal snakke med børn om den virkelighed, de er en del af – også når vi voksne har det svært. Bogen her inspirerer til god snak mellem børn og voksne om emner, som kan være følsomme. Den henvender sig til børn og voksne fra børnehaven til udskolingen, da den kan læses og bruges på mange måder. Teksten ved det grå ikon er skrevet for børn og unge, men den er også god at læse for voksne. Teksten med tonet baggrund er skrevet til de voksne, men store børn vil måske læse med. Børn sanser alt. Også det, som vi helst ville skåne dem for, når vi voksne selv har det svært indeni på grund af sorg, en psykisk lidelse, en kompliceret skilsmisse, alvorlig sygdom eller andre belastende livsomstændigheder. Tavshed om det smertefulde gør børnene usikre og planter følelser af skyld, skam og forkerthed. Bogen skaber en anledning til at tale sammen om det, der er svært. Og gennem ord og billeder kan barnet hjælpes til at sætte ord på sine følelser.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.