Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Med Pythagoras som inspiration til livet Denne bog er henvendt til unge i konfirmationsalderen og kan læses af alle fremefter langt ind i voksenalderen. Den er skrevet til forfatterens to mere end tyve år yngre søskende i forbindelse med deres ’nonfirmation’ som et alternativ til den viden, de kunne have tilegnet sig til konfirmationsforberedelserne. Bogen rummer en mængde livsvisdom og beskriver kort sagt Pythagoras’ liv fra ende til anden. Her kommer den i en udgave, så alle kan få glæde af den.Pythagoras var alt andet end ophavsmanden til den matematiske ligning a2+ b2 = c2, en genistreg han havde med sig fra sine forunderlige rejser til Egypten og Babylon. Pythagoras var hele livet igennem en flittig elev, både i faglige og praktiske sammenhænge. Han var åben og villig til at lære fra andre kulturer end den græske, han var opfostret i, og han tog blandt andet emner som ligestilling med hjem fra Egypten og forsøgte at indføre det, de steder han kom i Grækenland. Pythagoras var en vismand ud over det sædvanlige; han søgte harmonien i livet og verden og så på den baggrund en helhed i universet, som blandt meget andet bragte ham frem til et heliocentrisk verdensbillede med solen som centrum i vores solsystem. Denne nye erkendelse stod i skarp kontrast til det eksisterende geocentriske og mytologiske verdensbillede med en flad jord i centrum af universet og guden Atlas, der holdt himmelhvælvingen oppe. Pythagoras kom frem til, at planeter var sfærer, der drejede om sig selv og om solen, og med deres rotation frembragte de sfærernes musik. Alt stod i matematiske forhold til hinanden, og Pythagoras lagde med harmonierne og matematikken grundstenene til moderne musikteori. Den unge læser bliver med denne bog på en spændende og vedkommende måde introduceret til et stykke historie, nogle politiske begreber og livsanskuelser, der ellers kan være svære at beskæftige sig med. Her er et alternativt livssyn, som beror på frihed, lighed, fællesskab, oplysning og en særlig kærlighed til mennesket, naturen og livet i alle dets afskygninger.
”Kan du få et barn til at føle sig elsket uden at give det gaver, uden at give det sin vilje eller føje det, når det bliver urimeligt, eller for den sags skyld uden at overøse det med roser og komplimenter? Ja, det kan du, hvis blot du giver barnet tilstrækkeligt med den rette opmærksomhed.” I denne bog får læseren indsigt i opdragelsesmetoden Det Glade Barn, som har opmærksomhed som en af sine tre hjørnesten sammen med ansvar og det at være et godt eksempel.Metoden henviser til viden inden for psykologien og filosofien, men forfatteren opfordrer til, at man som opdrager benytter sin egen sunde fornuft inden for rammerne af Det Glade Barn-metoden, der udgøres af, at barnet skal føle sig elsket, være elsket og kunne elske.Med fokus på at lytte til barnet, så barnet føler sig elsket, bliver det gjort eksplicit, hvordan man som forælder kan forvalte den enorme kærlighed, man har til sit barn.Bogen henvender sig til alle, der har børn eller overvejer at få børn.Sagt om bogen:“En gave til alle forældre! Høj faglighed, overskuelig og godt med brugbare eksempler.” Jordemoder Lykke DyrvigSagt om opdragelsesmetoden:“Det er børneopdragelse med afsæt i kærligheden. Det er den vildeste metode. Der er håb for fremtiden!” Pædagog Sandra Winther
Vejen ud af elendigheden og hen til kærligheden. At leve med alkoholisme har aldrig været en dans på roser, og foruden alkoholikeren selv drages de pårørende oftest uvidende ind i alkoholismens spind og underkastes dennes magt. Derefter spenderes der uanede kræfter i kampen om at få alkoholikeren på ret køl, og skuffelsen synes at være et vedvarende resultat. I denne debut af Mads Dahlgaard skrives der om alkoholismens relationer ud fra flere perspektiver. Forfatteren taler som erfaren psykoterapeut og viser vejen ud af medafhængigheden og giver svar på mange af de spørgsmål, der fylder hos de pårørende. Eksempelvis spørgsmålet om, hvorfor alkoholikere kan tage den første genstand, velvidende at det sårer dem, som elsker dem mest? Et spørgsmål hvis svar indtil nu har været utilfredsstillende, da man blot endnu en gang fristes til at spørge, hvorfor? Kendskabet til alkoholismen har forfatteren gennem personlig erfaring som søn af en alkoholiker, og bogens troværdighed understøttes af personlige beretninger i slutningen af relevante kapitler, blandt andet i beskrivelsen af den psykiske forandringsproces, som barnet oplever fra den første mistanke om alkoholen, og til at hadet og selvbebrejdelsen etableres; en forandring der inkluderer et fejlslagent opgør med forælderens misbrug. Bogen adskiller sig fra anden lignende litteratur, hvori eksempelvis berømtheder beretter om deres personlige oplevelser som pårørende til alkoholismen, ved at komme med løsninger ud af elendigheden, væk fra skyld og skam og i stedet genfinde kærligheden. Løsninger, der ikke kun tilgodeser de pårørende, men også alkoholikeren. Målet er at få det godt. Bogen får på elegant vis styr på en ellers uoverskuelig jungle af muligheder, der er for at få hjælp til alkoholikeren eller til sig selv, og hvad vi kan forvente af en sådan. Derfor kan bogen ses som en håndbog for dem, som ønsker en realistisk og brugbar forståelse af livet omkring alkoholismen og som ønsker vished om, hvordan man bedst muligt kommer videre med sit liv.
”Når det kommer til vores børn skal der for det første handles omgående og virksomt. Det er uretfærdigt, når børn lider på grund af ugunstige omstændigheder, som de selv ofte ikke har indflydelse på. For det andet skal vi sætte specifikke krav til den hjælp, vi søger” – citat fra bogen.Denne bog er tredje og sidste del i et værk, der forsøger at få ryddet op i forvirringen omkring begrebet angst og at øge forståelsen for angst generelt. Det vil unægteligt både være til gavn for dem, som er ramt af angst, de pårørende dertil og for dem, som i professionelt regi giver sig i kast med at afhjælpe angsten. For uanset hvilken rolle man har i forhold til angsten, vil en forståelse af angstens andre aspekter udelukkende være behjælpelig og gavnlig.Denne del af trilogien fokuserer primært på konkrete løsninger på, hvordan vi får bugt med angsten og på hvordan vi konkret forhindrer eller forløser angsten i barne- og ungdomsårene, både i hjemmet og i institutionerne. Der gives løsninger på, hvordan vi konfronterer angsten, efter at den for alvor har sat sig fast, hvordan vi opsøger den bedste hjælp og hvordan et terapeutisk forløb helt kan befri den ramte fra angsten. I bogens sidste kapitler præsenteres nogle af Kierkegaards tanker om angst i et nyt lys, hvor de får ny relevans i kampen mod angst. På baggrund af både professionelle og personlige erfaringer med angst fører Mads Dahlgaard læseren ind i angstens univers, hvori den belyses blandt andet fra den angstramtes, barnets, forælderens, terapeutens og samfundets perspektiv. Trilogien er overskueligt delt op i tre dele, der overordnet kort kan skitseres således: 1. Teori 2. Praksis 3. Løsning.Som trilogiens undertitel indikerer, får vi et indblik i, hvordan vi kan opnå en total befrielse fra den sygelige angst, og hvordan det skaber grobund for et liv åbent for kærligheden.
”Tryghed er et nøgleord, hvis vi skal undgå angst hos børn, og modsat er utrygheden netop angstens rodnet.” – citat fra bogen.Denne bog er anden del af tre i et værk, der forsøger at få ryddet op i forvirringen omkring begrebet angst og at øge forståelsen for angst generelt. Det vil unægteligt både være til gavn for dem, som er ramt af angst, de pårørende dertil og for dem, som i professionelt regi giver sig i kast med at afhjælpe angsten. For uanset hvilken rolle man har i forhold til angsten, vil en forståelse af angstens andre aspekter udelukkende være behjælpelig og gavnlig.Denne del af trilogien fokuserer primært på angstens udfoldelse i praksis, hvor vi følger angstens tilstedeværelse gennem livet fra barndommen og ind i voksenlivet. Yderligere belyses angsten fra de forskellige relationer som barn af en ængstelig forælder, som forældre til et ængsteligt barn, som partner til... osv. På baggrund af både professionelle og personlige erfaringer med angst fører Mads Dahlgaard læseren ind i angstens univers, hvori den belyses blandt andet fra den angstramtes, barnets, forælderens, terapeutens og samfundets perspektiv. Trilogien er overskueligt delt op i tre dele, der overordnet kort kan skitseres således: 1. Teori 2. Praksis 3. Løsning.Som trilogiens undertitel indikerer, får vi et indblik i, hvordan vi kan opnå en total befrielse fra den sygelige angst, og hvordan det skaber grobund for et liv åbent for kærligheden.
”Der er på trods af sammenfald af ordlyd ikke lighedstegn mellem angstsymptomer og symptomer på angst, og det skal stå helt klart.” – citat fra bogen.Denne bog er første del af tre i et værk, der forsøger at få ryddet op i forvirringen omkring begrebet angst og at øge forståelsen for angst generelt. Det vil unægteligt både være til gavn for dem, som er ramt af angst, de pårørende dertil og for dem, som i professionelt regi giver sig i kast med at afhjælpe angsten. For uanset hvilken rolle man har i forhold til angsten, vil en forståelse af angstens andre aspekter udelukkende være behjælpelig og gavnlig.På baggrund af både professionelle og personlige erfaringer med angst fører Mads Dahlgaard læseren ind i angstens univers, hvori den belyses blandt andet fra den angstramtes, barnets, forælderens, terapeutens og samfundets perspektiv. Trilogien er overskueligt delt op i tre dele, der overordnet kort kan skitseres således: 1. Teori 2. Praksis 3. Løsning.Som trilogiens undertitel indikerer, får vi et indblik i, hvordan vi kan opnå en total befrielse fra den sygelige angst, og hvordan det skaber grobund for et liv åbent for kærligheden.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.