Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Lisbeth Villemoes Sørensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Rammer, udfordringer og muligheder
    af Lisbeth Villemoes Sørensen, Bettan Bagger & Marianne Lindahl
    177,95 kr.

    Sundhedsvæsnet har i dag fokus på menneskers mulighed for at agere i hverdagen og på, at den enkelte kan fastholde en meningsfuld tilværelse, med alt hvad det indebærer, trods sygdom og funktionsevnenedsættelse. Det er ikke muligt for en enkelt faggruppe at sikre dette ud fra faggruppens kernekompetencer. At skabe en sammenhængende indsats, så patienter og pårørende oplever sammenhængende og velkoordinerede forløb kræver et velfungerende interprofessionelt samarbejde. Dette er forudsætningen for høj faglig kvalitet, god ressourceudnyttelse og faglig udvikling.Et eksempel på dette er telemedicin eller velfærdsteknologi, som er et område, der er i hastig udvikling. Det stiller store krav til de sundhedsprofessionelles evner til at kommunikere klart både med hinanden og med patienter gennem digitale medier. Det stiller samtidig krav om, at de enkelte faggrupper er bevidste om deres egne kompetencer og har kendskab til de øvrige faggruppers kernekompetencer, så patienten tilbydes den bedst mulige viden og intervention i forbindelse med sit problem. Den enkelte sundhedsprofessionelle skal se sin faglige indsats som et led i en samlet indsats og forstå kompleksiteten i sundhedsvæsenets opgaver generelt.De sundhedsfaglige professionsuddannelsers Modul 5 har som omdrejningspunkt, hvordan man skaber en fælles base for at handle sammen om de konkrete opgaver, man møder i sundhedsvæsnet. Hensigten med denne bog er at bidrage til udvikling af en sådan fælles base, og bl.a. gennem eksempler, studiespørgsmål og cases give de studerende mulighed for at opnå kendskab til andre professioners kompetencer, faglige terminologi og begreber. Det er således redaktørernes ønske, at bogen medvirker til fælles forståelse professionerne imellem til gavn for patienterne i fremtidens sundhedsvæsen.Bogen indledes med en patienthistorie, som der refereres til gennem hele bogen, således at de studerende kan koble de enkelte kapitlers teoretiske indhold over på den praktiske virkelighed. Bogen indeholder også et kapitel om opgavefordeling i regioner og kommuner og om sundhedsøkonomi, således at de rammer og betingelser, som de sundhedsprofessionelle arbejder under, er beskrevet og kan danne grundlag for forståelse af bogens øvrige kapitler.

  • - Forskning, teknologivurdering og kvalitetsudvikling
    af Merete Nordentoft, Jan Mainz, Per Jørgensen, mfl.
    169,95 - 475,95 kr.

    Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.

  • - - aktivitet og deltagelse i hverdagslivet
    af Lilly Jensen, Janna Sylvestersen, Lisbeth Villemoes Sørensen, mfl.
    637,95 kr.

    Basisbog i ergoterapi - aktivitet og deltagelse i hverdagslivet giver en samlet dansk fremstilling af de temaer, der tegner ergoterapifaget og dets udvikling i dag. Her i 3. udgaven er der ud over en kraftig revision af bogens indhold med sammenlægning af kapitler, udgåede og nytilkomne kapitler, lagt vægt på, at stoffet skal være mere konkret og i højere grad afspejle aktuelle emner som aktivitetsvidenskab og evidensbaseret ergoterapi. De centrale begreber trækkes frem i bogen og defineres i faktabokse med vægt på danske begreber, så vidt det er muligt. Bogen er inddelt i fire dele. Del I: Aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Del II: Grundlæggende forståelsesrammer og tilgange i ergoterapi. Del III: Ergoterapeutisk intervention - at muliggøre aktivitet og deltagelse i hverdagslivet og del IV: Innovation, udvikling og forskning i ergoterapi. Basisbog i ergoterapi henvender sig primært til ergoterapeutstuderende, men også ergoterapeuter i praksis kan have stor gavn af bogen.

  • af Jette Fog, Lis Albrechtsen, Mads Ravnborg, mfl.
    597,95 kr.

    Neurologi og neurorehabilitering giver for første gang på dansk et samlet overblik over væsentlige temaer inden for klinisk neurologi som specialiseret neurorehabilitering. Bogen er inddelt i en generel og en speciel del. Den generelle del indeholder kapitler om neuroanatomiske, neurofysiologiske og neuropsykologiske emner. Derefter følger kapitler om neurologiske sygdomsgrupper, almen rehabilitering samt rehabilitering relateret til en række neurologiske sygdomsgrupper.I den specielle del indgår emner som ergo- og fysioterapeutiske arbejdsprocesser, vidensgrundlag, undersøgelse, intervention og evaluering relateret til mennesker med neurologiske lidelser. Den primære målgruppe er ergo- og fysioterapeutstuderende, men bogen kan også betragtes som en håndbog for ergoterapeuter og fysioterapeuter, som i hverdagen har ansvar for rehabiliteringsopgaver relateret til mennesker med neurologiske lidelser.

  • af Annette Johannesen, Kirsten C. Pedersen, Kirsten Avlund, mfl.
    385,95 kr.

    Arbejdet med ældre udgør en stadig større del af arbejdsområdet for ergoterapeuter og fysioterapeuter, og denne bog sætter fokus på sygdomme og problematikker, som er særligt hyppige blandt ældre. Ergoterapi og fysioterapi til ældre tager udgangspunkt i den udvikling indenfor sundhedssektoren, der sætter borgeren i centrum, og som stiller krav om stor fleksibilitet og professionalisme fra den sundhedsprofessionelle. Bogen beskriver hvordan man med den ældre i fokus udfolder det monofaglige arbejde og det tværfaglige samarbejde på en måde, der på samme tid styrker de monofaglige kompetencer og øger kendskabet til andres faglige kompetencer. Bogen består af tre dele: Del 1 beskriver aldringsprocessen og scenarier for ældreliv, og der gås i dybden med det ergoterapeutiske og fysioterapeutiske arbejde. Desuden gennemgås det ergoterapeutiske og fysioterapeutiske arbejde med ældre med hoftefraktur, hånd- og skulderfraktur, osteoporose, apopleksi, KOL og demens. Del 2 retter fokus mod forebyggelse og sundhedsfremme, og emnerne her er blandt andet forebyggende hjemmebesøg, faldforebyggelse og forebyggelse af ensomhed. Del 3 søger at inspirere kommende og nuværende ergoterapeuter og fysioterapeuter til at arbejde innovativt med at udvikle deres praksis og dermed udvikle de to professioner i nye og spændende retninger. Teksten suppleres af beskrivende cases og fotos. Bogens målgruppe er ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende samt de færdiguddannede terapeuter.

  • af Lisbeth Villemoes Sørensen, Nete Hornnes, Mads Kamper-Jørgensen, mfl.
    167,95 - 287,95 kr.

    I lov om uddannelse til professionsbachelor er det beskrevet, at ud over at give viden om og forståelse for et fagområdes teori og praksis, skal uddannelse til professionsbachelor også kvalificere den studerende til relevant videreuddannelse. Siden loven kom har de fleste af de mellemlange videregående uddannelser fået bekendtgørelser, der bl.a. indeholder krav om, at de studerende skal blive i stand til at fortsætte teoretisk og klinisk kompetencegivende videreuddannelse. For at opfylde disse krav er det nødvendigt, at de sundhedsprofessionelle professionsbachelorer kan bruge af den kolossale mængde af sundhedsvidenskabelig forskningslitteratur, der findes. Det kræver en grundlæggende viden om sundhedsvidenskabelige forskningsmetoder og en af retningerne i sundhedsvidenskabelig forskning, som det er vigtigt, at studerende introduceres til, er forskningen i folkesundhed. Til denne forskning anvendes i særlig grad epidemiologi som metode, og denne bog er en indføring i grundlæggende forskningsmetoder i folkesundhed og epidemiologi.Professionernes udvikling går mod øget akademisering og krav om evidensbasering af det kliniske arbejde. Det er derfor et håb, at bogen vil finde anvendelse i den kliniske praksis. Det er også et håb, at bogen kan inspirere til videreudvikling af professionerne til gavn for hele befolkningen og sundhedsvæsenet.Formålet med denne bog er derfor at introducere både studerende på de mellemlange videregående sundhedsuddannelser, studerende på diplomuddannelse samt klinikerne til folkesundhed og epidemiologi samt epidemiologiske forskningsdesign samt kritisk læsning og analyse af forskningsartikler. Bogen tilstræber en samlet helhed, idet begreber og metoder ofte forklares ved eksempler ud fra de samme to videnskabelige epidemiologiske artikler, som analyseres eksemplarisk sidst i bogen. Der er dog enkelte overlapninger, idet nogle få begreber naturligt har skullet beskrives i flere kapitler. Derved gives læseren mulighed for at læse kapitlerne uafhængigt af hinanden.Den primærmålgruppe er studerende på professionshøjskolernes sundhedsuddannelser dvs. sygepleje-, fysioterapi-, ergoterapi-, jordemoder-, bioanalytiker- og radiografstuderende samt studerende i ernæring og sundhed.

  • - Om hjælpemidler til mennesker med funktionsnedsættelser
    af Lilly Jensen, Lisbeth Villemoes Sørensen, Bodil Pedersen, mfl.
    412,95 kr.

    Grundbog om hjælpemidler er den første danske bog, der giver en samlet præsentation af de mange hjælpemidler, som er tilgængelige for mennesker med funktionsnedsættelser. Bogen er skrevet af en række forfattere, der til dagligt beskæftiger sig med hjælpemidler.Den primære målgruppe er ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende samt færdiguddannede terapeuter og andre faggrupper inden for social- og sundhedssektoren, fx socialrådgivere, pædagoger, sygeplejersker, SOSU-assistenter og læger.Grundbog om hjælpemidler er opdelt i en generel og en specifik del. Den generelle del definerer, afgrænser og beskriver hjælpemiddelområdet og relaterer det til samfundsmæssige forhold. Den specifikke del præsenterer de hjælpemidler, som alle terapeuter skal have et godt kendskab til, og deres egenskaber i forhold til konkrete brugergrupper.Bogen er rigt illustreret og giver mange konkrete eksempler på brug af hjælpemidler inden for forskellige hverdagsaktiviteter.

  • - En grundbog i praksisformidling
    af Hans Lund, Hanne Albert, Bente Hovmand, mfl.
    144,95 - 257,95 kr.

    "Omsider har vi her fået en bog, som på glimrende vis formidler, hvordan man faktisk anvender det at skrive en case rapport om sin praksis.""Bogen formår i høj grad at beskrive forskelle og ligheder mellem det at forske og det at skrive en case rapport, og forfatterne formår at fremstille metoden som tilgængelig og overkommelig."

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.