Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Accept, empati og ægthed i psykoterapeutisk praksis er en grundbog i psykoterapi, der med begreberne accept, empati og ægthed som omdrejningspunkt går på tværs af psykoterapiens skoledannelser. De seneste årtiers forskning har dokumenteret den store betydning af de såkaldte fællesfaktorer for psykoterapeutisk effektivitet. Blandt fællesfaktorerne står accept, empati og ægthed – og dermed arven efter Carl Rogers – centralt. Redaktører af denne antologi, Lisbeth Sommerbeck og Allan Becker Larsen, giver en grundig og nuanceret introduktion til Carl Rogers’ teori om psykoterapi og til hans egen klient-centrerede terapi. Derefter beskriver fremtrædende repræsentanter for ni forskellige psykoterapeutiske retninger i hver deres kapitel den praktiske anvendelse af Rogers’ facilitative kernebetingelser i vore dages mest udbredte terapiformer. Disse kapitler kan også læses som en introduktion til den givne psykoterapeutiske retning.
Psykoterapeutisk praksis på psykodynamisk grundlag er en bog, der beskriver principperne for god psykodynamisk psykoterapi. Hensigten er at være nyttig på en relativt praksisnær måde og at give en på én gang grundlæggende og nuanceret beskrivelse af psykoterapiens ”how to do”. Bogen forsøger at imødekomme mange terapeuters behov for at finde ud af, hvad man kan gøre eller måske netop ikke gøre i en række af de utallige tvivlssituationer, man kommer ud i som psykoterapeut, ikke mindst, hvis man er ny i faget. Bogen tager afsæt i nutidig psykoanalytisk og udviklingspsykologisk teori, nyere psykoterapiforskning og ikke mindst forfatternes omfattende erfaring som psykoterapeuter og supervisorer i psykodynamisk psykoterapi. De har begge undervist i psykoanalytisk psykoterapi på grunduddannelser på universiteter og på videreuddannelser i psykoterapi og supervision og har herfra erhvervet sig en stor viden om, hvilke spørgsmål eller problemer, der ofte trænger sig på hos terapeuter.
Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde fremstiller den kliniske supervisions mange problemstillinger og dilemmaer på en praktisk og anvendelsesorienteret måde. Bogen beskæftiger sig bl.a. med supervisionens afgrænsning i forhold til andre interventioner, supervisors mange forskellige roller, opgaver og funktioner, supervisionens rammer, materiale og proces samt etablering af en supervisionskontrakt. Andre kapitler handler om vurdering af supervisandens faglige kompetencer, forholdet mellem supervisor og supervisand, parallelprocesser, supervision i gruppe og af arbejde med børn og unge samt supervisoruddannelse.Bogen henvender sig til primært til psykologer, læger og andet social- og sundhedsfagligt personale, der står over for at skulle påbegynde deres første supervisioner. Som sådan kan Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde læses som en grundbog. Bogen giver også supervisander et nyttigt indblik i, hvad supervision er, og hvad de kan forvente og kræve af deres supervisor. Endelig tilbyder bogen ny inspiration til mere erfarne supervisorer, der trods mange års supervisionspraksis måske aldrig har modtaget en formel indføring i supervisionsteori.Bogens forfattere er erfarne kliniske psykologer. De har begge publiceret bøger og artikler om bl.a. psykoterapi og supervision, de har et stort teoretisk kendskab til området, har forsket i supervision og været tilrettelæggere af og lærere ved en række supervisoruddannelser. Sammen har de bl.a. udgivet bøgerne Supervision af psykoterapi. Teori og praksis (Akademisk forlag, 2007) og Psykoterapeutisk praksis på psykodynamisk grundlag (Hans Reitzels Forlag, 2013).
Betegnelsen tværfaglig supervision dækker over supervision af grupper, bestående af fx psykologer, psykiatere, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, plejere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, socialrådgivere, pædagoger og lærere, der typisk arbejder inden for et social- eller sundhedsfagligt felt. Bogen præsenterer fire faglige supervisionsmodeller: en almen, en psykodynamisk, en kognitiv adfærdsterapeutisk og en narrativ. De øvrige kapitler omhandler supervision af personale, der arbejder med specifikke grupper: børn, psykotiske patienter, personlighedsforstyrrede patienter og patienter fra andre kulturer. Tilsammen behandles spørgsmål om teoretisk grundlag, rammer, emner for supervision, metoder, brug af gruppen, variation, supervisors ansvar m.m.
Psykodynamisk psykoterapi med børn og unge. En grundbog om teorier og arbejdsmetoder (Bind 1) er tænkt som en lære- og opslagsbog for alle, der arbejder psykoterapeutisk med børn og unge.Den henvender sig både til nybegyndere, hvis mål er at lære fagets teorier og metoder, og til mere erfarne psykoterapeuter, der har lyst til at fordybe sig og samtidig få en let tilgængelig opdatering og genopfriskning af de mange måder, hvorpå psykodynamisk terapi med børn og unge indgår i nutidig behandlingspraksis.Bogen udfylder en mangel i den skandinaviske litteratur om psykodynamisk og psykoanalytisk psykoterapi med børn, der ikke siden 1970’erne har set en ny udgivelse af en egentlig lærebog på området.I denne bog deler Liselotte Grünbaum og Karen Vibeke Mortensen deres mangeårige erfaring på området med læserne. Bogen giver en praksisnær og let tilgængelig, men også teoretisk og metodisk stringent og opdateret indføring i børne- og ungeområdets særlige teorier, metoder og praksis.Der redegøres med mange praktiske eksempler for, hvad psykodynamisk psykoterapi med børn og unge er, og hvordan et terapeutisk forløb kan tilrettelægges og udføres, herunder hvilke forudsætninger, rammer og metoder der kræves.Der gives en grundig indføring i den terapeutiske relations kompleksitet, forståelsen af tegning og symbolsk leg, det vanskelige sideløbende forældrearbejde samt de særlige forhold, der gør sig gældende i arbejdet med unge.Sammenhænge mellem ubevidste relationstemaer og tilrettelæggelsen af begyndelse, afslutning og pauser i terapien gennemgås og følges op af et afsnit om de særlige metodiske tilpasninger, der skal til, for at psykoterapi ved tidligt omsorgssvigt og kompleks traumatisering kan virke.Endelig afsluttes med en status over forskningen på området.
Psykodynamisk psykoterapi med børn og unge. Et område i udvikling (Bind 2) er en antologi redigeret af Liselotte Grünbaum og Karen Vibeke Mortensen. Bogen supplerer Bind 1: Psykodynamisk psykoterapi med børn og unge. En grundbog om teorier og arbejdsmetoder med en demonstration af, hvordan området aktuelt udvikler sig og videreføres i terapeutuddannelser, gennem supervision og i form af kvalitativ forskning på området. En række af disse bidrag er skrevet af terapeuter under supervision, enten på begynderniveau - i forbindelse med deres praktik på den daværende psykodynamiske børneklinik ved Aalborg Universitets psykologiuddannelse - eller som en del af en egentlig postgraduat psykodynamisk børne- og ungepsykoterapeutuddannelse.Bogen indledes med de to redaktørers historisk forankrede redegørelse for betydningen af en systematisk terapeutuddannelse samt eksisterende uddannelsesmuligheder i psykodynamisk børneterapi i Danmark, England og resten af Europa. Der fortsættes med særlige problemstillinger knyttet til forudsætninger, rammer og terapeutisk holdning ved psykoterapi med børn og unge, herunder en analyse af nyere forskning i den terapeutiske alliance med børn; en interviewundersøgelse af forældres oplevelse af at have børn i terapi og en kvalitativ analyse af afslutningstemaer i børnepsykoterapi. Endelig giver flere erfarne terapeuter gennem kasuistiske beskrivelser læseren et indblik i, hvordan specialiserede behandlingsformer muliggør arbejdet med særlige grupper, eksempelvis børn og unge, der er ramt af autisme, tidlige omsorgsvigt og/eller kompleks traumatisering.
Offers an overview of earlier research on children's human figure drawings, concerning development, their use as an intelligence test, their use as a projective test, and sex differences.
Børne- og Ungdomspsykiatri giver en grundig indføring i psykiske lidelser og udviklingsmæssige forstyrrelser fra tiden før fødslen frem til ungdomsårene. Bogen spænder vidt og behandler bl.a. spædbarnspsykiatri, hvor nye metoder til undersøgelse og behandling er under udvikling, den beskriver de psykisk syge unge, der for en kortere periode må beskyttes i et lukket afsnit, og den ser på de psykiske lidelser hos voksne, der kan have betydning for familien og samspillet med børn og unge. Der er lagt vægt på at beskrive både kontinuitet og manglende kontinuitet for psykiske lidelser fra barndom og ungdomsår til voksenalder baseret på såvel klinisk erfaring som teoretisk indsigt. Det gennemgående tema i bogen er udvikling: Hvilke ligheder og forskelle ser man mellem normal og patologisk udvikling? Børne- og ungdomspsykiatri afspejler den intense videnskabelige dialog mellem de to områder. Terminologien tager udgangspunkt i WHO ICD-10: Klassifikation og diagnostiske kriterier suppleret med spædbarns- og ungdomspsykiatriske begreber, hvor det er relevant. Redaktionen, der er sammensat af anerkendte specialister inden for deres fag, har stået i spidsen for 18 engagerede kolleger og medforfattere.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.