Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen giver en grundig teoretisk og metodisk indføring i narrativ supervision og vejledning. Narrativ supervision og vejledning handler om at genskabe mening, glæde og handlemuligheder i arbejdslivet. Det narrative perspektiv understreger, hvordan livet leves igennem fortællinger. Nye fortællinger skaber nye muligheder og nye veje at gå.Narrativ supervision og vejledning er skrevet af forfattere, der alle har mange års erfaring med udøvelse af narrativ supervision og vejledning. Den indeholder beskrivelser af individuel supervision og vejledning og af arbejdet med grupper.Den har fokus på supervision og vejledning i behandlingsarbejde og terapi, i pædagogiske og undervisningsmæssige sammenhænge, i forhold til ledergrupper og i forholdtil kollegial vejledning. Den ser på normer for nutidens arbejdsliv og giver teoretiske og filosofiske perspektiver på det, som synes problematisk i vor tid. Bogen er skrevet til både erfarne supervisorer og vejledere, og til de der er nye i feltet.I en verden, hvor supervision og vejledning anvendes i stadig flere sammenhænge, er det glædeligt med en solid og velskrevet bog som denne. Bogens kapitler bevæger sig fra dybe filosofiske refleksioner og til gode konkrete eksempler, cases og illustrationer. Læseren vejledes ved hjælp af begreber og fortællinger, og der er noget at hente for novicer såvel som erfarne udi kunsten at supervisere og vejlede. Kapitlerne baserer sig på narrative, poststrukturalistiske og fænomenologiske positioner, og teorierne skygger ikke for den konkrete formidling, men hjælper den tværtimod på vej. Det er navne som Bruner,White, Vygotsky, Foucault og Deleuze, der bringes i spil af redaktørerne og deres skribenter til at beskrive erfaringer med narrativ supervision og vejledning. I den narrative tilgang er bekræftelse og at blive bevidnet omdrejningspunktet, skriver redaktørerne, og ”uden aktive og bidragende vidner til livet og dets problemstillinger er der ingen oplevelse af fællesskab. Uden fællesskab er der ensomhed.” Med denne bog kan mange narrative praktikere utvivlsomt finde et opbyggeligt tankefællesskab og bogen kan derfor varmt anbefales.Professor Svend Brinkmann, Ålborg Universitet
Konsulent – men hvordan?klæder konsulenten på til hverdagen. Den giver konkrete redskaber og modeller til konsulentarbejdets vidt forskellige opgaver - men frem for alt giver den indsigt i de grundlæggende færdigheder, der går forud for brugen af diverse modeller: • afklaring af positionen som intern og ekstern konsulent• afklaring af positionen som fag- og proceskonsulent• medskabelse af opgavens indhold og rammer • interviewfærdigheder: at lytte og at spørge• rådgivning i store og små grupper• håndtering af møder, kompleksitet, konflikter og feedback. Konsulent – men hvordan? er baseret på narrative ideer, som forfatterne med afsæt i egne erfaringer omsætter til konsulentens daglige arbejde. Bogens eksempler er fra det sociale, pædagogiske, sundheds-faglige og psykologiske felt, men den er relevant for alle konsulenter i det offentlige og private. Alle fire forfattere er erfarne konsulenter, der bl.a. arbejder med efteruddannelse af konsulenter, ledere, terapeuter og andre professionelle. Forfatterne står bag en række publikationer og arbejder løbende sammen med forskellige udenlandske og internationalt anerkendte kolleger indenfor det narrative felt.
I bogen præsenterer 12 forfattere deres erfaringer og oplevelser med narrativ praksis. Forfatternes fortællinger kan inspirere læseren i forhold til eget arbejde samt give idéer til, hvordan man helt konkret kan arbejde inden for en narrativ tilgang. Bogen repræsenterer bredde og dybde i det narrative arbejde og belyser praksis inden for områderne: - narrative samtaler med voksne- narrative samtaler med børn og deres familier- narrativ gruppeterapi- narrativ pædagogisk-psykologisk praksis- narrativ organisationspsykologi- narrativ coaching. Bogens forfattere er alle praktikere inden for det psykologiske arbejdsfelt og har alle beskæftiget sig med den narrative tilgang igennem flere år. Bogens redaktører er begge psykologer og har med antologien ønsket at bidrage til at synliggøre narrativ praksis og invitere til dialog om praksisfeltet. Bogen henvender sig til psykologer, konsulenter, studerende og andre, der er interesseret i den anvendte del af den narrative tilgang, og som søger inspiration og indsigt i en praksistilgang i vækst.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.