Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Medborgerskab handler om at bringe sig selv i spil. Medborgere er vi, når vi sammen med andre forholder os til det samfund, vi lever i, når vi tager stilling i politiske spørgsmål, og når vi handler for at skabe forandring og udvikling i civilsamfundet, på uddannelsesstedet eller på arbejdspladsen. 'Medborgerskab på spil – 12 begreber og 12 tænkere' belyser medborgerskabets mange facetter ved at sætte det i relation til elleve andre begreber, som alle er nødvendige for at forstå de problemstillinger, der knytter sig til medborgerskabsdiskussionen i dag. Bogen giver indsigt i og udfordrer forståelsen af medborgerskab både i teori og praksis. Ad fontes! – tilbage til kilderne – var renæssancehumanismens slagord, og det, der førte Luther til selv at studere kristendommens kildetekster og oversætte Det Nye Testamente. Her er det ikke kristendommens kildetekster, det drejer sig om, men derimod kulturens og demokratiets: I et bredt udvalg af tekster af centrale tænkere – fra Aristoteles over Martin Luther og Hannah Arendt til Charles Taylor – får læseren mulighed for at vende sig mod kilderne for selv at tage stilling til, hvad der ligger til grund for nogle af vore mest centrale værdiforestillinger.
Denne bog sætter selve religionsundervisningen i centrum. Bogenrummer otte gennemførte forløb, begrundet, reflekteret og med modeller tilanalyse af undervisningspraksis. Formålet med bogen er at formidle en samtale mellem praktikere ogstuderende, som har det til fælles, at de gerne vil udvikle religionspædagogiki praksis.Bogens forløb og modeller til analyse af undervisning er blevettil gennem aktionsforskning, projekteret og styret af to undervisere fralæreruddannelsen og med deltagelse af fire folkeskolelærere og firefolkekirkepræster. • Fireundervisningsforløb i kristendomskundskab 6-9. klasse. • Fireforløb i konfirmandforberedelsen 7-8. klasse.Bogen kan læses i et skoleperspektiv og ikonfirmandforberedelsesperspektiv, men den lægger også op til, at man kananlægge en tværprofessionel vinkel og undersøge, hvad undervisningen iskolefaget kristendomskundskab og kirkens konfirmandundervisning bidrager med.Bogen antager ikke, at skole og kirke deler formål. Det er en præmis, at børnog unge henter og får viden og erfaringer med religion fra forskelligeinstitutioner og sammenhænge. Kapitlerne i bogen er formet, så de kan give inspiration til,hvordan man som underviser kan • udviklesin undervisning gennem aktionslæring• udviklesin planlægning, gennemførelse og evaluering af didaktik, læring og formål• udvikleet didaktisk sprog gennem samtale om praktiske eksempler og overvejelser overindhold og aktiviteter • udvikle undervisning,kritisk, undersøgende, fantasifuldt og erfaringsbaseret
Denne bog sætter selve religionsundervisningen i centrum. Bogen rummer otte gennemførte forløb, begrundet, reflekteret og med modeller til analyse af undervisningspraksis. Formålet med bogen er at formidle en samtale mellem praktikere og studerende, som har det til fælles, at de gerne vil udvikle religionspædagogik i praksis.Bogens forløb og modeller til analyse af undervisning er blevet til gennem aktionsforskning, projekteret og styret af to undervisere fra læreruddannelsen og med deltagelse af fire folkeskolelærere og fire folkekirkepræster.• Fire undervisningsforløb i kristendomskundskab 6-9. klasse.• Fire forløb i konfirmandforberedelsen 7-8. klasse.Bogen kan læses i et skoleperspektiv og i konfirmandforberedelsesperspektiv, men den lægger også op til, at man kan anlægge en tværprofessionel vinkel og undersøge, hvad undervisningen i skolefaget kristendomskundskab og kirkens konfirmandundervisning bidrager med. Bogen antager ikke, at skole og kirke deler formål. Det er en præmis, at børn og unge henter og får viden og erfaringer med religion fra forskellige institutioner og sammenhænge.Kapitlerne i bogen er formet, så de kan give inspiration til, hvordan man som underviser kan• udvikle sin undervisning gennem aktionslæring• udvikle sin planlægning, gennemførelse og evaluering af didaktik, læring og formål• udvikle et didaktisk sprog gennem samtale om praktiske eksempler og overvejelser over indhold og aktiviteter• udvikle undervisning, kritisk, undersøgende, fantasifuldt og erfaringsbaseret
En fremstilling af Luthers virke som sjælesørger.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.