Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hjemløse udgiver deres historier– mødet med litteraturen blev afgørendeHvordan føles det at være hjemløs? Hvordan ser der ud i udkanten af samfundet?Og kan hjemløshed omsættes til litteratur?I gennem fire år har hjemløse arbejdet med deres egen historie via litteraturen og nedskrevet deres fortællinger på tre skrive-workshops i 2015, 16 og 19, arrangeret af SAND, De Hjemløses Landsorganisation.Resultatet er blevet til bogen At drømme så stort at det dårligt kan være i min lomme, som nu bliver udgivet på forlaget Antipyrine, der er kendt for at udgive eksperimentel litteratur af høj kvalitet.Teksterne i bogen fortæller om hvordan vi kan blive udstødte og ende i udkanten af samfundet – hvor der alligevel findes en hverdag, og hvor nye familier og venskaber dannes på trods.De deltagende har i de fleste tilfælde brugt den amerikanske forfatter Joe Brainards universelle værk I Remember (1970) som forlæg, en skrivenøgle som er evig aktuel og benyttes på skriveworkshops hver dag, verden rundt.
Examensarbeit aus dem Jahr 2015 im Fachbereich Didaktik - Allgemeine Didaktik, Erziehungsziele, Methoden, Note: 1,5, Staatliches Seminar für das Lehramt an Grundschulen und für das Lehramt an Förderschulen, Sprache: Deutsch, Abstract: Die gemeinsame Erarbeitung und Präsentation eines Schattenspiels ermöglicht den SchülerInnen, soziale Kompetenzen zu erwerben und weiterzuentwickeln als auch ihr Wissen zum Themenkomplex "Mythen" zu erweitern. Die selbstständige, produktorientierte Erarbeitung und Präsentation in Kleingruppen erschafft außerdem eine motivierende Lernumgebung, in der sich die SchülerInnen an selbst gesetzten Verhaltensregeln orientieren.Für die geplante Unterrichtseinheit ergeben sich folgende Fragestellungen:- Inwiefern dient die gemeinsame Erarbeitung eines Schattenspiels der Förderung sozialer Kompetenzen? - Wie wirkt sich der Prozess der Erarbeitung und Präsentation auf das Sozialverhalten der SchülerInnen aus? - Ermöglicht diese projektorientierte Arbeitsform eine motivierende Lernumgebung? - Welche Bedeutung stellen vereinbarte Verhaltensregeln dar?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.