Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Forfatter Jens Blendstrup og fotograf Lars Gundersen har rejst land og rige tyndt og taget billeder af havelåger og digtet om, hvem der mon bor bag dem.Mød den ganske almindelige familie, damen der samlede på diamanter, guds gave til menneskeheden, hende, der ville have ejet millioner, hvis tårer havde været guld, den listige hanrej, Keramikbitten, kørerlærer Ibsen og mange mange flere.
Det 20. århundredes hovedstad set gennem fotograf Lars Gundersens poetiske kamera og forfatter Jens Blendstrups visuelle fantasi.Berlin har gennem det sidste århundrede været centrum for to verdenskrige, en kold krig og en genforening. Historien om konflikt, fanatisme, totalitarisme og krig er til stede overalt i byen og rammer enhver, der besøger den. Således også Jens Blendstrup og Lars Gundersen. Forfatterens blik panorerer hen over dekadente officersselskaber, overfyldte beskyttelseskældre, hjemvendte soldater, opløste familier. Scenen er genkendelig, men som altid graver Jens Blendstrup nye overrumplende og ikke sjældent absurde perspektiver frem. Pressen skriver:»Digteren Jens Blendstrup og fotografen Lars Gundersen har skabt et fremragende berliner-bogværk. … ganske enestående … For satan, hvor er det godt!« ***** - Jes Stein Pedersen, Politiken »Hverdagslivets horror bliver indfanget - eller gestaltet i kraft af en god fantasi. Det fremgår ikke, om de to har lavet gedigen historisk research. Men i mine øjne lykkes trylleriet, uanset om de to har gjort deres hjemmearbejde eller bare lader sig inspirere af Berlin.«***** - Erik Svendsen, Jyllands Posten »æstetisk lækker, godt turneret«- Liselotte Wiemer, Kristeligt Dagblad»Gundersen og Blenstrup har tidligere arbejdet sammen om bogprojektet Toværelses med lykkelig udgang. Denne gang er de lykkedes med skabe en smuk og til tider gruindjagende dialog mellem tekst og billede, fortælling og by, i grænselandet mellem fiktion, myte og virkelighed. Det er bestemt ikke nogen ringe præstation.«- Troels Heeger, Information »De absurde og grotesk-bizarre motiver, som er en del af Berlin-billedet, ligger oplagt for Blendstrups stemmespil, og krigsinvalidernes og dekadencens mellemkrigsby blomstrer med sort humoristiske indfald, surrealistisk sære og groteske figurer og monologer, som også kredser omkring nazismens grobund et sted mellem frustrationer, aggressioner, fortrængninger og bagatelliseringer.«**** - Jørgen Johansen, Berlingske »Overraskelsen lurer konstant og gør læseren forslugen og forvirret. Præcis som en storby gør. Blendstrups kunst er dybt original og helt troværdig i sin skildring af noget så umuligt som demokrati, fascisme og menneskeliv. Det gør han helt fremragende, og bogen sluges, fordi han med vanlig kantet, grovkornet humor satser -og lykkes. … Om man er Berlinrejsende, bor i byen, slet ikke kender den eller bare er historieinteresseret, så er " Berlin. Øjenvidnevariationer" en rejse i for-og nutid, der varmt kan anbefales« ***** - Anna Pia Holmgaard, Fyns Amts Avis »En interessant og sær øjenåbner til dig, der vil mere end at bestige Fernsehturm.«- Femina
Hverdagens, kunstens, historiens, elskovens og vandets Venedig. Set gennem fotograf Lars Gundersens poetiske kamera og forfatter Jens Blendstrups visuelle fantasi. Venedig har gennem de seneste tusind år fascineret og fortryllet alle, der har besøgt den.Krydderier og krig, søfartsdominans og sære doger, lette damer og Casanova, forfattere, komponister og alskens lurendrejere – Venedig har lagt kanaler og brosten til det hele og lidt til. Nu har d’herrer Blendstrup og Gundersen lusket rundt i kroge og afkroge i et forsøg på at aflure Venedig sin uskyld. Men der er ikke nogen.Venedig – eller kunsten at fare vild er Blendstrup & Gundersens tredje fælles bogprojekt. Tidligere er udkommet Toværelses med lykkelig udgang (2008) og Berlin – øjenvidnevariationer (2012).Pressen skriver:»I ”Venedig – kunsten at fare vild” får vi Blendstrup i topform for fuld, grotesk udblæsning, og hans begavede og originale fabuleren får passende modspil af Lars Gundersens stemningsfulde efterårsbilleder med lange, mørke skygger.«***** – Tom Hermansen, Jyllands-Posten »I en tid, hvor kommercielle hensyn ofte vejer tungere end kvalitet og poetisk overskud, er bogen Venedig – eller kunsten at fare vild intet mindre end et opløftende mirakel […] En trallende og legesyg bog, der konstant eksploderer i fantasifulde særheder, og som man kun kan blive opstemt af.«– Nanna Goul, Weekendavisen
Et udvalg af Lars Gundersens bedste portrætfotografier gennem 30 år af bl.a. kunstnere, musikere og forfattere fra ind- og udland, suppleret af tekster af Morten Søndergaard, Kristina Stoltz, Hilde Susan Jægtnes og Magne Furuhomen, og med forord af Jens Blendstrup."Denne bog samler et væsentligt udvalg af Lars Gundersens portrætfotografier. Lars Gundersen har siden 1980’erne portrætteret individer, der på den ene eller anden måde udfolder sig kunstnerisk og skabende, og som i mødet med hans blik og metode træder tydeligt frem i netop deres særegenhed, menneskelighed og individualitet. Det er et blik og en metode, der ikke lægger til, der ikke dramatiserer og instruerer, nærmere skræller af, det går direkte til sagen, til ansigtets intensitet og udstråling, dets særlige væsen og væsentlighed, dets mystik. Det fanger ansigtet præcist, det fremstiller det nøgternt, dragende, det kan tage timer at forlade et billede, det kan være svært ikke straks at vende tilbage igen."Christel Wiinblad, 2015
Et originalt parløb mellem forfatteren Jens Blendstrups tekster og fotografen Lars Gundersens fotografier.Gundersens fotografier varieres over tre motiver: En græsplæne i en boligkarré, en kuvert og en kvindekrop. Billederne udgør baggrund, mod- og medspil til Jens Blendstrups tekster, der er skrevet med rigelige mængder energi, fantasi, spræl og humor.
Denne bog præsenterer 83 af Lars Gundersens fotografiske portrætter af billedkunstnere, musikere, forfattere, designere, skuespillere, læger, kokke, erhvervs- og videnskabsfolk.Dobbeltportrætterne består i, at hvert af Lars Gundersens sort-hvide portrætter ledsages af en side, hvor de portrætterede har haft frie hænder til at gøre, vise eller skrive lige, hvad de har haft lyst til.Hvor Gundersens fotografier er bogens rygrad, udgør de øvrige sider dens kalejdoskop.
I en tid, hvor det at gå ture ikke blot er for at få motion, men også for at søge indsigt, tilbyder denne bog en helt særlig form for vandring. Dels får man en digterisk oplevelse, der formidler en direkte indsigt i 24 kulturpersonligheder, dels bliver man ført rundt på en vandring i en smuk kombination af storby, landskab og kulturhistorie. Assistens Kirkegård er ikke blot et historisk sted, men også et historiernes sted.Bogen indeholder digte, der frit fortolker liv og værk, og fotografier af 24 udvalgte personers gravsteder på Assistens Kirkegård. Fælles for de 24 er, at de alle på en eller anden måde er kunstnere, det kan være malere, forfattere, musikere eller billedhuggere.Desuden rummer bogen en række fotografier, som indfanger det særlige miljø, der kendetegner Assistens Kirkegård. Forrest i bogen findes et kort over kirkegården, hvor de udvalgte gravsteder er indtegnet, så bogen kan bruges som guide. Assistens Kirkegård har stor betydning som kulturelt samlingspunkt for Københavns borgere og har et meget stort antal besøgende hele året.Om forfatterAsger Schnack er forfatter og har siden sin debut i 1967 udgivet en række digtsamlinger, romaner, essaysamlinger, biografier og børnebøger, alene og i samarbejde med andre. Sammen med Lars Gundersen har han udgivet en række bøger, der på forskellige måder kombinerer tekster og fotografier.Lars Gundersen er fotograf og har udgivet en lang række fotografiske værker, flere af dem i samarbejde med skønlitterære forfattere. Desuden har han virket som bogtilrettelægger, såvel af egne som af andres bøger. For Muusmann Forlag har han bidraget med fotografier til to udgivelser om henholdsvis østers og kartofler.E-bogen er lavet i fixed format
En by i ord og billeder. Fotograf og forfatter tog til Viborg i foråret 2010 for at indfange stemninger og aflytte byens stemmer. Projektet var simpelthen i digtform at lade byens huse tale. Kulturbyen Viborg og alt hvad denne midtjyske by ellers repræsenterer bliver levendegjort for læseren i såvel ord som billeder. Bogens indlysende hensigt er at minde om bevaringsværdig historisk arkitektur berette om begivenheder der har fundet sted om personer der har boet og arbejdet i byen om kunstværker og om dagligdags levet liv. I det hele taget: give ordet til Viborg.
En lørdag i maj mødtes 15 danske forfattere på en restaurant i Frederiksberg Have. Til sammenkomsten var på forhånd opstillet et tilsvarende antal computere som de skulle skrive på. Desuden forelå et antal fotografier af almindelige genkendelige ting der ved en simpel sammensætning danner en symmetri og derved ansigter og masker. Det var udgangspunktet for denne overraskende bog et hidtil uset bogværk som ud over fotografens omtalte maskebilleder trykt i farvereproduktioner rummer de 15 forfatteres samlede fortælling skrevet på stedet og altså på én dag. Et kollektivt maskebal hvor ingen aner end ikke de implicerede selv hvem der har bidraget med hvad. Ingen af teksterne som også kan betegnes som en kollektiv roman er signerede. Men deltagerne i maskeballet er følgende: Ursula Andkjær Olsen Jens Blendstrup Thomas Boberg Gitte Broeng Julia Butschkow Pia Juul Josefine Klougart Marianne Larsen Viggo Madsen Merete Pryds Helle Asger Schnack Kristina Stoltz Morten Søndergaard Thomas Thøfner og Peter-Clement Woetmann.
Skjulte skygger var pludselig en krop er en roman skabt som en dialog i tekst og billeder af forfatter og fotograf som bevæger sig ind i sindets kringelkroge og ud i byens svirrende kaos. Baggrunden er byen som ydre vilkår drivkraften hovedpersonens søgen - en søgen efter på én gang en forståelse af sin egen livssituation og fuldbyrdelse af det eftertragtede møde med det du der spøger fra først til sidst.Historiens kapitler griber fat i hinanden fra den ene tilstand til den anden og fra det ene medie til det andet. Ikke en handlingsgang i traditionel forstand men et forløb bestående af skiftevis billeder og tekst der befinder sig mellem bevidst og ubevidst mellem drøm og genkendelig virkelighed - og hvor billeder fra hovedpersonens fortid og en mulig fremtid bliver til. Gundersen og Schnack har tidligere arbejdet sammen om værker der kombinerer billeder og tekst. Vigtigst er Stemmer og sten ved Assistens Kirkegård (2000) og Stemmer og sten ved Vestre Kirkegård (2003) som gennem fotografier af deres gravsted giver mæle til i alt 32 kunstnere som ligger begravet på de to kirkegårde.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.