Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En varm, skæv, sjov, ærekær, gæstfri, hjælpsom, følsom, forfængelig og hård erhvervsmand – så mange er ordene om Flemming Østergaard, bedre kendt i offentligheden som Don Ø. Løvekongens storhed og fald – Historien om Don Ø er en fortælling om en unik persons skabelse af en koncern, der på mange måder har været enestående og sat nye standarder inden for sportens verden både nationalt og internationalt. Historien er fortalt af de to journalister Morten Johnsen og Kasper Kronenberg, som i mange år har skrevet om Don Ø og Parken Sport & Entertainment, indimellem så kritisk, at det engang fik Østergaard til at boycotte hele Det Berlingske Officin! Ingen andre, hverken i erhvervslivet eller sportens verden, har herhjemme formået med en tilpas mængde karisma og vilje at bygge et så enestående og succesfuldt brand op omkring sin egen person som Flemming Østergaard. Samtidig har han været en enestående eksponent for et vigtigt opgør med den danske middelmådighed og jantelov. Til historien hører også den meget offensive, aggressive, hårde og nærmest uforsonlige stil, Don Ø har kørt, når der blev stillet kritiske spørgsmål. Så hvordan var det egentlig bag kulisserne? Fulgte han altid reglerne? Var det kun succeser? Og var det ham selv, der besluttede, at nu skulle samarbejdet med Parken Sport & Entertainment stoppe? Hvordan er Don Ø som chef, samarbejdspartner, kollega, erhvervsmand, forretningsmand og de mange andre ting, han er? I denne bog fortæller Johnsen og Kronenberg om Don Øs succeser og hans fiaskoer, om hans ukonventionelle ledelsesstil og om den egentlige grund til, at han forlod F.C. København og Parken efter 13 år. Bogen er et nuanceret portræt af en af Danmarks mest markante og højest lønnede erhvervsmænd– en mand, der det ene øjeblik kan være hjælpsom, sjov og varm, det andet kolerisk, kynisk og manipulerende.
Når Anders Dam er ked af det, kan alle i Jyske Banks hovedsæde i Silkeborg se det. Til gengæld er ingen i tvivl, når den ordførende direktør for landets tredjestørste bank har en god dag. Historien om Anders Dam er historien om den følsomme type i den sluttede kreds af danske bankdirektører. I en verden, hvor den kolde kredithjerne som oftest er omdrejningspunktet, praktiserer Anders Dam en ledelsesstil, hvor følelserne hænger uden på tøjet, og hvor mavefornemmelsen i lige så høj grad som hans analytiske evner sætter kursen. Anders Dam leder samtidig Jyske Bank på et fundament af stærke værdier, der er tæt forbundet med hans ydmyge,uhøjtidelige, utålmodige, frihedshungrende og skæve personlighed. Sidstnævnte kom bl.a. engang til udtryk, da han hyrede to svenske skuespillere til at spille formand og direktør for en svensk bank, som skulle foregive, at de ville overtage Jyske Bank. Hans formål med set-up’et var at se, hvordan medarbejderne ville reagere på en fjendtlig overtagelse. Denne bog er fortællingen om en stor strateg i dansk bankvæsen, der nu fylder 60 år, og som har spillet en nøglerolle i samtlige store strategiske begivenheder i finanssektoren de seneste 20 år. Han var således dybt involveret i både tilblivelsen af Bankpakkerne samt salget af Totalkredit. Bogen beskriver også den stolte og stædige jyske bank, der af nogle betegnes som et lukket kredsløb, fordi der sjældent lukkes nyt blod og nye idéer ind i den øverste ledelse. Banken har indledt en voldsom offensiv med købet af BRF Kredit, men medarbejderne er bange for, at Jyske Bank i jagten på storhed har mistet sit helt særlige DNA.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.