Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er 7. udgave af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE, der for længst har skrevet sig ind som en klassiker inden for områderne forebyggelse og sundhedsfremme. Bogen har over en periode på 35 år fået status af et alment accepteret opslagsværk og er en foretrukken grundbog på en række professionsbacheloruddannelser samt på kandidatuddannelser som medicin,folkesundhedsvidenskab og sociologi. Siden den første udgave udkom i 1986, har værket behandlet centrale områder inden for forebyggelse og sundhedsfremme og har for hver ny udgave afspejlet den aktuelle udvikling inden for området og i samfundet som helhed.Forebyggelse og sundhedsfremme har i de senere år fået en stadig mere central rolle i sundhedsvæsenet. I dag er inddragelse af brugeren og dennes aktive rolle blevet endnu mere afgørende, ligesom klimalovgivning og de seneste ændringer i sundhedslovgivningen er nye vigtige tiltag. Derfor er der i denne udgave mere fokus på brugerinvolvering, udvikling af kompetencerog handlekraft, men også på individets egne værdier og præferencer. Mere generelt afspejler 7. udgave den nyeste udvikling i teori og praksis på tværs af sundhedsvæsenet, og der er gennemført et grundigt redaktionsarbejde for at forny bogen.Den praktiske virkelighed, hvor det forebyggende sundhedsarbejde udføres, udgør en rød tråd i samtlige udgaver af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE. Bogen rummer også en række teoretiske og metodiske kapitler, som giver læseren en solid forståelse af baggrunden for det praktiske arbejde. Denne kombination af teori og praksis gør bogen særdeles velegnet somlærebog for en bred målgruppe.
Fertilitet og sundhed beskriver centrale områder indenfor feltet reproduktiv sundhed med fokus på områder, hvor der er grundlag for at sætte ind med fremtidige forebyggende interventioner. Emner som behandles er fx de nye forbedrede muligheder for screening, gravides risiko for udvikling af affektive sygdomme og fostertilværelsens betydning for det fremtidige liv. Derudover er der kapitler om sociale determinaters betydning for fødselsmønsteret, risikofaktorer for nedsat frugtbarhed og om assisteret befrugtning. Målgruppen er studerende på de folkesundhedsvidenskabelige kandidat- og masteruddannelser samt på professionsbacheloruddannelserne. Om redaktørerneLone Schmidt er lektor, dr.med., ph.d. ved Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet. Har arbejdet som hospitalslæge primært inden for gynækologi og obstetrik og har siden midt-80’erne forsket i reproduktiv sundhed. Det primære forskningsområde er infertilitet og assisteret befrugtning med fokus på reproduktionsepidemologi, psykosociale aspekter, familiedannelse og samspillet mellem psykiatriske lidelser og assisteret befrugtning. Underviser på en lang række uddannelser bl.a. om reproduktiv sundhed. Arbejder sundhedspolitisk på, at vi samfundsmæssigt skal tage vare på at bevare befolkningens evne til at få børn.Anja Pinborg er overlæge og dr.med. på Fertilitetsklinikken i Juliane Marie Centret, Rigshospitalet og er uddannet speciallæge i gynækologi og obstetrik. Er endvidere lektor på Center for Klinisk Uddannelse ved Københavns Universitet og formand for Nordisk Fertilitetsselskab. Har gennem de sidste 12 år beskæftiget sig med forskning inden for human reproduktion. Forskningsområderne er primært reproduktionsepidemiologiske med vægt på sundhed og sygelighed hos børn født efter assisteret befrugtning samt risikofaktorer ved tvillingegraviditeter.
In this book, 16 authors describe various public health research methods ranging from interviews, discourse analysis, hermeneutic analysis, historical and comparative studies, and anthropological field work to statistical methods, questionnaire surveys and register studies. The book opens with a chapter on different ways of understanding the role of theory and on the relationship between theory and method; a subsequent introductory chapter addresses the topic of qualitative and quantitative methods and epistemology. The book will be of interest to anyone who is about to embark on a public health and other research project or who is writing a thesis or a paper, and who is looking for help in the choice of methods. New researchers, Ph.D. students and undergraduate students of medicine, public health, nursing, occupational therapy and physiotherapy and students in other areas such as sociology, pedagogy, and anthropology, as well as students taking their master's degrees will benefit from this book.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.