Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Socialt arbejde har ofte et tvetydigt forhold til forskning. På den ene side er der krav om, at den sociale indsats skal have en dokumenteret effekt. På den anden side er den sociale indsats i praksis præget af praktiske, administrative forhold og rettet mod individer, hvor relevansen af generelle, dokumenterbare effekter kan virke uklar. Der har været øget fokus på evidens over de senere år, hvor man har forsøgt at forene generelle effektmålinger med frontlinjemedarbejderes perspektiv. Endelig spiller forskning en central rolle for de socialfaglige uddannelser, hvor forskning og videnskabelighed er en integreret del af den faglige dannelse.Forskningsmetode i socialt arbejde henvender sig til studerende og forskere og gennemgår forskningsprocessen fra idé til formidling af resultaterne. Bogen gennemgår de klassiske trin i forskningprocessen: problemformulering, design, dataindsamling og analyse. Derudover diskuteres etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger samt særlige problemer, som opstår, når man undersøger frontlinjeprofessioner.Redigeret af Merete Monrad og Søren Peter Olesen, begge lektorer ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet.
Børneinddragelse i socialt arbejde er en særlig disciplin for socialrådgivere og andre professionelle i myndighed og på indsatsområdet. Der er mange spørgsmål og faglige dilemmaer knyttet til, hvordan man kan tilrettelægge det sociale arbejde i praksis på en måde, så inddragelse opleves reelt af de børn, som det handler om.Viden om børneinddragelse fra forskning og undersøgelser har tidligere ligget lidt spredt, men i denne bog er den væsentligste viden om børneinddragelse samlet – det vil sige et bud på moderne børnesyn, lovgivningen på området, sagsbehandlingsprocessen, metoder og redskaber samt børns egne perspektiver på inddragelse. Bogen belyser baggrunden for begreberne og indsigt i, hvilke faglige skridt socialrådgivere og andre professionelle skal overveje og reflektere over, når børneinddragelse skal fremmes i praksis. Desuden giver bogen et indblik i de organisatoriske forudsætninger for at lykkes med inddragelse på en børnevenlig måde. Samlet set er det bogens sigte at styrke inddragelse af børn og unge i udsatte positioner ved at støtte og kvalificere undervisning og myndighedssagsbehandling samt indsatserne i praksis – også set i lyset af Børnene Først reformen og Barnets lov.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.