Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I forbindelse med udstillingen på SMK ”Sonja Ferlov Mancoba 9. februar – 5. maj 2019” udgives et rigt illustreret monografisk bogværk om kunstneren. Bogen består af en omfattende, fagfællebedømt oversigtsartikel over Sonja Ferlov Mancobas liv og værk skrevet af udstillingens kuratorer, Mikkel Bogh og Dorthe Aagesen, samt tre mindre artikler. Den første artikel er skrevet af kunsthistoriker Karen Kurczynski og omhandler Sonja Ferlov Mancoba og hendes partner, Ernest Mancoba, og deres tilknytning til COBRA. Den anden artikel, der er skrevet af antropolog Pierre-Philippe Fraiture, diskuterer ’primitivisme’-begrebet i vestlig kultur og kunst. Endelig har forfatter Hanne-Vibeke Holst skrevet en artikel om Sonja Ferlov Mancoba ud fra en mere privat og personlig-feministisk vinkel på baggrund af en brevveksling, hun førte med sin veninde Clarisse Penso. Ud over de fire artikler bringes tekster og breve af Sonja Ferlov Mancoba selv, interviews, arkivmaterialer fra hendes atelier samt serier af helt nye optagelser af hendes gips- og lerskulpturer, dvs. de værker hun selv har ’haft i hænderne’.
I 1944 malede Asger Jorn sammen med bl.a. kunstnerkollegerne Ejler Bille, Erik Thommesen, Henry Heerup, Else Alfelt, Carl-Henning Pedersen og Corneille en 75 meter lang frise i en lille børnehave på Østerbro i København. Gruppen blev senere kendt som Cobra-gruppen.En kulturskat blev til.Malerierne er verdenskunst. Slidt af tidens tand og børnehavens daglige liv har de levet en anonym tilværelse indtil nu. Men så tog Jorns søn, Troels Jorn, initiativ til at få malerierne restaureret, og i foråret 2018 rykkede børnene ind i de nyrestaurerede, funklende stuer.Bogen her fortæller historien om frisernes tilblivelse og sætter dem ind i en større kunst- og kulturhistorisk kontekst samtidig med, at bogen beskriver den helt unikke situation, at børnene i Hjortøgade hver dag leger i lyset af farvespillet fra verdenskunsten på børnehavens vægge. Rigt illustreret med fotografier af Roberto Fortuna.
Situating the Danish artist Asger Jorn's work in an international, post-World War II context, Karen Kurczynski offers an account of the essential phases of this prolific artist's career, and addresses his works in various media alongside his extensive writings and collaborations. The study reframes our understanding of the 1950s.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.