Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Marina Abramović og Ulay mødtes 30 november 1975, på hvad der viste sig at være begges fødselsdag. Hun havde netop afsluttet en performance, hvor hun skar en femtakket stjerne ind i sin mave med et barberblad. Han optrådte som tvekønnet væsen med halvdelen af ansigtet kraftigt sminket, og den anden usminket og med skægstubbe. De dannede par som elskende og kunstnere, og sammen udførte de nogle af de mest banebrydende performances i kunsthistorien.I Relations in Space gik de frontalt ind i hinanden igen og igen i over en time. I Rest Energy afbalancerede de hinanden omkring en udspændt bue, med pilespidsen rettet mod Marinas hjerte. I Nightsea Crossing sad de tavse overfor hinanden i syv timer, gentaget 22 gange mellem 1981 og 1987. I deres sidste, fælles performance i 1988 vandrede de fra hver deres ende af den kinesiske mur, over 4000 km. i alt. Da de endelig mødtes, var det ikke, som først planlagt, for at blive gift, men for at gå endegyldigt fra hinanden.Efter først et rørende gensyn under Marinas performance The Artist is Present i 2010, og senere en bitter retslig konflikt om rettigheder i 2015, besluttede Ulay og Marina at mødes en sidste gang, til en samtale om deres kærlighedsforhold og fælles, kunstneriske projekt. På sin egen måde var også denne samtale et kunstværk, men som alle Marinas og Ulays fælles performances et værk som søger sandheden bag de masker og forsvarsværker, vi normalt beskytter os med. Denne gang er det ikke udmattelse og smerte, der nedbryder grænser, men bevidstheden om den kræftsyge Ulays nært forestående død.Indbinding: Hardcover bog med foliepræg og billede + kassettePapir: 120 gr. Munken Polar Rough, 150 gr. Silk
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.