Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Deltagerobservation sætter fokus på en overset kvalitativ metode inden for psykologien. Med deltagerobservation bliver det muligt at lave nuancerede og detaljerige beskrivelser af psykologiske fænomener, eftersom disse fænomener undersøges som en del af den kontekst, de udfolder sig i. Man indsamler data dels gennem deltagelse i aktiviteter, dels gennem observation, idet man som forsker registrerer, hvad andre foretager sig – enten uden at gribe ind eller ved at deltage aktivt som en del af gruppen.Hvert kapitel fokuserer på en central problemstilling ved brugen af deltagerobservation. Bogen omfatter alle metodens væsentligste tematikker, og der tages udgangspunkt i centrale spørgsmål som: Hvordan tilrettelægger man et projekt, hvor man bruger deltagerobservation som metode? Hvilke styrker og problemer er der i anvendelsen af deltagerobservation? Hvordan analyserer og fortolker man data? Er data fra deltagerobservation valide? Bogen henvender sig både til forskere og studerende inden for de humanistiske og samfundsvidenskabelige fagområder. Den er målrettet undervisningen på universiteter, professionshøjskoler og andre læreanstalter.
Pædagogikhåndbogen beskriver pædagogikkens vidensområde gennem seks tilgange: Pædagogikkens historie (hvad er baggrunden for det skolesyn vi har i dag?) Pædagogisk filosofi (hvad er skolens formål og etiske grundlag?) Pædagogisk sociologi (hvad er skolen sociale virkelighed?) Pædagogisk psykologi (hvad er udvikling, læring og motivation?) Pædagogisk antropologi (hvordan bliver skolens kulturelle mønstre synlige?) Didaktik (hvordan bliver pædagogik til planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning?)Pædagogikhåndbogen præsenterer et vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at reflektere over praksis med. Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser. Pædagogikhåndbogen er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne og reviderede kapitler fra udgivelsen Pædagogikhåndbogen, 1. udgave.
I Radical-Local Teaching and Learning præsenteres den pædagogiske teori "radikal-lokal undervisning og læring", som vægter, at børns hverdagsliv og kulturtraditioner bliver integreret i undervisningen: Børn med en multikulturel baggrund lærer lettere generelle begreber, når undervisningen tager udgangspunkt i deres nærmiljø. Bogen introducerer ideen bag teorien ved at trække på den kultur-historiske forskningstradition og beskriver dernæst et konkret undervisningsprojekt for børn med puertoricansk baggrund i East Harlem, New York. Radical-Local Teaching and Learning viser undervisere, hvordan man laver undervisningsforløb, der er gearet til multikulturelle skoleklasser.
Early Learning and Development provides a unique synthesis of cultural-historical theory from Vygotsky, Elkonin and Leontiev in the twentieth century to the ground-breaking research of scholars such as Siraj-Blatchford, Kratsova and Hedegaard today. It demonstrates how development and learning are culturally embedded and institutionally defined, and it reflects specifically upon the implications for the early childhood profession. Divided into parts, with succinct chapters that build upon knowledge progressively, the everyday lives of children at home, in the community, at pre-school and at school are discussed in the context of child development and pedagogy. The book explicitly problematises the foundations of early childhood education, inviting postgraduates, researchers and academics to drill down into specific areas of international discourse, and extending upper-level undergraduates beyond the fundamental underpinnings of their learning. Ultimately Early Learning and Development offers new models of 'conceptual play' practice and theory within a globally resonant, cultural-historical framework.
For at forstå børn må vi prøve at se verden i barnets perspektiv. Indsigt i barnets verden og forståelse af denne opnås ved at se barnet i de samspil, hvori det indgår med andre mennesker. Har barnet problemer, kan de være udviklingsfremmende, men kan også fastholde barnet i sammenhænge, som er skadelige for dets udvikling. Iagttagelse og beskrivelse af barnet i dets dagligdag gør det muligt at anvende og forandre problemfyldte situationer og på den måde give barnet bedst mulige udviklingsmuligheder. Beskrivelse af småbørn anviser en metode til analyse og tolkning af barnets intentioner, problemer og kapaciteter i dets dagligdag - i samspil med andre mennesker.
Stilladsbegrebet går tilbage til L.S. Vygotskys arbejder, men fremstår i dag som et selvstændigt begreb. I denne bog relateres stilladstænkningen til teori og forskning om så vidt forskellige områder som motiv- og sprogudvikling, selvet og tilværelseskompetence, kommunikation, læring af praktiske færdigheder samt undervisning i matematik og dansk. Inden for pædagogisk tænkning er man i stigende grad blevet opmærksom på, at læring er socialt baseret, og at det lærende menneske har brug for en passende form for støtte fra omgivelserne, hvis dets læring skal optimeres. Stilladsbegrebet ikke blot fastholder denne synsvinkel, men giver også mulighed for at sammentænke forskellige vinkler på læring og udvikling i en praksisnær helhedsforståelse. Stilladsbegrebet går tilbage til L.S. Vygotskys arbejder, men fremstår i dag som et selvstændigt begreb. I denne bog relateres stilladstænkningen til teori og forskning om så forskellige områder som motiv- og sprogudvikling, selvet og tilværelseskompetence, kommunikation, læring af praktiske færdigheder samt undervisning i matematik og dansk.Bogens artikler er forankret i nyere teoretisk og empirisk forskning og henvender sig til studerende ved pædagog- og lærerseminarier, universiteter, pædagog- og lærerhøjskoler samt alle med professionsinteresse for, hvorledes man pædagogisk kan støtte op om børn og unges læring og udvikling.
I Radical-Local Teaching and Learning præsenteres den pædagogiske teori "radikal-lokal undervisning og læring", som vægter, at børns hverdagsliv og kulturtraditioner bliver integreret i undervisningen: Børn med en multikulturel baggrund lærer lettere generelle begreber, når undervisningen tager udgangspunkt i deres nærmiljø. Bogen introducerer ideen bag teorien ved at trække på den kultur-historiske forskningstradition og beskriver dernæst et konkret undervisningsprojekt for børn med puertoricansk baggrund i East Harlem, New York. Radical-Local Teaching and Learning viser undervisere, hvordan man laver undervisningsforløb, der er gearet til multikulturelle skoleklasser.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.