Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Der er alt for lidt fokus på lederes arbejdsmiljø og trivsel. Det skal der laves om på!Ledere er som alle andre beskyttet af arbejdsmiljølovgivningen, men det udmønter sig sjældent i konkrete strategiske indsatser for at øge deres trivsel – til trods for, at lederjobbet i dag udføres i et højrisikoarbejdsmiljø med mange belastende faktorer. Ofte ses lederen som en funktion frem for en person, måske endda en multifunktion, som forventes at fikse både trivsel og resultatskabelse omkring sig.Men ledere kan belastes som alle andre. Energi og handlekraft går tabt, når lederes arbejdsmiljø og trivsel er under pres. Det rammer organisationers resultater, og det rammer liv – ikke kun ledernes egne, men også medarbejdernes.Ledertrivsel handler ikke kun om travlhed, arbejdsmængde og tidspres, men om velvære, tilfredshed og engagement i det ledelsesmæssige virke. Det giver langt bedre mulighed for at håndtere de belastninger og udfordringer, som arbejdet med ledelse indebærer.Med baggrund i forskning og ud fra mange års praktisk og faglig erfaring med ledelse giver de to forfattere i denne bog deres bud på en strategisk indsats for at øge ledertrivslen – til gavn for alle.
En medarbejders bekendelser om ledelse er et opgør med mere end 100 års ledelsestænkning, hvor ledere og ledelseseksperter har haft definitionsretten over, hvad god ledelse er. I denne bog kommer medarbejderne til gengæld til orde. Den viser, hvad medarbejdere taler med hinanden og deres nærmeste om, når arbejdslivet er svært. Bogen bygger på interviews med ansatte gennem mere end ti år og er et vindue til det, medarbejdere og ledere siger om hinanden – og ikke til hinanden. Indsigterne giver et unikt indblik i de faresignaler, der går forud for interne kriser og mediesager om dårlig ledelse, stress, krænkelser og usunde arbejdsmiljøer. En medarbejders bekendelser om ledelse hylder medarbejderesog lederes grundlæggende værdi som mennesker og er skrevet til alle, der er optaget af trivsel i arbejdslivet uanset rolle og titel.”Bogen giver stemme til dem, som oplever og skal leve med den ledelse, vi har. Dermed er den et vigtigt indblik i, hvordan ledelse opleves i organisationer, når det er svært at tale sammen. Det er et perspektiv, jeg har savnet i ledelseslitteraturen – også i Danmark.”- Fra bogens forord af Christian Ørsted
God kriseledelse handler om at se de muligheder, der kan opstå ud af krisen – uden at tabe de involverede af syne.KORT & GODT OM KRISELEDELSE beskæftiger sig med organisatoriske kriser og giver konkrete bud på, hvordan man kan handle hensigtsmæssigt i dem. Bogens bærende tanke er, at en krise berører organisationens relationer, og derfor skal kriser forstås relationelt og håndteres relationelt – for de er karakteriseret ved trusler om tab og kan ikke adskilles fra de mennesker, som gennemlever dem.Når først krisen er en realitet, handler god kriseledelse om at beskytte kritiske funktioner og mildne følelsen af tab. Men kriseledelse er mere end blot akut brandslukning. En strategisk tilgang til kriseledelse kan understøtte organisatorisk læring og tilpasning og i visse tilfælde forhindre krisen i overhovedet at opstå.KORT & GODT OM KRISELEDELSE bygger på forfatternes mangeårige erfaring og på velfunderet viden om kriser og krisereaktioner. Bogen er skrevet til ledere og ledergrupper, der ønsker at styrke kriseberedskabet over for interne og eksterne interessenter.
Dette nummer af tidsskriftet Ledelse i morgen indeholder følgende artikler:”Godmorgen chef, det er Kris. Jeg kan ikke komme på Teams!” Om digital distanceledelseAf Mathilde Winsløw Albertsen og Caroline Howard GrønDenne artikel ser nærmere på, hvad vi ved om digital distanceledelse, og hvordan man som leder kan arbejde effektivt med det. Det digitale kan både føre løsninger og problemer med sig, og her kræver det en særskilt digital ledelsesmæssig kompetence at vurdere, hvordan man bedst kommunikerer med sine medarbejdere, når man ikke ses. Artiklen giver fem gode råd til dette.Essentielle værktøjer til distanceledelse – i undtagelsestilstand såvel som i den daglige ledelseAf Jane Søgård Hansen og Rikke LindekildeDenne artikel tager udgangspunkt i praksiserfaringer med distanceledelse og giver et konkret bud på, hvordan vi kan bruge erfaringen til at bedrive bedre distanceledelse. Artiklen præsenterer to konkrete værktøjer til den gode distanceledelse: Samarbejdskontrakten, der hjælper til at skabe retning, koordinering og engagement på afstand, og Netværksunderstøttelse, der understøtter særlige behov som fx work-life-balance eller hjemmearbejde med børn.Folkeskole i coronaens tid – om ledelse gennem kriseAf Lise Ammitzbøll la CourDenne artikel handler om de konsekvenser, det har, at man som folkeskoleleder skal være nærværende på afstand, synlig bag skærmen og stadig formå at skabe relationer uden samvær. Artiklen beskriver, hvordan skoleleder og ledelsesteam på Skolen på Grundtvigsvej er gået til den nye virkelighed med fjernundervisning, nye kommunikationsveje og redefinerede ledelsesroller.Fire veje til bæredygtig ledelse i kriser – og under genåbningAf Stephen Holst, Louise Dinesen og Ann-Christina MatzenDenne artikel giver gode råd til kriseledelse og til, hvordan man som leder forholder sig åbent, samtidig med at man styrer mod noget. Artiklen præsenterer Krisekompasset som en model, der skal hjælpe organisationen og ledelsen til at navigere i en krisesituation og i tiden efter den og sikre, at fokus holdes på både det menneskelige og på kerneopgaven.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.