Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bevægelse og udvikling, der nu foreligger i 5. udgave, formidler en bred baggrundsviden til støtte for det praktiske arbejde med børns bevægelsesudvikling. Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med børns motorik – pædagoger, lærere, seminariestuderende, gymnastiklærere, fysio- og ergoterapeuter samt afspændingspædagoger. I denne brede målgruppe er der store forskelle i forudsætninger og behov. Bogen er derfor struktureret, så den enkelte læser efter interesse kan udvælge, fravælge, udskyde, slå op og vende tilbage … For at sikre en sammenhæng mellem teori og praksis er gennemgangen af hjernens og nervesystemets funktion sat i relation til udviklingspsykologiske og bevægelsespædagogiske overvejelser. Bogens afsluttende kapitel beskriver en arbejdsmetode, som direkte sigter mod det praktiske pædagogiske arbejde med bevægelsesaktiviteter. Bevægelse og udvikling er skrevet ud fra erkendelsen af, hvor afgørende børns bevægelsesliv er for deres samlede udvikling. Lise Ahlmann er magister i psykologi, bevægelsespædagog og fysioterapeut og har en bred undervisningserfaring og et omfattende forfatterskab bag sig.
Bogen og den medfølgende dvd viser, hvordan man støtter barnets udvikling, og hjælper det til at blive mere selvhjulpen.Forældre, pædagoger og politikere diskuterer indædt madordninger i institutionerne. Lise Ahlmann, der i en livsalder har arbejdet med børns udvikling og bevægelse, mener, at vi glemmer barnets perspektiv i debatten. Og her taler det for, at børnene lærer, trives og udvikles ved at deltage i det praktiske omkring og ved selve måltidet. Der er dermed et positivt pædagogisk aspekt, som fuldstændig overses i debatten.Lise Ahlmann siger: »I vuggestuer rummer måltiderne rige muligheder for at støtte og fremme børnenes læring og udvikling. Men det kræver en ny omsorgspraksis, hvor børnene inddrages aktivt i de praktiske opgaver«.Børn er selvhjulpne i langt højere grad, end vi har tid til at anerkende. Gennem en række situationer fra tre vuggestuer viser Lise Ahlmann, hvordan børnene kan inddrages i alle måltidets faser. Desværre er tid en vigtig faktor i mange vuggestuer. Derfor vælger man den lette løsning og holder børnene uden for madlavning, påsætning, aftagning, opvask osv.Derfor kræver det måske ekstra tid og ændring af vaner. Til gengæld er måltidet og forberedelserne hertil positivt samvær mellem voksne og børn, samtidig med at det bidrager til børnenes indlæring og udvikling på både kort og lang sigt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.