Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Undervisningskendskab handler om, hvordan man planlægger god undervisning, og om hvilke kompetencer læreren må have for at bidrage til elevernes læring. Bogen indeholder otte artikler om undervisning og undervisningsplanlægning. Hver af de otte artikler er fulgt op med studiespørgsmål og opgaveforslag, som giver anledning til, at man som studerende didaktiker tænker teori og praksis sammen med henblik på handling.Undervisningskendskab udfylder læreruddannelsens kompetencemål om at:Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i folkeskolen.IndholdIndledning (læs indledningen her)Mål og indholdMetoder og materialerEvalueringUndervisningsdifferentieringKlasseledelseKreativitet og innovationSamarbejde og skoleudviklingForskningsmetoder
Praksisfaglighed i skolenHvad er praksisfaglighed, og hvordan kan du som underviser integrere praksisfaglighed i din undervisning?Praksisfaglighed kan ikke indrammes som et præcist didaktisk begreb, men forsøger at etablere en bedre balance mellem fagenes kundskaber og det levede liv. Fagligheden skal støtte, udfordre og motivere alle elever gennem en bedre balance mellem skolens boglige, praktiske og kreative indhold, hvilket vil sige en mere praktisk og konkret – og mindre stillesiddende undervisning.Igennem alle antologiens kapitler får du som læser kendskab til inspirerende tilgange og konkrete metoder til at integrere praksisnære elementer med fokus på æstetiske, kropslige og praksis-musiske læreprocesser i undervisningen. Bogen kan dermed også fungere som inspirationsguide til at implementere praksisfaglighed i fagene.Samtidig adresserer bogen også, hvorfor praksisfaglighed kommer til udtryk i politiske ambitioner, og den argumenterer overbevisende for praksisfaglighedens afgørende rolle i at fremme et dannelsesideal, der vil styrke fremtidige generationers deltagelsesmuligheder i samfundet.
I dette nummeret af Ledelse i morgen kan du læse om:• hvordan organisering – særligt teamarbejde – kan tage sig ud i praksis, og hvordan man undgår, at strukturelle ændringer bliver et mål i sig selv, og i stedet anvender tilstrækkelig, men omhyggelig organisering• hvordan teamsamarbejde kan ledes – bl.a. ved at prioritere og organisere teamsamarbejdet igennem en tydelig struktur og ved at sikre sig, at teammedlemmerne ved, hvad teamsamarbejdet har fokus på og hvorfor• hvordan samarbejdskvaliteten i teams kan styrkes, så teammedlemmerne har en oplevelse af at kunne finde bedre løsninger på vanskelige udfordringer sammen.
At lykkes med skoleudvikling handler i høj grad om at kunne forstå og agere i forhold til praksis. Denne bog handler om skoleudvikling, og hvordan man med udgangspunkt i praksis kan skabe en skole, hvor det er selvfølgeligt løbende at justere og forbedre undervisningen og skolehverdagen, så alle elever på bedst mulig vis kan trives, lære og udvikle sig.Bogen præsenterer en indsigt i arbejdet med skoleudvikling, som gør det muligt at forstå, hvorfor skoleudviklingsprocesser nogle gange lykkes, og andre gange kan være uhyre vanskelige. Samtidig bidrager den med aktuel viden om, hvordan man rent faktisk kan forstå disse udfordringer og ikke mindst handle i forhold til dem.
At lykkes med skoleudvikling handler i høj grad om at kunne forstå og agere i forhold til praksis. Denne bog handler om skoleudvikling, og hvordan man med udgangspunkt i praksis kan skabe en skole, hvor det er selvfølgeligt løbende at justere og forbedre undervisningen og skolehverdagen, så alle elever på bedst mulig vis kan trives, lære og udvikle sig. Bogen præsenterer en indsigt i arbejdet med skoleudvikling, som gør det muligt at forstå, hvorfor skoleudviklingsprocesser nogle gange lykkes, og andre gange kan være uhyre vanskelige. Samtidig bidrager den med aktuel viden om, hvordan man rent faktisk kan forstå disse udfordringer og ikke mindst handle i forhold til dem. Lise Tingleff Nielsen er chef for grundskoleområdet på EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, og har gennem mange år beskæftiget sig med skolens policy og praksis, herunder skoleudvikling, skoleledelse samt læreres kompetenceudvikling og teamsamarbejde.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.