Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er 2. udgave af den bredt anerkendte og populære lærebog. Som noget nyt i 2. udgave har alle interessenter deltaget i tilblivelsen af bogen. Det gælder psykiatribrugere, sygeplejerskestuderende, sygeplejersker, undervisere og forskere, som sammen er blevet enige om bogens overordnede indhold og struktur, ligesom bogens kapitler er blevet skrevet og redigeret i fællesskab.Bogen beskriver væsentlige emner inden for psykiatrisk sygepleje, og den indeholder grundige introduktioner til de praksisser, vi forventer sygeplejersker skal kende og mestre. Det gælder f.eks. deeskalering og psykisk førstehjælp, men også mere specialiserede emner som f.eks. miljøterapi og psykosocial sundhedspædagogik. Bogen rummer også introduktioner til de vigtigste teorier og modeller inden for psykiatrisk sygepleje, f.eks. peerstøtte, The Tidal Model og Åben Dialog.Psykiatrisk sygepleje er skrevet til alle sygeplejersker, der arbejder med mennesker med psykiske lidelser. Det er en uundværlig grundbog for sygeplejerskestuderende i grunduddannelsen, både i teoretisk og klinisk sammenhæng, og den er oplagt på specialuddannelsen i psykiatrisk sygepleje. Bogen er også yderst relevant for erfarne klinikere og sygeplejersker, som har brug for opdateret viden og indblik i nye tendenser som f.eks. traumebevidst tilgang og resonans.
De seneste årtier er der blevet stadig større fokus på forholdet mellem samfund, sundhed og sygdom. Her træder sociologien til som et vigtigt supplement til det naturvidenskabelige fokus, der præger den meste sundhedsvidenskab. Det sociologiske fokus giver anledning til en bedre forståelse af sundhedsmæssige problemstillinger og deres sammenhæng med den sociale verden – dels når det gælder almindelige menneskers helbred, dels når det gælder forhold inden for sundhedsvæsenet såsom arbejdsforhold og kommunikation.Denne bog præsenterer sociologisk teori med særligt henblik på dens relevans i forhold til sygdom og sundhed. I bogens første del præsenteres en række vigtige sociologiske forfatterskaber: Anthony Giddens, Jürgen Habermas, Michel Foucault, Norbert Elias, Erving Goffman og Pierre Bourdieu. I anden del sættes der fokus på en række sociologiske temaer med relevans for sundhedsfagene: organisation, profession, empowerment, køn og døden. Bogen er brygget op omkring eksempler fra den sundhedsfaglige verden.Pernille Tanggaard Andersen er lektor ved Syddansk Universitet. Helle Timm er chef for PAVI, Palliativt Videnscenter.
Primærsektor – det nære sundhedsvæsen er en lærebog, der beskriver og analyserer de sundhedstilbud, der møder borgeren i den kommunale sektor. Bogen giver både sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle den nødvendige viden om de sundhedstilbud, der specifikt knytter sig til borgernes hverdagsliv.Bogens opbygningBogen består af tre dele med hver sit fokus: Det strukturelle niveau Centrale begreber Borgerne og deres pårørendeAlle kapitler er forsynet med perspektiverende og faktuelle oplysninger, og der er en række konkrete eksempler, som viser kompleksiteten i de udfordringer, sundhedsprofessionelle står over for i primærsektor. Her kan studerende og undervisere finde inspiration til diskussion, repetition og øvelser. Målgruppe Bogen er skrevet til sygeplejestuderende, især på modul 6 i grunduddannelsen, hvor der er fokus på borgere i eget hjem, og hvor mange studerende er i klinik i primærsektor. Den vil også være relevant i resten af uddannelsen, da alle sygeplejersker skal forholde sig til sundheds- og sygdomsproblematikker i borgernes hverdagsliv. Andre sundhedsprofessionelle, der er i berøring med det nære sundhedsvæsenet, vil også kunne have god gavn af bogen, fx fysioterapeuter og ergoterapeuter.
Patient er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til det at være patient, men beskriver også samspillet mellem patient, sygeplejerske og de pårørende. Målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at yde sygepleje med forståelse for patienten og dennes perspektiv. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. Patient er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen. I-bogen rummer videoer, quiz og andet ekstramateriale. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
Begrebet rehabilitering omfatter i dag ikke kun borgerens fysiske formåen, men er rettet mod en forbedring af hele borgerens livssituation. Rehabilitering skal således gøre det muligt for mennesker med funktionsevnenedsættelser at fungere i samfundet og deltage i aktiviteter, såsom uddannelse og arbejde, på lige fod med andre. Sociologien kan bidrage med væsentlig viden til forståelse af menneskers hverdagsliv og betydningen af funktionsevnenedsættelse og er således et vigtigt supplement til de sundhedsfaglige discipliner i arbejdet med rehabilitering. Sociologi og rehabilitering ønsker at bidrage til en forståelse af rehabilitering i et socialt og samfundsmæssigt perspektiv og opfordrer til kritisk refleksion over, hvordan vi forstår funktionsevnenedsættelse og rehabilitering. Bogen henvender sig primært til ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende, men også uddannede terapeuter i praksis og andre professioner kan have stor gavn af den.
Selv om ”pissedårlig sygepleje” ikke er et gængs sundhedsfagligt begreb, så er det et vigtigt begreb, da det skærper bevidstheden om, hvad der skal til for at opnå den gode sygepleje. Det har velmenende idealer og mål for sundhedssektoren ikke kunnet gøre.Pissedårlig sygepleje er således en kommentar til den aktuelle debat om sundhed og sygepleje.Forfatterne folder sig ud med humor og skarpe pointer i et frit og læsevenligt sprog, der samtidig tager læseren med rundt om debegreber, som danner klangbund for tidens drøftelser om sygepleje og sundhedspolitik.Læs Pissedårlig sygepleje, og bliv motiveret til at gøre sygeplejen bedre sammen med dine kollegaer.
Kliniske metoder i sygeplejepraksis er en lærebog, der både viser hvordan kliniske metoder kan forstås og hvad kliniske metoder eksempelvis kan være. Bogen ønsker at vise kliniske metoder som et mangfoldigt begreb – både på et ideologisk, begrebsmæssigt og klinisk niveau. Emnet belyses fra to vinkler, en perspektiverende vinkel der diskuterer kliniske metoder som et relativt nyt begreb i sygeplejeprofessionen og en konkret vinkel som giver eksempler på udvalgte kliniske metoder.
Akut, kritisk og kompleks sygepleje – samfunds- og humanvidenskabelige perspektiver er en lærebog til modul 10 og 11 på sygeplejerskeuddannelsen i faget sygepleje. Bogen består af to dele. Del 1 behandler centrale elementer som at være patient, lidelse, død, rehabilitering og hospitalisering. Del 2 beskriver nyere danske forskningsprojekter, der omhandler de tidligere behandlede temaer og begreber. Målgruppen er sygeplejestuderende, studerende på efter- og videreuddannelse samt professionsuddannet sundhedspersonale.
Flere sygeplejersker oplever i disse år at blive skudt i skoene, at de taler faget ned, når de ytrer sig kritisk om fx løn og arbejdsvilkår. Derfor ser vi i denne bog på, hvordan der rent faktisk tales om sygeplejefaget – både blandt sygeplejersker og i det omgivende samfund. Og vi diskuterer, hvad der ligger bag de kritiske røster, og hvordan disse påvirker sygeplejefaget. For er sygeplejerskers beklagelser og negative historier kommet til at fylde alt for meget i fortællingen om sygeplejefaget? Eller er kritik en drivkraft, som er helt central for at stimulere ny udvikling? Skader de kritiske røster sygeplejefagets omdømme, eller er det faktisk dem, dertaler faget op?Bogen kommer ikke kun med ét svar, men viser en flerstemmighed blandt sygeplejersker, der tør tale om sygepleje i offentligheden – også selv om det kan medføre knubs. HELT ÆRLIGT! Taler vi sygeplejefaget ned? er bog nummer to i en ny debatbogserie, hvor vi inviterer en række bidragydere med forskellige baggrunde, tilgange og holdninger til at sige deres ærlige mening om aktuelle problemstillinger og dilemmaer, som rører sig inden for sygeplejefaget.
Hvad skal vi med praktik i sygeplejerskeuddannelsen? Er der ikke bare bøvl med praktikken? Vil det være bedre at placere al praktik til sidst på uddannelsen? Læs med i denne debatbog, der tager hul på emnet om praktik på sygeplejerskeuddannelsen. Det er den første bog i en serie, hvor forskellige bidragsydere med forskellige baggrunde, tilgange og holdninger fortæller om deres ærlige mening til de aktuelle problemstillinger og dilemmaer, som rører sig inden for sygeplejefaget. Bogen sætter i en åben samtale fokus på det, der ikke fungerer – og belyser problemstillingerne med et kritisk blik fra flere forskellige vinkler, for at få en dybere og mere nuanceret forståelse af de bagvedliggende problematikker.Du kan være med til at fortsætte debatten ude i virkeligheden, på sygeplejerskeuddannelsen og i klinikken.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.