Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vores civilisation har brug for øjeblikkelig omstilling. Det kræver samspil mellem bæredygtig dannelse, samfundsforandringer og et etisk kompas, så vi ikke kommer på katastrofekurs. Med et klart etisk kompas bliver det muligt at navigere i en verden fyldt med forførende muligheder og uoverskuelige problemer, så vi kan sætte ny retning og finde mod til at handle. De næste 10 år bliver afgørende for, hvordan vi som mennesker lærer at sameksistere med kloden. Både små og store valg bliver vigtige. Men hvordan skal vi orientere os som borgere, forbrugere, virksomheder og offentlige myndigheder, så intentioner bliver til bæredygtig levevis? Hvordan omsætte de mange alarmerende fakta til fremadrettede handlinger? Hvordan indgyde håb og handlekraft og ikke forfalde til afmagt eller ligegyldighed? Bogen sætter fokus på bæredygtighed som afgørende faktor og trend for vores liv og sam- fundsudvikling på vej ind i 2020’erne. Nødvendigt og presserende, hvis vi vil bevare vores civilisation og en planet med stor mangfoldighed. En næsten uoverstigelig opgave, men samtidig en kæmpe gave, fordi det kan blive afsæt for at gentænke spørgsmål som: Hvad er det gode liv? Bæredygtighed kan blive et kreativt benspænd til sammen at skabe attraktive livsformer og nye måder at organisere os på i samfundet. Vi ved så meget og gør så lidt. Derfor har vi brug for både at lytte udad til verdens behov og udvikle en hjertets dannelse, så vi kan mærke vores forbundenhed med alt levende på denne klode og skærpe vores evne til at vælge til og fra. Derved forfines og styrkes vores etiske kompas, en indre samvittighedsfuld stemme, som hjælper os til at skabe overensstemmelse mellem værdier og handlinger. Bogen deler attraktive fremtidsbilleder, giver inspirerende eksempler fra levedygtige projekter og fortæller om mennesker, som følger deres etiske kompas. Mød den altruistiske erhvervsmand Djaffar Shaichi, den visionære politiker Mogens Løkketoft, den grønne aktivist og den engagerede kunstner; mennesker, som gør det både cool og meningsgivende at være bæredygtig. Bogen er til de borgere, virksomheder og myndigheder, som vil være med til at vise vejen og har modet til at tage det næste skridt. En visionær og helhedsorienteret bog for dem, der ønsker at handle og skabe – ved at tage ansvar for egne valg og sætte aftryk på planeten og samtidig bidrage til en fælles bevægelse mod bæredygtig udvikling. For dem, der vil følge deres etiske kompas. Om forfatterenLone Belling er skribent, foredragsholder og konsulent med særlig vægt på bæredygtighed, dannelse og innovation. Stifter af konsulentfirmaet Liv og Lederskab. Har tidligere udgivet: Bæredygtig dannelse – skitser til en empatisk verden (2017), Teori U – som ramme for innovativ organisationsudvikling (2012), Fortællinger fra U’et – Teori U omsat i liv, læring og lederskab (red.) (2010).
Vores civilisation har brug for øjeblikkelig omstilling. Det kræver samspil mellem bæredygtig dannelse, samfundsforandringer og et etisk kompas, så vi ikke kommer på katastrofekurs. Med et klart etisk kompas bliver det muligt at navigere i en verden fyldt med forførende muligheder og uoverskuelige problemer, så vi kan sætte ny retning og finde mod til at handle.De næste 10 år bliver afgørende for, hvordan vi som mennesker lærer at sameksistere med kloden. Både små og store valg bliver vigtige. Lone Belling sætter fokus på bæredygtighed som afgørende faktor og trend for vores liv og samfundsudvikling på vej ind i 2020’erne og opfordrer os til at overveje, hvad det er for en verden, vi vil give videre til vores børn og børnebørn.Bogen deler attraktive fremtidsbilleder, giver inspirerende eksempler fra levedygtige projekter og fortæller om mennesker, som følger deres etiske kompas. Mød blandt mange andre den altruistiske erhvervsmand Djaffar Shalchi, den visionære politiker Mogens Lykketoft foruden et engageret kunstnerpar, en forsker og en grøn aktivist; mennesker, som gør det både cool og meningsgivendeat være bæredygtig.En visionær og helhedsorienteret bog for dem, der ønsker at handle og skabe – ved at tage ansvar for egne valg og planetære aftryk og samtidig bidrage til fælles bevægelse mod bæredygtig udvikling. For dem, der vil følge deres etiske kompas.Connie Hedegaard“Hvad er – egentlig – det gode liv i det 21. århundrede? Bogens samtaler med mennesker, der går stærkt op i bæredygtighed, giver nogle af svarene. Men det vigtigste er, at hvert kapitel slutter med en række spørgsmål, der inviterer læseren til at overveje med sig selv og sine samtalepartnere, hvilke mål man selv vil sætte sig: Hvad er vigtigt, og hvad er ikke vigtigt? Hvor og hvordan kan man selv bidrage til den nødvendige forandring?”Om forfatterLone Belling er skribent, foredragsholder og konsulent med særlig vægt på bæredygtighed, dannelse og innovation. Stifter af konsulentfirmaet Liv og Lederskab. Har tidligere udgivet: Bæredygtig dannelse – skitser til en empatisk verden (2017), Teori U – som ramme for innovativ organisationsudvikling (2012), Fortællinger fra U’et – Teori U omsat i liv, læring og lederskab (red.) (2010).
Dette nummer af tidsskriftet Ledelse i Morgen indeholder følgende artikler:Ydmyg og bæredygtig ledelseAf Peter Andersen, Forlagsredaktør, Dafolo A/SSkab en højere grad af lige muligheder i uddannelsessystemetAf Pasi SahlbergI denne artikel viser den internationalt anerkendte uddannelsesforsker, hvordan vejen til større lighed og dermed en mere bæredygtig skole går igennem bl.a. øget fokus på ressourcer til specialundervisning og en undervisning, der tager udgangspunkt i hele barnet. Artiklen beskriver, hvordan man i Finland og USA har arbejdet med at skabe større lighed i skoler, og den giver en række konkrete bud på, hvordan man kan lade sig inspirere af disse eksempler.Åben skole som løftestang for bæredygtig udviklingAf Anette Schjødt ThorsenDenne artikel tager udgangspunkt i to cases, der illustrerer, hvordan man inden for rammen ”den åbne skole” har arbejdet med bl.a. at nedbringe forbruget af el, vand og varme og derigennem styrke elevernes bevidsthed om og handlekompetence i forhold til FN´s verdensmål. Skoleledelsens opgave er at skabe et fælles udgangspunkt for arbejdet med bæredygtig udvikling, og her er åben skole og eksterne aktører en oplagt ramme for dette arbejde.Bæredygtig dannelse gennem hele uddannelsessystemetAf Lone BellingDenne artikel sætter fokus på, hvordan uddannelsesledere i grundskole og ungdomsuddannelser kan arbejde med bæredygtighed og udvikling. Det handler både om at sætte en langsigtet strategi og understøtte medarbejdernes initiativer – og om at have modet til at sætte sig selv i spil. Centralt står en dannelsesproces, der leder mod en mere helhedsorienteret forståelse af verden – en bæredygtig dannelse.Rammerne for projektet ”Den bæredygtige skole”Af Martin TinningDenne artikel beskriver, hvordan man i Rudersdal Kommune arbejder med en skoleopbygning, hvor den enkelte medarbejder eller skole ikke står alene med skoleudviklingen, men understøttes af en tydelig ledelse, der skaber rammerne for fremtidens bæredygtige skole. Processen er bygget op om tre centrale udviklingslag: skolens kapacitetsopbygning, kompetencer/metoder og udvikling af praksis, som skolen og medarbejderne bevæger sig imellem.
Bæredygtig dannelse er en tilgang til dannelse, som forholder sig til det 21. århundredes nøgleudfordringer med håbet om at bidrage til en bæredygtig fremtid. Meget afhænger af, hvordan vi som mennesker og menneskehed kommer til erkendelse, og hvordan vi handler lokalt og globalt. Dertil er dannelse med et bæredygtigt perspektiv et væsentligt bidrag.Det er bogens ærinde at medvirke til, at skolen genfinder en bæredygtig balance mellem data og dannelse samt skaber et bæredygtigt, helhedsorienteret læringsmiljø. En skole, der kvalificerer de lærende til at løse tidens og fremtidens udfordringer - ikke ved at trække de gamle dannelsesheste af stalden, men ved at udfordre og udvikle vores forståelse af almendannelse, så den løfter sig op over fortid og nutid og inkluderer fremtiden. Bæredygtig dannelse handler både om, hvad der fagligt undervises i, og hvordan der undervises.Bogen henvender sig til alle, der er optaget af læring, undervisning og uddannelse som professionelle praktikere eller som ledere, forældre, studerende og andre, der ser uddannelsessystemet som centralt for både samfundets og individernes dannelsesprocesser.
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler:Børns vej til succesAf Paul ToughI dette uddrag fra New York Times-bestselleren sætter Paul Tough fokus på, hvilke faktorer der har betydning for børns succes i livet både fagligt og socialt. Artiklen gennemgår baggrunden for Toughs undersøgelse af, hvorfor nogle børn klarer sig godt, mens andre mister grebet om deres liv, ved at komme omkring forskellige sociologiske undersøgelser og unge mennesker, der har formået at bryde ud af negative livsmønstreResiliens: Kært barn har mange navneAf Celine Ferot og Niels RebsdorfDenne artikel undersøger, hvordan begrebet ”resiliens” har relevans i en dansk uddannelseskontekst. Forfatterne argumenterer for, at en målrettet indsats med hensyn til udvikling af karakterdannelse vil kunne aflæses positivt iuddannelsesstedets trivselsmålinger, og at lederen derfor bør overveje at arbejde med et resiliensperspektiv på alle niveauer i organisationen.Levedygtige fællesskaberAf Lone BellingDenne artikel ser nærmere på, hvordan uddannelseslederen står centralt i forhold til at sikre udvikling af kompetencer som opmærksomhed, empati og relationskompetence. Der skal fokus på den personlige professionelle praksis hos både medarbejdere og ledere, så elevernes opmærksomhed kan styrkes, og deres sans for sig selv i forhold til fællesskabet og omverden understøttes.Lærer-pædagog-samarbejdet nytter nogetAf Camilla Lind MelskensRelationskompetencer er det fundamentale i arbejdet med trivsel i børnefællesskaber, og i skolen kan et tæt lærer-pædagog-samarbejde fremme dette. Denne artikel fokuserer på, hvordan ledelsen gennem en tydelig strukturog klare forventninger får skabt en kultur, hvor fælles mål for trivsel er et samlet anliggende, og hvor alle i teamet ved, hvad hinandens roller er.
Teori U som ramme for innovativ organisationsudvikling ser på, hvad der sker, når Teori U bruges i stor skala. Når arbejdet flytter sig fra de overskuelige enheder til de større samfundsbærende institutioner og virksomheder og dermed griber ind i komplekse systemiske strukturer og forståelser. Hvordan kan vi begribe og gribe de mangfoldige møder mellem teori og praksis, mellem mennesker og systemer, interesser og perspektiver på alle mulige niveauer, og hvilke nye typer af udfordringer dukker op? Hvordan er det muligt at skabe læring, udvikling og forandring på og mellem alle niveauer i en organisation? Bogens tre hovedcases er hentet fra store forandringsprojekter i det offentlige: Skolen i bevægelse i Vejle kommune, Mental Frikommune i Ikast-Brande kommune samt Modul 8 på hovedet, et projekt på sygeplejerskeuddannelsen på Sankt Hans Hospital. Bogen henvender sig til ledere, medarbejdere og konsulenter – og alle andre med interesse i Teori U.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.