Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Jeg vender min mor ryggen og jeg ser så lidt og råber så højt, at en storm begynder at rase. Her midt i stuen i vores røde hus, tager vinden fat og hvirvler aviser og kaffekopper og puder og planter og lænestolen med min mor i, rundt og rundt og rundt, hulter til bulter oppe under loftet. Det suser og hyler og piber og min mor skriger og jeg må dukke mig for ikke at blive ramt af en kop og min mor er skrækslagen og jeg får en avis i hovedet og min mor er rædselsslagen og jeg krøller mig sammen op mod væggen og min mor skriger og skriger og skriger og så ... Pludselig ... Puderne, kopperne, aviserne, dunk, klir, klask, det hele rammer gulvet. Og så et kæmpe brag ..."Merlin har aldrig troet, han var noget særligt. Det er der i hvert fald aldrig nogen, der har forsøgt at bilde ham ind. En dag, da livet er allermest surt, opdager han, at han har en særlig evne til at få ting til at ske. Magiske ting, som ikke burde være mulige.At blive venner med Vivian virker i hvert fald helt umuligt. De to har ingenting til fælles. Overhovedet. Alligevel begynder et venskab at spire imellem dem. Er det også magi, eller er det virkelighed?Skuespillet "Merlin" udkom første gang i 2014.Lærke Sanderhoff (f. 1976) er en dansk dramatiker, der står bag en lang række anmelderroste skuespil og filmmanuskripter. Hun er uddannet ved dramatikeruddannelsen ved Århus Teater, og hendes skuespil er blevet opført på teatre landet over. Lærke Sanderhoff har blandt andet vundet prisen for bedste manuskript ved Tribeca Film Festival og været nomineret til en Reumert som årets dramatiker.
"Vi var sammen hver dag. Vi gjorde alt sammen og vi gjorde lige hvad der passede os. Dagene gik med, at vi pjækkede fra skolen og hang ud på stationen eller ved kiosken. Vi tog i centret og prøvede makeup og havde lommerne fyldte når vi kom hjem. Vi drak os fulde og røg os skæve og vi gjorde i det hele taget kun hvad vi selv ville."Marie og Lul er bedste veninder, og de er helt uadskillelige. Både på godt og på ondt. For hvad gør man, når den, man stoler allermest på, svigter en? Og hvor meget skal man overskride sine egne grænser for at passe ind? Hvor langt vil man gå for sin bedste veninde, og hvor meget kan et venskab i virkeligheden holde til?"Vildt voldsomt venskab" er et skuespil for unge om de to 15-årige pige Marie og Lul. Det udkom første gang i 2014.Lærke Sanderhoff (f. 1976) er en dansk dramatiker, der står bag en lang række anmelderroste skuespil og filmmanuskripter. Hun er uddannet ved dramatikeruddannelsen ved Århus Teater, og hendes skuespil er blevet opført på teatre landet over. Lærke Sanderhoff har blandt andet vundet prisen for bedste manuskript ved Tribeca Film Festival og været nomineret til en Reumert som årets dramatiker.
Marie Grubbes liv har taget en uforudset drejning. Med en start på tilværelsen som adelsdame, gift med kongesønnen Ulrik Frederik Gyldenløve og senere adelsmanden Palle Dyre, sidder hun nu som færgekone på Falster. Enkekvinde og alene efter sin tredje ægtemand Søren Ladefogeds død. Maries historie er ikke gået den unge digter Ludvig Holbergs næse forbi og han drager til færgestedet i Borre på Falster for at undersøge hendes tilsyneladende deroute. Marie indvilliger i at fortælle sin historie på én betingelse. At Holberg skal agere mændene i hendes liv. Bogen blev oprindeligt udgivet i 2006.Lærke Sanderhoff (f. 1976) er en dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Hun er uddannet i dramaturgi fra Aarhus Universitet og som dramatiker ved Aarhus Teater. Sanderhoff har skrevet en lang række manuskripter til teater og har modtaget flere priser for sit arbejder, herunder en Reumert for stykket "Klumpfisken" fra 2009. Hun stod bag manuskriptet til spillefilmen "Sankt Bernhard Syndikatet", der blev instrueret af Mads Brügger med Frederik Cilius og Rasmus Bruun kendt fra Den Korte Radioavis i hovedrollerne.
"Lev menneske" et tragikomisk skuespil om hverdagen og tiden, der går. Rampelyset stilles ind på en håndfuld hverdagsmennesker. De kender hinanden fra gadebilledet, køen i supermarkedet, bænken ved busstoppestedet, fra lægens venteværelse. De er fremmede og bekendte på en og samme tid. Alle drømmer de om kærlighed og forandring, nærvær og intimitet og en mening med tilværelsen, men har hver især svært ved at træde i karakter og være noget mere og andet for hinanden og sig selv."Lev menneske" blev produceret i samarbejde med teatergruppen "TEATRET" og Odense Teater i 2017 og blev beskrevet som "en tragikomisk hverdagssymfoni".Lærke Sanderhoff (f. 1976) er en dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Hun er uddannet i dramaturgi fra Aarhus Universitet og som dramatiker ved Aarhus Teater. Sanderhoff har skrevet en lang række manuskripter til teater og har modtaget flere priser for sit arbejder, herunder en Reumert for stykket "Klumpfisken" fra 2009. Hun stod bag manuskriptet til spillefilmen "Sankt Bernhard Syndikatet", der blev instrueret af Mads Brügger med Frederik Cilius og Rasmus Bruun kendt fra Den Korte Radioavis i hovedrollerne.
Hvorfor er det så svært at acceptere dem, der ikke ligner os selv? Det er det grundlæggende spørgsmål i skuespillet "Klumpfisken". Det er en fortælling om ægte kærlighed, som udfordrer og overvinder nedarvede fordomme og kulturforskelle mellem det østlige og det vestlige Danmark.Manuskriptforfatter Lærke Sanderhoff modtog en Reumert juryens særpris for "Klumpfisken" i 2009. Stykket blev adapteret til filmen af samme navn i 2014, som året efter modtog en Robert for bedste adapterede manuskript.Lærke Sanderhoff (f. 1976)er en dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Hun er uddannet i dramaturgi fra Aarhus Universitet og som dramatiker ved Aarhus Teater. Sanderhoff har skrevet en lang række manuskripter til teater og har modtaget flere priser for sit arbejder, herunder en Reumert for stykket "Klumpfisken" fra 2009. Hun stod bag manuskriptet til spillefilmen "Sankt Bernhard Syndikatet", der blev instrueret af Mads Brügger med Frederik Cilius og Rasmus Bruun kendt fra Den Korte Radioavis i hovedrollerne.
Bjarne er gået på efterløn, men tilværelsen uden job er kedeligere end han havde forestillet sig. Naboen Ib bliver mere og mere irriterende, ja, faktisk bliver han så irriterende at Bjarne i et vredesudbrud slår hans kat ihjel med en stegepande og efterfølgende får det til at ligne et hit-and-run. Det huer til gengæld ikke Bjarnes kone Inger, som efter kattedrabet pakker sit gode tøj og skrider. Nu står Bjarne alene tilbage og skal ikke kun til at lære at holde hus, men skal pludselig også finde en måde at stille sit sociale behov på.Skuespillet er inspireret af en virkelig historie, hvor en amerikansk dommer dømte to stridende naboer til at spise middag sammen to gange om ugen i en måned.Lærke Sanderhoff (f. 1976) er en dansk dramatiker og manuskriptforfatter. Hun er uddannet i dramaturgi fra Aarhus Universitet og som dramatiker ved Aarhus Teater. Sanderhoff har skrevet en lang række manuskripter til teater og har modtaget flere priser for sit arbejder, herunder en Reumert for stykket "Klumpfisken" fra 2009. Hun stod bag manuskriptet til spillefilmen "Sankt Bernhard Syndikatet", der blev instrueret af Mads Brügger med Frederik Cilius og Rasmus Bruun kendt fra Den Korte Radioavis i hovedrollerne.
Man har længe talt om at den danske samtidslitteratur var politisk, men det kan man i allerhøjeste grad også sige om dansk dramatik, der bl.a. har været optaget af spørgsmål omkring racisme længe før hvidhedsdebatten brød ud i den litterære offentlighed.Christian Lollike "Det Normale Liv" ; Caroline Cecilie Malling: "Bag Hegnet" ; Lærke Sanderhoff: "Klumpfisken" ; Fix & Foxy: "Pretty Woman a/s" ; Kamilla Wargo Brekling: "Kvinde Kend Din Krop" ; Joan Rang Christensen: "Den Hvide Mand" ; Nielsen / The Nielsen Movement: "De Europæiske Medier" ; Line Mørkeby: "Das Unheimliche" ;Det er vigtigt på den måde at samle tendenser i samtidens kunst. Tidligere dramaturg ved det kongelige teater og teaterforsker, Solveig Gade, giver i forordet en samlende introduktion til nullernes dramatik. Fra virkelighedsteater til postdramatisk drama. Til at runde antologien af har litterat Mikkel Krause Frantzen skrevet et efterord, der drager linjer til samtidens litteratur.Det er på alle måder på tide at få dramaet tilbage i læsningen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.