Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Når barnet lærer sig selv bedre at kende, bliver det lettere for det at handle på sine udfordringer – det er grundpillen i denne bog, der er en vejledning til den fagperson, der arbejder med børn med ADHD. Til materialet hører en arbejdsbog til barnet.Materialet udspringer af et inklusionsprojekt for børn med ADHD (kaldet SAFIR), som har kørt med succes i Rudersdal Kommune. Forståelsesrammen er personligheds- og udviklingspsykologisk, og målet er at bibringe barnet selvbevidsthed og handlekraft, så det lærer at mestre sine udfordringer i forhold til læring og sociale kompetencer både i skole og fritid.Blandet de emner, der arbejdes med er:Fokus på barnets kompetencer og ressourcerHvad er udfordringerne med ADHD'en?Hvordan skal omgivelserne informeres om barnets ADHD?Fokus på impulsivitetFokus på koncentrationFokus på vredeshåndtering.Materialet henvender sig til børn fra otte år og op. Vejledningen er til alle de fagprofessionelle, der arbejder med børn med ADHD – f.eks. lærere, psykologer, pædagoger m.fl. Martin Bredstrup er uddannet psykolog og specialist i børneneuropsykologi. Han har i mange år arbejdet i ADHD Ambulatoriet under børne- og ungepsykiatrien i Hillerød. Lisbeth Elmgaard Jensen er psykiatrisk sygeplejekonsulent og uddannet sygeplejerske. Hun har i en årrække arbejdet i ADHD Ambulatoriet under børne- og ungepsykiatrien i Hillerød.
Når barnet lærer sig selv bedre at kende, bliver det lettere for det at handle på sine udfordringer – det er grundpillen i denne arbejdsbog for barnet med ADHD. Til bogen hører en vejledning til den voksne.Materialet udspringer af et inklusionsprojekt for børn med ADHD (kaldet SAFIR), som har kørt med succes i Rudersdal Kommune. Forståelsesrammen er personligheds- og udviklingspsykologisk, og målet er at bibringe barnet selvbevidsthed og handlekraft, så det lærer at mestre sine udfordringer i forhold til læring og sociale kompetencer både i skole og fritid. Barnets arbejdsbog indeholder bl.a.:Husketavle – hvad er jeg god til?På hvilken måde driller min ADHD mig?Skal min klasse vide, at jeg har ADHD?Min impulsivitetMin koncentrationHvordan tæmmer jeg min vrede?Bogen henvender sig til børn fra otte år og op – og ikke mindst til deres lærere, psykologer, pædagoger og andre fagprofessionelle, der arbejder med børn med ADHD.Martin Bredstrup er uddannet psykolog og specialist i børneneuropsykologi. Han har i mange år arbejdet i ADHD Ambulatoriet under børne- og ungepsykiatrien i Hillerød. Lisbeth Elmgaard Jensen er psykiatrisk sygeplejekonsulent og uddannet sygeplejerske. Hun har i en årrække arbejdet i ADHD Ambulatoriet under børne- og ungepsykiatrien i Hillerød.
Denne bog bygger på vores erfaringer fra mange års arbejde med børn og familier i forskelligartede sammenhænge. Det er vores ønske at få videreformidlet og delt vores viden om de symptomer, som børn kan have på stress og belastninger i deres hverdag, til så mange fagfolk og forældre som muligt, så vi sammen kan arbejde på at blive mere opmærksomme og handle på de tidlige signaler, når et barn belastes over evne. Vi er i vores arbejde som psykolog, familierådgiver og sygeplejerske blevet inspireret af mange forskellige mennesker og pædagogiske/psykologiske teorier og holdninger, især tilknytningsteorien. Denne bog rummer lidt af dem alle, udvalgt fordi vi i vores praksis har oplevet, at det er vigtigt, at det enkelte barn får det tilbud, der er tilpasset lige netop det barn med dets vilkår og problemstillinger. Det er vores håb, at læserne selv kan finde frem til og reflektere over de metoder og ideer, der giver mening for lige netop det barn og den problematik, der skal arbejdes med.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.