Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Onlinemøder skal faciliteres kompetent. Det er ikke nok at give ordet til den næste på talerlisten. Mødefacilitator skal sikre involvering og fremdrift i mødet, så deltagerne oplever mening og der skabes værdi for kunder og borgere.Onlinefacilitering giver praktiske råd om onlinefacilitering af almindelige møder, innovationsmøder, konferencer og webinarer, og ikke mindst de svære hybride møder. Der er redskaber til breakouts, whiteboards og nye teknologier, adgang til færdige drejebøger og metoder til konflikthåndtering.Gode møder er dybest set samtaler med formål og fremdrift. Samtaler, der inkluderer alle og skaber løsninger, kommer ikke af sig selv. Også online har facilitator et meget stort ansvar for, at de lykkes.
Moderne ledere faciliterer. De gør det lettere for deres medarbejdere at bidrage konstruktivt i et engagerende fællesskab.Gammeldags ”Her-bestemmer-jeg!”-ledelse har været på vej ud i årtier. Medarbejdere vil involveres, bruge deres faglighed og være aktører i eget arbejdsliv. Men mange ledere falder i den modsatte grøft med retningsløs og vag ”Hvad-synes-I-selv?”-ledelse. Den faciliterende leder viser en tredje vej, hvor styring og involvering går hånd i hånd.Her er en lang række konkrete redskaber, lederen kan anvende til hverdagsmøder, beslutningsprocesser, implementering af forandringer oppefra og ideudvikling – og til de små samtaler i døren, når en medarbejder spørger: ”Har du lige to minutter?”Bag det hele ligger et menneskesyn, hvor lederen-som-facilitator tilgodeser medarbejdernes behov for samhørighed, kompetence og autonomi og desuden sikrer psykologisk tryghed.Ib Ravn, Nanna Munk, Kenneth Agerholm og Signe Bonnén er partnere i konsulenthuset FLOK.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.