Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Arbejdet med ældre udgør en stadig større del af arbejdsområdet for ergoterapeuter og fysioterapeuter, og denne bog sætter fokus på sygdomme og problematikker, som er særligt hyppige blandt ældre. Ergoterapi og fysioterapi til ældre tager udgangspunkt i den udvikling indenfor sundhedssektoren, der sætter borgeren i centrum, og som stiller krav om stor fleksibilitet og professionalisme fra den sundhedsprofessionelle. Bogen beskriver hvordan man med den ældre i fokus udfolder det monofaglige arbejde og det tværfaglige samarbejde på en måde, der på samme tid styrker de monofaglige kompetencer og øger kendskabet til andres faglige kompetencer. Bogen består af tre dele: Del 1 beskriver aldringsprocessen og scenarier for ældreliv, og der gås i dybden med det ergoterapeutiske og fysioterapeutiske arbejde. Desuden gennemgås det ergoterapeutiske og fysioterapeutiske arbejde med ældre med hoftefraktur, hånd- og skulderfraktur, osteoporose, apopleksi, KOL og demens. Del 2 retter fokus mod forebyggelse og sundhedsfremme, og emnerne her er blandt andet forebyggende hjemmebesøg, faldforebyggelse og forebyggelse af ensomhed. Del 3 søger at inspirere kommende og nuværende ergoterapeuter og fysioterapeuter til at arbejde innovativt med at udvikle deres praksis og dermed udvikle de to professioner i nye og spændende retninger. Teksten suppleres af beskrivende cases og fotos. Bogens målgruppe er ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende samt de færdiguddannede terapeuter.
Rehabilitering er et begreb i opbrud. Begrebet bruges ofte til at betegne processer, der følger en bestemt sygdom eller sygdomstype, f.eks. neurorehabilitering, hjerterehabilitering osv, men ofte står det vagt, hvad der egentlig menes. Med udgangspunkt i 'Rehabilitering i Danmark - Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet' fra 2004 slår bogen her til lyd for en forståelse af rehabilitering som samfundets tværfaglige tilbud til mennesker med mangefacetterede problemer – tilbud som indrettes på borgerens præmisser. Bogen diskuterer også nogle af de faldgruber og fortolkningsspørgsmål, der opstår, når man gerne vil lade de personer, det hele drejer sig om, komme til orde og få indflydelse. Bogen indledes med tre stærke personlige fortællinger af mennesker som på forskellig vis er afhængig af det offentlige sundhedsvæsens rehabiliteringstilbud. Disse fortællinger sætter bogens teoretiske afsnit ind i et individuelt og personafhængigt perspektiv, som det faglige personale dagligt må forholde sig til • HANDICAPPOLITIK NATIONALT OG INTERNATIONALT • FUNKTIONSHÆMNING I ET SAMFUNDSMÆSSIGT PERSPEKTIV • SUNDHEDSFREMME I REHABILITERINGSPROCESSEN • REHABILITERING OG SUNDHEDSPÆDAGOGIK • LOVGIVNING OG REHABILITERING Bogen henvender sig primært til studerende på de mellemlange sundhedsfaglige grund- og videreuddannelser: sygeplejerske, ergoterapeut og fysioterapeut, men den kan med stor fordel inddrages i undervisningen på de sociale og de pædagogiske uddannelser.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.