Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det kan ske, at man man må rejse ud i verden for at genfinde noget tabt inde i én selv. Det erkender de kvindelige hovedpersoner i Lisbeth Bendixens sanselige roman "Lyset over Carmague".Sarah er forsvundet fra sin plejefamilie i Jylland, og familiens feriebarn Lisa rejser til Provence for at finde hende. De er begge på en form for opklaringsarbejde. Lisa leder efter Sarah, og Sarah leder efter sine rødder. For hvor kommer det røde hår og de kunstneriske evner egentlig fra? På rejsen gennem de provencalske landskaber med duftende lavendellunde, strålende solsikker og smalle brolagte landsbygader føres Sarah efterhånden nærmere på sin mystiske arv, og måske har den noget med den verdensberømte maler Vincent van Gogh at gøre.Lisbeth Bendixen (1923-2004) var en dansk forfatter og lyriker. Hun debuterede officielt som digter i 1958, da hun fik en række digte udgivet i tidsskriftet "Hvedekorn", men det var først i 1975, da da hun vandt Politikens Kronikkonkurrence, at hun for alvor sprang ud som forfatter. Siden skrev Lisbeth Bendixen en række anmelderroste romaner, og hendes arbejde er flere gange blevet belønnet med legater fra Statens Kunstfond.
Novellerne i Lisbeth Bendixens "Stjerneloftet" skildrer først og fremmest den problemfyldte dagligdag, som den tager sig ud for en række meget forskellige mennesker. Men de giver også et fascinerende indblik i vores irrationelle underbevidsthed, når de bevæger sig ind i drømmenes – og til tider mareridtets – univers. Derudover rummer novellesamlingen en række breve. Breve, som måske aldrig blev sendt."Stjerneloftet" tegner et billede af et samfund i forvandling, med alt hvad det indebærer af menneskelige konflikter og sammenstød.Lisbeth Bendixen (1923-2004) var en dansk forfatter og lyriker. Hun debuterede officielt som digter i 1958, da hun fik en række digte udgivet i tidsskriftet "Hvedekorn", men det var først i 1975, da da hun vandt Politikens Kronikkonkurrence, at hun for alvor sprang ud som forfatter.Siden skrev Lisbeth Bendixen en række anmelderroste romaner, og hendes arbejde er flere gange blevet belønnet med legater fra Statens Kunstfond.
Nina, Lone og Rebecca er kollegaer i supermarkedet Alkøb. De er både underlagt mænds vilje i hjemmet og på arbejdspladsen. Nina kæmper med en kontrollerende eksmand. Lones mand kan ikke lide, at hun har noget for sig selv. Den lidt yngre Rebecca kæmper for at blive taget seriøst af mænd. Deres chef Jørgensen og kunderne i butikken hundser med dem, og lønnen er ovenikøbet ussel. Men da der en dag kommer en ældre skuespillerinde på besøg i butikken, forandrer alting sig. Skuespillerinden med den blå hat og den usædvanlige karisma fascinerer Nina, Lone og Rebecca, og de ender med at spise middag hos hende. Da hun efterfølgende findes død, står kassedamerne tilbage med indre rystelser. Pludselig stemmer alting ikke som sædvanligt. Den fastlåste tilværelse er blevet påvirket af en poetisk kraft."Kassen stemmer alle ugens dage" er en skildring af kvindeliv og kvindeskæbner og ikke mindst af de samfundsnormer, som kvinder har været og stadig er underlagt. I kampen mod de patriarkalske kræfter, der styrer dem, opbygger kvinderne i romanen en fælles forståelse og solidaritet på trods af deres forskelligheder."En poetisk lille roman, der siger noget om kvindens vilkår" - Inge M. Ejsing, LektørudtalelseLisbeth Bendixen (1923-2004) var en dansk forfatter og lyriker. Hun debuterede officielt som digter i 1958, da hun fik en række digte udgivet i tidsskriftet "Hvedekorn", men det var først i 1975, da da hun vandt Politikens Kronikkonkurrence, at hun for alvor sprang ud som forfatter. rnSiden skrev Lisbeth Bendixen en række anmelderroste romaner, og hendes arbejde er flere gange blevet belønnet med legater fra Statens Kunstfond.
Det kan ske, at man man må rejse ud i verden for at genfinde noget tabt inde i én selv. Det erkender de kvindelige hovedpersoner i Lisbeth Bendixens sanselige roman "Lyset over Carmague".Sarah er forsvundet fra sin plejefamilie i Jylland, og familiens feriebarn Lisa rejser til Provence for at finde hende. De er begge på en form for opklaringsarbejde. Lisa leder efter Sarah, og Sarah leder efter sine rødder. For hvor kommer det røde hår og de kunstneriske evner egentlig fra? På rejsen gennem de provencalske landskaber med duftende lavendellunde, strålende solsikker og smalle brolagte landsbygader føres Sarah efterhånden nærmere på sin mystiske arv, og måske har den noget med den verdensberømte maler Vincent van Gogh at gøre.Lisbeth Bendixen (1923-2004) var en dansk forfatter og lyriker. Hun debuterede officielt som digter i 1958, da hun fik en række digte udgivet i tidsskriftet "Hvedekorn", men det var først i 1975, da da hun vandt Politikens Kronikkonkurrence, at hun for alvor sprang ud som forfatter. Siden skrev Lisbeth Bendixen en række anmelderroste romaner, og hendes arbejde er flere gange blevet belønnet med legater fra Statens Kunstfond.
Den, der lever stille, lever godt. Sådan kan man beskrive Karens liv. Hun er præstedatter, hustru og mor til to små børn, og hendes tilværelse med familien er stabil. Men Karen savner at mærke livets intensitet og hengive sig til vilde, store følelser. Det er alt sammen noget, som hendes veninde Camilla formår. I hvert fald indtil Camilla bliver myrdet af sin elsker, der efterfølgende begår selvmord. Hele sognet er på den anden ende, og blandt folk bliver moralen ovenpå den tragiske begivenhed, at stor passion kommer med en pris. Man bør skrue blusset ned, passe sig selv og sine egne, så man ikke risikerer for meget. Men Karen kan alligevel ikke lade være med at føle, at der mangler noget i hendes ensformige lille liv. Hvor meget er hun villig til at sætte på spil?Lisbeth Bendixens roman "Dans med mig" handler om at længes efter noget andet, end det man har, også selvom det andet er farligt eller i konflikt med flertallets holdning."[...] Godt fortalt og lettilgængelig historie, båret af en fortættet drømmeagtig stemning [...]"- Inge M. Ejsing, LektørudtalelseLisbeth Bendixen (1923-2004) var en dansk forfatter og lyriker. Hun debuterede officielt som digter i 1958, da hun fik en række digte udgivet i tidsskriftet "Hvedekorn", men det var først i 1975, da da hun vandt Politikens Kronikkonkurrence, at hun for alvor sprang ud som forfatter. rnSiden skrev Lisbeth Bendixen en række anmelderroste romaner, og hendes arbejde er flere gange blevet belønnet med legater fra Statens Kunstfond.
I Lisbeth Bendixens generationsroman "Thomas' billede" tegnes tre kvindeportrætter, der på hver sin måde afspejler samfundets og ikke mindst kvindefrigørelsens udvikling i løbet af det 20. århundrede i Danmark. Da Sigrid dør som 75-årig, overtager hendes 50-årige datter Laura en kasse fra sin mor fyldt med dagbøger. Hun får via dagbøgerne kendskab til den unge Sigrids indre liv, hvor frihedsdrømme og kunstneriske idéer endnu står i fuld flor. Senere blev netop de kvaliteter fortrængt af rollen som mor og hustru med dertilhørende gøremål i hjemmet. Laura fik i kontrast til sin mor mulighed for at udleve sig selv som kunstmaler, men har til også oplevet, at der ikke er plads til både at være frihedssøgende kunstner og familiemenneske - i hvert fald ikke som kvinde. Hun har levet efter devisen om "enten-eller". Det ser umiddelbart ud som om Lauras voksne datter, der bor i et kollektiv med sit barn, har formået at forene det hele i ét liv. Men under overfladen lurer et begær, som ikke kan få forløsning.Lisbeth Bendixen (1923-2004) var en dansk forfatter og lyriker. Hun debuterede officielt som digter i 1958, da hun fik en række digte udgivet i tidsskriftet "Hvedekorn", men det var først i 1975, da da hun vandt Politikens Kronikkonkurrence, at hun for alvor sprang ud som forfatter. Siden skrev Lisbeth Bendixen en række anmelderroste romaner, og hendes arbejde er flere gange blevet belønnet med legater fra Statens Kunstfond.
I Lisbeth Bendixens roman "Under gulvbrædderne" er den kvindelig jeg-fortæller død. Hun ligger i et hul under gulvbrædderne og følger sin egen fysiske opløsning, mens hun reflekterer over sit liv og de dæmoner, hun har båret med sig fra sin indremissionske opvækst. Forholdet til Jesus, hans offergørelse, farens dominans og hendes egen stræben efter at være 'en god pige' står overfor mormorens og barndomsvenindernes frigjorte og sanselige kvindelighed. I hullet under gulvbrædderne, er det ikke bare kvindens krop, der efterhånden går i opløsning, men også de kræfter, der har holdt hende fast i en bestemt form, imens hun levede."Roman om en kvindes refleksion over sit liv og dets spøgelser. Man bliver ikke hurtigt færdig med den, for tankerne står næsten i kø: Eksistentielle, psykologiske og religiøse problemstillinger i et skift mellem absurde eller indre rum og den ydre virkelighed.[...] Det er et velskrevet og stærkt kvindeportræt, der ligger fint i forlængelse af dem, som Lisbeth Bendixen allerede har givet os, senest i romanen Lyset over Camargue (1990)." -Marianne Jensen, LektørudtalelseLisbeth Bendixen (1923-2004) var en dansk forfatter og lyriker. Hun debuterede officielt som digter i 1958, da hun fik en række digte udgivet i tidsskriftet "Hvedekorn", men det var først i 1975, da da hun vandt Politikens Kronikkonkurrence, at hun for alvor sprang ud som forfatter. Siden skrev Lisbeth Bendixen en række anmelderroste romaner, og hendes arbejde er flere gange blevet belønnet med legater fra Statens Kunstfond.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.