Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Filosofi i skolen handler om den efterhånden velkendte tradition for at filosofere i undervisningen; Filosofi med børn. Her er barnets undren i centrum og bogen giver bud på, hvordan traditionen kan praktiseres i en dansk sammenhæng.Bogen introducerer således til Filosofi med børn som en praksisform, hvor fænomenet undren forbinder børnene med verden, og som dermed bliver afsættet for overhovedet at filosofere. Samtidig lægger bogen vægt på æstetiske og legende dimensioner af børns undren, som gør sig gældende, når de undersøger og udtrykker sig om filosofiske fænomener og spørgsmål.Filosofi i skolen er opbygget i tre dele: Del 1 præsenterer filosofi som disciplin og traditionen Filosofi med børn. Del 2 behandler hvorfor vi skal have filosofi i skolen. Del 3 udreder hvordan og med hvad, vi kan planlægge og gennemføre filosofi i skolen, fx som filosofisk læsning og billedsamtale. Endelig rummer delen betragtninger om, hvordan Filosofi med børn kan anvendes i daginstitutioner. Det er en grundtanke i bogen, at Filosofi med børn bør forstås som en pædagogisk tænkning og praksis. Derfor henvender bogen sig også først og fremmest til lærere og pædagoger i skolen, til pædagoger i børnehaver og til lærer- og pædagogstuderende.
[U]normal er et filosofisk samtalespil, hvor deltagerne udfordres til at tænke over de konventioner og antagelser, som ligger til grund for mange af vores tanker, ytringer og handlinger. Hvorfor er smuk bedre end grim? Hvorfor er hurtig bedre end langsom? er eksempler på nogle af de antagelser, som deltagerne skal finde argumenter for. Men uanset hvor gode argumenter, deltagene kommer med, skal de også forsøge sig med argumenter for det modsatte.Spillet udgøres af 60 spørgsmålskort samt en vejledning. Fra 10 år.
Samtale- og aktivitetskort indeholder oplæg til forskellige måder at arbejde med venskab på. Fælles for oplæggene er, at de inviterer til at tænke og arbejde filosofisk, både gennem sproglige og æstetiske arbejdsformer. Hvordan ser venskab ud, hvis det skal tegnes? Kan man tage billeder af et venskab? Hvad betyder venskab i forhold til kammeratskab?Samtale- og aktivitetskort indeholder 49 oplæg samt tilhørende vejledninger. Fra 5 år.
I Legetøjstanker skal deltagerne forbinde konkrete legetøjsbilleder med almene temaer som fx smuk eller grim, levende eller ikke-levende. Derved lægges der op til filosofiske samtaler med udgangspunkt i noget genkendeligt. Er en dukke levende? Hvad afgør om noget er levende? Er en bold i bevægelse levende?Hver deltager placerer på skift et legetøjskort i en cirkel afhængigt af, hvilke tanker den enkelte deltager gør sig. Undervejs visualiseres det, hvordan deltagerne gør sig forskellige tanker om de samme genstande og temaer.Lejetøjstanker udgøres af 50 legetøjskort samt en vejledning. Fra 5 år.
Med disse samtalekort lægges der op til afholdelse af en samtalesalon, hvor deltagerne inviteres til at filosofere sammen om venskab. Hvert kort indeholder tre filosofiske spørgsmål om venskab, fra det meget abstrakte til det mere konkrete. Er det vigtigt at have venner? Kan man være venner med en robot? Kan man være venner med alle? er eksempler på nogle af de filosofiske spørgsmål i samtalesalonen.Sættet indeholder 30 samtalekort samt en vejledning, der præsenterer forskellige bud på, hvordan samtalesalonen kan foregå. Fra 10 år.
Med Hverdagstanker lægges der op til filosofiske samtaler, hvor deltagernes forskellige erfaringer sættes i spil. På skift trækker deltagerne et fortællekort, hvorefter en hverdagshistorie skal fortælles. Efterfølgende skal fortællingen undersøges med fokus på, hvilke filosofiske fænomener eller temaer, den rummer. Handler en pinlig situation fx mest om frihed eller lighed? Eller kan en sjov situation i virkeligheden sige noget om kærlighed?Spillet indeholder 20 fortællekort, 20 ordkort samt en vejledning. Fra 10 år.
Tænk hvis man ikke kunne dø. Tænk hvis tiden gik i stå. Eller tænk hvis øjnene sad på tæerne. I Tankeleg bringes man ved hjælp af en række udsagn vidt omkring i fantasiens tankeverden. På skift trækker deltagerne et kort fra bunken, som læses højt. Derefter skal der digtes en fortælling med afsæt i kortets formulering.I Tankeleg skal deltagerne tænke det utænkelige. Det skaber særlige muligheder for undren og for en leg, hvor ingen fortællinger er mere rigtige end andre. Samtidig kan Tankeleg være afsæt for filosofiske samtaler om de forskellige temaer, som kortene rummer.Tankeleg udgøres af 30 kort samt en vejledning. Fra 5 år.
Tankekort udgøres af seks billeder, der omhandler de filosofiske temaer virkelighed, lykke, natur, sprog, venskab og savn. Billederne illustrerer temaerne i en konkret hverdagskontekst. Her optræder både monstre under sengen, studsede buksbom og en flaskepost med hjerte på. Gennem billederne lægges der op til filosofisk undren og samtale om de forskellige temaer.Sættet udgøres af seks kort i A3. På bagsiden af hvert kort findes en vejledning, der introducerer til temaet og inspirerer til filosofisk samtale. Fra 5 år.
Er man venner, når man er uvenner? Hvem ejer naturen? Skal man altid følge en regel?Bogen lægger op til filosofiske samtaler om ti af filosofiens store temaer, fx venskab, kunst, natur og viden. Temaerne præsenteres gennem farverige og tankevækkende illustrationer af hverdagslivet, og ved hjælp af de tilhørende filosofiske spørgsmål lægges der op til undren og filosofiske samtaler.Bogen indeholder desuden en kort vejledning til, hvordan man kan filosofere med børn.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.