Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kender du fornemmelsen af, at nervøsitet, tvivl og bekymringer presser sig på,når du skal præstere optimalt under pres? Hvis du er passioneret og ambitiøs, kender du til at skulle præstere under pres. Med ambition og passion følger dog også tvivl om, hvorvidt man er klar nok, frygt for at mislykkes og bekymring over konsekvenserne, hvis forventningerne ikke indfries. Disse følelser er helt naturlige, når du står overfor vigtige opgaver. De er ikke i sig selv et problem, men kan blive problematiske, hvis du handler på dem. Du skal lære at acceptere følelserne som naturlige følgesvende i stedet for at kæmpe imod dem. Det vigtige er, hvad du gør, og ikke hvordan du føler, mens du handler. Som sportspsykologiske konsulenter i Team Danmark igennem mange år har bogens forfattere stået ved siden af nogle af verdens bedste atleter under EM, VM og OL, og hjulpet dem til at levere toppræstationer, når presset harværet allerstørst. Med udgangspunkt i ACT (Acceptance Commitment Therapy) og mindfulness tager forfatterne et kontroversielt afsæt i forhold til, hvad der skal til for at præstere under pres. De afliver mange af de myter, derhersker omkring “mentalt stærke performere”, for eksempel at de altid føler selvtillid, aldrig er nervøse og altid ser muligheder frem for begrænsninger. Du bliver med cases og øvelser guidet til at udvikle mental styrke til at præstere under pres gennem fire konkrete trin. Bogen henvender sig til alle, der forventes at levere præstationer på højeste niveau: supermotionister, eliteatleter, musikere, skuespillere, sangere, erhvervsledere, sælgere og studerende. Og ikke at forglemme: deres trænere, mentorer og undervisere.
Her er bogen, der giver dig ny inspiration til og nye ambitioner for arbejdet med feedback. Feedback gentænkt gør op med en række ikke-underbyggede og forældede forståelser, som gør feedback trættende og mislykket. Vi skal ikke smide disse forståelser ud, eller prøve at erstatte dem med noget andet. Vi skal genbruge det bedste, opdatere vores tænkning, skærpe vores metoder og begreber, og finde ny gnist og ambition i arbejdet med feedback. Bogens bidrag spænder vidt med mange nye og gamle tanker, hundredvis af års erfaringer og mange gode modeller at støtte sig til: • Fire gentænkninger af feedback. • Hjælp til at levere en gedigen, dialogisk feedback. • Bud på lederens vej gennem de mange dilemmaer ved leder-feedback på performance til sine medarbejdere. • Talenters og deres talentudvikleres perspektiver på de mest succesfulde feedback-øjeblikke. • De særlige udfordringer med at give feedback i en team-sammenhæng. • Bevægelsen fra enkelte sporadiske og uorganiserede feedbacks til en organisationskultur, hvor feedback er en naturlig, ukompliceret del af såvel strategien som de daglige interaktioner. • Bud på, hvordan man som modtager gør sig til aktiv leder af feedbacken og får sorteret, så man kan investere i den mest umiddelbart brugbare feedback. • Bud på, hvordan man kan for berede sig på at give ubehagelig feedback og få sagt de ting, som rollen kræver. • Indsigt i, hvordan magtspil og etik påvirker den måde, hvorpå man håndterer feedback. • Beskrivelse af trænerens påkrævede disciplin og faglige kompetence for at gøre feedback rigtig, interessant og nyttig for udøveren. • Erfaringer fra den militære frontlinje, hvor feedback er en fast indøvet rutine, der omhandler og afgør liv og død. Feedback gentænkt er redigeret af Anders Trillingsgaard. Bogen henvender sig til alle, der i professionel sammenhæng skal give og modtage feedback.
Talentudviklingsmiljøer i verdensklasse introducerer en ny tanke om, at hvorvidt en idrætsudøver når verdenseliten hverken afhænger af medfødt potentiale eller træning og læring alene, men af hele miljøet - mikro- og makromiljøet, det sportslige og ikke-sportslige domæne og den særlige kultur, der udvikles i teamet. Den inddeler typen af sportsudøvere i tre grupper: motionister, eliteudøvere via afprævning og eliteudøvere via tidlig specialisering og behandler således sportsudøvere allerede fra 8-årsalderen mhp. at spotte og udvikle talenter som hele mennesker. Bogen introducerer et teoretisk ståsted for at arbejde med talentudviklingsmiljøer, hvilket illustreres og underbygges med tre spændende skandinaviske talentudviklingsmiljøer i verdensklasse inden for sejlsport, atletik og kajak.Bogen bygger på solid forskning af international kvalitet, men henvender sig til alle, der i det daglige arbejder med talentudvikling i bred forstand - trænere, ansatte i sportens forbund og klubber, ledere, HR-konsulenter, landets sportsskoler mv.
Viser, hvordan trænere, ledere, talentudviklere og -koordinatorer m.m. sikrer, at talentfulde unge sportsudøvere kan indfri deres potentiale, uden at det bringer deres motivation og mentale sundhed i fare. En ny generation kræver en ny vinkel på talentudvikling. Bæredygtig talentudvikling sætter miljøet i centrum. Fordi et stort fællesskab motiverer, og fordi man ikke med reel sikkerhed kan forudsige, hvem der ender med at blive gode. Gode miljøer er designet, så atleterne bevarer motivationen længst muligt. Fordi det tager lang tid at blive god, og fordi målet er at skabe senioreliteatleter. Gode miljøer stræber efter højst mulig kvalitet. Vi danskere kommer aldrig til at slå kineserne på træningsmængde, og i Danmark har vi et system og nogle værdier, der giver os en unik position til at udvikle høj kvalitet.Gode miljøer består af meningsfulde processer for atleterne. Mange bliver ikke verdensmestre, og sporten skal også skabe dannede unge mennesker, der oplever mening og værdi i deres tilværelse generelt. Bogen bygger på en solid forsknings- og værdibaseret talentudviklingsfilosofi, der sætter miljøet i centrum og har hjertet på rette sted. Den præsenterer 20 klare strategier og præcise anbefalinger til, hvordan man kan sikre de mest helhedsorienterede og menneskelige rammer for udvikling af senioreliteudøvere, så de ikke brænder ud eller bliver demotiverede, før de når eliteniveauet. Filosofien retter fokus mod mentalt stærke og sunde atleter, der trives og kan håndtere modgang. Den sætter spot på bæredygtige veje til verdenseliten, hvor psykologisk tryghed, omsorg, videndeling og varm ledelse spiller en stor rolle. Og den understreger vigtigheden i at udvikle organisationen og ikke at fravige filosofien, selv når kortsigtede resultater frister. Bogen henvender sig til trænere, ledere og talentudviklere i klubber, forbund og kommuner, til studerende på højere læreanstalter eller på træneruddannelser, til talentkoordinatorer og ledere på skoler, og til alle, der er optaget af at støtte unge mennesker i at nå deres ambitioner indenfor sport, men også indenfor musik, kunst, uddannelse og erhvervslivet, hvor man i stigende grad lader sig inspirere af sporten.
Idrætsudøvere er individer som reagerer forskelligt på forskellige træningsstile, og som har brug for for forskellige redskaber til at udøve deres idræt bedst muligt.Alle trænere, der har mod på at inddrage deres udøvere og selv har lyst til at udvikle sig, kan lære at coache. Coaching er ikke forbeholdt eliten.Med udgangspunkt i systemteori og den anerkendende tilgang beskriver forfatterne, hvordan coaching kan tilpasses trænerrollen, samt hvornår træneren kan - og ikke kan - bruge coaching.Bogen er udgivet i samarbejde med TEAM DANMARK og Danmarks Idræts-Forbund.
Denne bog viser, hvordan trænere, ledere, talentudviklere og -koordinatorer m.m. sikrer, at talentfulde unge sportsudøvere kan indfri deres potentiale, uden at det bringer deres motivation og mentale sundhed i fare. En ny generation kræver en ny vinkel på talentudvikling.Bæredygtig talentudvikling sætter miljøet i centrum. Fordi et stort fællesskab motiverer, og fordi man ikke med reel sikkerhed kan forudsige, hvem der ender med at blive gode. Gode miljøer er designet, så atleterne bevarer motivationen længst muligt. Fordi det tager lang tid at blive god, og fordi målet er at skabe senioreliteatleter. Gode miljøer stræber efter højst mulig kvalitet. Vi danskere kommer aldrig til at slå kineserne på træningsmængde, og i Danmark har vi et system og nogle værdier, der giver os en unik position til at udvikle høj kvalitet. Gode miljøer består af meningsfulde processer for atleterne. Mange bliver ikke verdensmestre, og sporten skal også skabe dannede unge mennesker, der oplever mening og værdi i deres tilværelse generelt.Bogen bygger på en solid forsknings- og værdibaseret talentudviklingsfilosofi, der sætter miljøet i centrum og har hjertet på rette sted. Den præsenterer 20 klare strategier og præcise anbefalinger til, hvordan man kan sikre de mest helhedsorienterede og menneskelige rammer for udvikling af senioreliteudøvere, så de ikke brænder ud eller bliver demotiverede, før de når eliteniveauet.Filosofien retter fokus mod mentalt stærke og sunde atleter, der trives og kan håndtere modgang. Den sætter spot på bæredygtige veje til verdenseliten, hvor psykologisk tryghed, omsorg, videndeling og varm ledelse spiller en stor rolle. Og den understreger vigtigheden i at udvikle organisationen og ikke at fravige filosofien, selv når kortsigtede resultater frister.Bogen henvender sig til trænere, ledere og talentudviklere i klubber, forbund og kommuner, til studerende på højere læreanstalter eller på træneruddannelser, til talentkoordinatorer og ledere på skoler, og til alle, der er optaget af at støtte unge mennesker i at nå deres ambitioner indenfor sport, men også indenfor musik, kunst, uddannelse og erhvervslivet, hvor man i stigende grad lader sig inspirere af sporten.
Gyldendals Idrætspsykologi er målrettet professionelle sportsfolk, såvel som motionister og trænere på alle niveauer. Bogen er ligeledes anbefalelsesværdig til undervisning i idræt på B-niveau på stx.Idrætspsykologi handler om at gøre det mentale til en medspiller - om at forbedre sine præstationer med stærkere motivation og koncentration, om at lære at tackle stress og kriser, og om at bruge coaching, teambuilding, målsætninger og visualisering i sin træning.50 cases fra dansk eliteidræt og masser af arbejdsspørgsmål og øvelser fastholder læserens fokus på det praktiske.
Talentudvikling er et satsningsområde i Danmark. Det er helt berettiget og dybt nødvendigt. Danmark er et lille land på en stor international scene. Vi skal kunne lave talentudvikling i verdensklasse.Heldigvis gør vi det godt. Dansk talentforskning er i international top klasse. De bedste danske atleter lykkes fornemt på den internationale scene. Og danske forbund, klubber, kommuner, skoler og andre søsætter mange spændende og solide talentinitiativer.Men vi kan blive endnu bedre. Det kræver at vi deler viden og inspirerer hinanden - og så selvfølgelig at vi handler på de gode ideer.I denne bog samler vi nye perspektiver, up-to date forskning og beskrivelser af innovative projekter indenfor talentudvikling og sportspsykologi. Alt sammen med ét formål. At inspirere dig og mange andre til fortsat at holde dansk talentudvikling helt i front.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.