Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mange elever kæmper stadig med manglende motivation, og alt for mange mistrives. Elevernes motivation er ikke kun et spørgsmål om, hvordan den påvirker deres læring og faglige resultater − og omvendt − det handler også om at være nysgerrig, ville lære nyt (også når det er vanskeligt) og have mod på livet − nu og i fremtiden. Som lærere kan vi ikke vente på, at eleverne ikke (længere) er motiverede, før vi gør noget. Det skal tænkes ind i den daglige undervisning, og der skal skabes et læringsmiljø, hvor eleverne er aktive, undervisningen er varieret, og elevernes behov for selvbestemmelse imødekommes. Denne praksisnære bog er bygget op omkring tre psykologiske behov, som er afgørende for motivationen − autonomi og selvbestemmelse, kompetence og mestring, tilhørsforhold og samhørighed. Bogen tilbyder konkrete redskaber og tips til, hvordan man som lærer og pædagog i grundskolen kan sikre støtte til de tre psykologiske behov og herigennem arbejde med elevernes motivation. Redskaberne kan bruges på forskellige klassetrin og tilpasses efter behov og er udviklet, så de nemt kan kombineres med den almindelige undervisning.
Mange elever kæmper stadig med manglende motivation, og alt for mange mistrives. Elevernes motivation er ikke kun et spørgsmål om, hvordan den påvirker deres læring og faglige resultater − og omvendt – det handler også om at være nysgerrig, ville lære nyt (også når det er vanskeligt) og have mod på livet − nu og i fremtiden. Som lærere kan vi ikke vente på, at eleverne ikke (længere) er motiverede, før vi gør noget. Det skal tænkes ind i den daglige undervisning, og der skal skabes et læringsmiljø, hvor eleverne er aktive, undervisningen er varieret, og elevernes behov for selvbestemmelse imødekommes.Denne praksisnære bog er bygget op omkring tre psykologiske behov, som er afgørende for motivationen − autonomi og selvbestemmelse, kompetence og mestring, tilhørsforhold og samhørighed. Bogen tilbyder konkrete redskaber og tips til, hvordan man som lærer og pædagog i grundskolen kan sikre støtte til de tre psykologiske behov og herigennem arbejde med elevernes motivation. Redskaberne kan bruges på forskellige klassetrin og tilpasses efter behov og er udviklet, så de nemt kan kombineres med den almindelige undervisning.
I dette nummeret af Ledelse i morgen kan du læse om:• hvordan organisering – særligt teamarbejde – kan tage sig ud i praksis, og hvordan man undgår, at strukturelle ændringer bliver et mål i sig selv, og i stedet anvender tilstrækkelig, men omhyggelig organisering• hvordan teamsamarbejde kan ledes – bl.a. ved at prioritere og organisere teamsamarbejdet igennem en tydelig struktur og ved at sikre sig, at teammedlemmerne ved, hvad teamsamarbejdet har fokus på og hvorfor• hvordan samarbejdskvaliteten i teams kan styrkes, så teammedlemmerne har en oplevelse af at kunne finde bedre løsninger på vanskelige udfordringer sammen.
Begrebet 'Det 21 århundredes kompetencer' refererer til en bred palet af viden, færdigheder, tilgange og karaktertræk, der inden for uddannelsesområdet regnes som afgørende for at få succes i det moderne samfund og skabe gode liv med hele mennesker. Denne bog sætter fokus på de kompetencer, som elever - sandsynligvis - får brug for at mestre i et samfund, der forandrer og udvikler sig med stadig stigende hastighed.I bogen indkredses de gode kompetencer til fire kompetencer, som kaldes 'de fire K’er', nemlig kollaboration, kommunikation, kreativitet og kritisk tænkning.Bogen er en håndsrækning til lærere, pædagoger, studerende, ledere, vejledere, teamkoordinatorer og andre, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan man kan arbejde med det 21. århundredes kompetencer i skolen - i praksis.Omtale af bogen'Bogen er meget praksisnær og giver en række gode konkrete eksempler på tiltag om gruppesammensætninger og roller fx om samarbejdsfærdigheder: at kunne lytte aktivt, opmuntring af andre og modtage feedback og om den kritiske tænkning hvor der lanceres en spørgematrix. Bogen er lige til at bruge i den daglige undervisning - den indeholder mange afsnitsinddelinger og er velskrevet. Det er meget befriende at bogen slår på vigtigheden af træning altså det at samarbejde, kommunikere og være kritisk, ikke er noget man bare kan.' - Dansk bibliotekscenter'Bogen har umiddelbart størst potentiale ved understøttende undervisning og til personale, som ikke før har stiftet større bekendtskab med det 21. århundredes kompetencer og mulige arbejdsmetoder. For dem kan det være en introducerende tilgang til at arbejde praktisk med de fire K'er.' - Anmeldelse i Folkeskolen
Teamsamarbejdet i skolen har fået fornyet fokus med begrebet 'professionelle læringsfællesskaber', forkortet PLF. Denne bog omhandler det gode PLF, som ikke blot er en bestemt teamstruktur eller en metode, men nærmere en tænkning eller en kultur. I PLF er fokus på, at de professionelle lærer af og med hinanden og udvikler praksis sammen - med elevernes læring og trivsel som det endelige mål.Bogens første del præsenterer kort de primære fordele og grundlæggende kendetegn ved et godt PLF, hvorefter bogen kommer ind på, hvordan man kan arbejde med udviklingen af en god PLF-kultur på egen skole, herunder hvordan man bedst muligt etablerer en god PLF-mødekultur. Undervejs gives mange eksempler på redskaber, der kan understøtte arbejdet.Samlet set er bogen en håndsrækning til ledere, vejledere, teamkoordinatorer, lærere, pædagoger og andre med interesse for emnet, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan der kan arbejdes med det gode PLF i skolen.Bogens redskaber findes digitalt på www.dafolo.dk/dengode, hvorfra de kan downloades, redigeres og printes.Lene Skovbo Heckmann har arbejdet som lærer i flere år. I dag er hun indehaver af Kompetencehuset Heckmann, som hovedsagelig laver større procesforløb kommunalt eller lokalt, for eksempel på den enkelte skole, med fokus på læring og ledelse.Thomas Nybo er uddannet lærer og har arbejdet som lærer i flere år. I dag er han konsulent i Kompetencehuset Heckmann, hvor han afholder kurser og faciliterer udviklingsforløb på skoler over hele landet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.