Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er den første bog på dansk om professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud! Bogen behandler professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud både fra en forskningsvinkel og med eksempler fra praksis på, hvordan man kan arbejde som og med PLF i dagtilbud, og hvad der særligt kendetegner netop den kontekst, herunder både hvilke særlige styrker og udfordringer, der gør sig gældende. Bogen indledes med en præsentation af, hvad der karakteriserer professionelle læringsfællesskaber i en dagtilbudskontekst, og hvordan udviklingen af dem kan bidrage til at højne kvaliteten, når det professionelle samarbejde fokuserer på børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse. Herefter kommer bogens tre forfattere ind på kerneelementerne i et godt professionelt læringsfællesskab, og hvordan de kan gribes an og forstås i en dansk dagtilbudskontekst: Målsætning og målformulering Videnformer og videndeling Data og dataindsamling Teams og teamsamarbejde Refleksion og feedback Ledelse af professionelle læringsfællesskaber.Hvert kapitel afsluttes med dialogspørgsmål, der kan give anledning til gode, kollegiale drøftelser af egen praksis. Bogen henvender sig til ledere af dagtilbud, forvaltningsledere, pædagogiske konsulenter og pædagoger i dagtilbud. Derudover kan den være relevant i efter- og videreuddannelsesøjemed samt på selve pædagoguddannelsen.Bag bogen står Ane Qvortrup, Majbritt Skriver Laustsen og Lotte Tangaa Tjalve. Ane Qvortrup har skrevet en lang række bøger og artikler om didaktik, dannelse og pædagogisk udvikling, og Majbritt Skriver Laustsen og Lotte Tangaa Tjalve har begge undersøgt professionelle læringsfællesskaber i en dagtilbudspraksis.Serie: Læringsmiljøer i dagtilbudLæringsmiljøer af høj kvalitet gør en forskel for børns udvikling, læring, trivsel og dannelse. Serien ”Læringsmiljøer i dagtilbud” sætter spot på, hvordan det pædagogiske personale kan tilrettelægge stærke læringsmiljøer, der tilgodeser både barnet og børnefællesskabet, såvel som leg og læring. Målet er at skabe gode betingelser for børns udvikling og dermed styrke og lægge grunden for deres nysgerrighed og glæde ved at lære. Seriens målgruppe er pædagogisk personale og ledere i daginstitutioner, men også studerende og undervisere på pædagoguddannelsen samt dagplejere og pædagogiske konsulenter kan have glæde af at læse med. I serien er blandt andet udkommet Læringshistorier – at skabe læringsidentitet i dagtilbud af Margaret Carr og Wendy Lee, Systematisk refleksion i pædagogisk praksis – nye handlemuligheder og bedre trivsel af Søren Fisker og Pædagogiske rutiner i dagtilbud af Søren Smidt og Suzanne Krogh.
Denne bog giver nogle bud på, hvordan et visionært og åbent samarbejde mellem pædagogisk professionelle, der fokuserer på elevers læring og undersøgelser af praksis, kan være med til at fremme en fælles fagdidaktisk viden. En fagdidaktisk viden er kendetegnet ved evnen til at kunne formidle fagligt indhold på en måde, der er tilpasset en bestemt gruppe elevers forståelse. Den udgør en væsentlig del af lærerens samlede professionelle kompetence. Da lærerens fagdidaktiske viden kan have en tendens til at være overvejende personlig og privat, fordi den primært aktiveres i klasseundervisningen, ligger der en udfordring i, hvordan den i højere grad kan deles med andre i skolen og dermed omformes til en kollektiv ekspertise
Dette er kapitel 12 fra antologien Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden.
Denne bog giver nogle bud på, hvordan et visionært og åbent samarbejde mellem pædagogisk professionelle, der fokuserer på elevers læring og undersøgelser af praksis, kan være med til at fremme en fælles fagdidaktisk viden. En fagdidaktisk viden er kendetegnet ved evnen til at kunne formidle fagligt indhold på en måde, der er tilpasset en bestemt gruppe elevers forståelse. Den udgør en væsentlig del af lærerens samlede professionelle kompetence. Da lærerens fagdidaktiske viden kan have en tendens til at være overvejende personlig og privat, fordi den primært aktiveres i klasseundervisningen, ligger der en udfordring i, hvordan den i højere grad kan deles med andre i skolen og dermed omformes til en kollektiv ekspertise.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.