Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Feedback er et komplekst og mangfoldigt begreb. Skåret helt ind til benet er der tale om en vurderende respons, som har til hensigt at fremme studerendes tegn på læring og give viden om udvikling af undervisningen. Feedback kan altså forstås som information om afstanden mellem de studerendes faktiske kompetenceniveau og de ønskede tegn på læring og som en dialog, der skal støtte de studerendes læring.Hen over 11 kapitler belyser denne antologi forskellige måder at forstå og udfolde feedbackprocesser i læreruddannelsen på og præsenterer nye kriterier for, hvad der er god feedbackpraksis inden for læreruddannelsens faglige områder. Bogen er inddelt i hhv. en teoretisk og en praksisrettet del. Første del af antologien bidrager med forskningsbaserede og teoretiske perspektiver påfeedbackbegrebet inden for læreruddannelsen, mens de praksisrettede kapitler i anden del har til formål at inspirere læseren til refleksion og udvikling af egen undervisnings- og feedbackpraksis.Bogen henvender sig til studerende og undervisere på læreruddannelsen, og bogens forfattere er Karsten Agergaard, Tine Hedegaard Bruun, Marianne Ellegaard, Kirsten Hyldahl (red.), Preben Olund Kirkegaard (red.), Henriette Lorenzen, Niels Bech Lukassen, Marie Neergaard, Birgitte Lund Nielsen, Sanne Schnell Nielsen, Christopher Neil Prilop, Bent Sortkær (red.), Martin Storm-Andersen og Neriman Tiftikci.
Feedback er et komplekst og mangfoldigt begreb. Skåret helt ind til benet er der tale om en vurderende respons, som har til hensigt at fremme studerendes tegn på læring og give viden om udvikling af undervisningen. Feedback kan altså forstås som information om afstanden mellem de studerendes faktiske kompetenceniveau og de ønskede tegn på læring og som en dialog, der skal støtte de studerendes læring. Hen over 11 kapitler belyser denne antologi forskellige måder at forstå og udfolde feedbackprocesser i læreruddannelsen på og præsenterer nye kriterier for, hvad der er god feedbackpraksis inden for læreruddannelsens faglige områder. Bogen er inddelt i hhv. en teoretisk og en praksisrettet del. Første del af antologien bidrager med forskningsbaserede og teoretiske perspektiver på feedbackbegrebet inden for læreruddannelsen, mens de praksisrettede kapitler i anden del har til formål atinspirere læseren til refleksion og udvikling af egen undervisnings- og feedbackpraksis. Bogen henvender sig til studerende og undervisere på læreruddannelsen, og bogens forfattere er Karsten Agergaard, Tine Hedegaard Bruun, Marianne Ellegaard, Kirsten Hyldahl (red.), Preben Olund Kirkegaard (red.), Henriette Lorenzen, Niels Bech Lukassen, Marie Neergaard, Birgitte Lund Nielsen, Sanne Schnell Nielsen, Christopher Neil Prilop, Bent Sortkær (red.), Martin Storm-Andersen og Neriman Tiftikci.
I Danmark har vi en lang tradition for dialog i skolen. Det er et uomgængeligt princip, at eleverne kan komme til orde i undervisningen, og at de kan udveksle forståelser og meninger både med klassekammerater og med skolens voksne. Dialogbegrebet i skolen trænger dog til en nytænkning og reaktualisering. Undervisningen er på mange skoler stadig præget af lange skoledage med lærerdomineret undervisning, og samtidig befinder vi os i en tid, hvor vores kommunikationsformer har ændret sig radikalt, og en stadig større del af interaktioner foregår ansigtsløst gennem digitale medier.Med Dialogisk undervisning – Traditioner, teorier og metoder til praksis er tanken at inspirere til en inddragende og aktiverende tilgang til undervisningen, hvor alle elevers stemmer værdsættes og sættes i og på spil. Bogen ser på historien og teorien bag den dialogiske undervisning og præsenterer en række forslag til konkrete pædagogiske og didaktiske tiltag og metoder, der giver en dybere forståelse af begrebet dialogisk undervisning og udvider lærerens repertoire i undervisningen. Alt sammen med tanke på at opbygge en undervisning, der styrker elevernes tænkning og læringsprocesser, opbygger bæredygtige kommunikationsformer og relationer og danner eleverne til en tilværelse i et demokratisk samfund i det 21. århundrede.Bogen henvender sig til undervisere i grundskolen, på ungdoms- og videregående uddannelser samt til studerende på læreruddannelser.
Hvad er et godt studieliv? Et godt studieliv kommer ikke af sig selv. Det afhænger af dine valg og handlinger – og ikke mindst af det studiemiljø, du er en del af. Det hele skal spille sammen, hvis dine faglige og sociale studiekompetencer skal have mulighed for at udvikle sig. GUIDE TIL ET GODT STUDIELIV er skrevet af fem forfattere med bred viden om læring, samarbejde og livet som studerende. De præsenterer i bogen deres bedste råd til at komme godt i gang med studielivet. I fem kapitler sættes der spot på dig og dine kompetencer og på de sammenhænge, du skal indgå i: • Kapitel 1 handler om din identitet som studerende • Kapitel 2 handler om at skrive opgave • Kapitel 3 handler om at forstå og tage hånd om din egen læring • Kapitel 4 handler om at håndtere tvivl og usikkerhed• Kapitel 5 handler om samarbejdet i studiegrupper "Hvad er i grunden formålet med at studere? Det kommer an på, hvem du spørger. Politikerne vil sige én ting, underviserne på uddannelsesstedet noget andet, din far eller mor noget tredje, og du har angiveligt din helt egen grund til at ville studere. Vi vil ikke komme med én opskrift, men vi vil gerne komme med perspektiver, som kan være hjælpsomme på vej mod et godt studieliv."- Fra bogens introduktionGUIDE TIL ET GODT STUDIELIV er redigeret af Karsten Mellon og indeholder kapitler af: - Karsten Mellon, ph.d., cand.mag. i pædagogik og master i organisationspsykologi.- Hanne B. Thingholm, ph.d. i professionsdidaktik og uddannet lærer. - Dorthe Lau, cand.pæd.psych. og autoriseret psykolog. - Marie Neergaard, cand.mag. i sprogpsykologi og lektor på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon. - Anne Krejberg Dalum, uddannet antropolog og cand.pæd. i pædagogisk psykologi.
Denne antologi tager fat på en drøftelse af feedbackkommunikation, undervisning og professionalisering på professionshøjskolerne og lignende videregående uddannelser. Der er to begrundelser for, hvorfor denne diskussion er på sin plads.For det første står uddannelsessystemet over for modstridende forventninger om, hvad de skal gøre for at øge mulighederne for en udviklende og understøttende uddannelseskultur. For det andet har der været en stigende opmærksomhed rettet mod forskning i feedback og kommunikation om feedback. Feedback er et kernebegreb i enhver god undervisning, men er et underbelyst fænomen i relation til professionsdidaktik på professionshøjskolerne.Denne antologi introducerer begrebet feedbackkommunikation, der udvikler feedbackbegrebet ved også at lægge vægt på kommunikationen af feedback og god undervisning. I løbet af seks bidrag undersøges forskellige måder at forstå god kommunikation på i relation til feedback, og hvordan det kan praktiseres som en professionsdidaktisk tilgang og relateres til forskellige sider af undervisningen. På baggrund af dette gives et bud på, hvordan arbejdet med feedback kan udvikles og struktureres.
Vurdering fremkalder hos mange tanker om eksamen, prøver og test. Denne bog handler om formativ vurdering, der ikke har til formål at dokumentere og kontrollere elevernes læringsresultater, men som derimod har til hensigt at fremme elevernes læring. De formative vurderinger foregår løbende gennem fx dialoger, observationer og opsummeringer og skal indsamle information om elevernes læring, så både elever og lærere på nært hold kan følge med i elevernes progression. Desuden inviteres eleven gennem formative vurderinger til at anlægge et metablik på egen læring, mens læreren får informationer om, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den bedst muligt understøtter elevens videre læring.Fælles om læring er en metodebog, der både tilbyder en dybere forståelse af selve vurderingsbegrebet i form af baggrundsviden og en teoretisk indføring begrebet samt 25 hurtige, enkle og effektive vurderingsværktøjer og -strategier til direkte brug i undervisningen. Værktøjerne kan bruges på tværs af fag og er inddelt i fem kategorier med forskellige kendetegn og styrker. Bogen henvender sig til lærere, skoleledere og lærerstuderende, som ønsker viden om, hvordan man kan skabe en stærk evalueringskultur, hvor elevens læring står i centrum.Marie Neergaard er cand.mag. i sprogpsykologi og har arbejdet som lærer i otte år. Hun har igennem en årrække arbejdet selvstændigt som foredragsholder og undervisningskonsulent med opgaver både i grundskoler og på ungdomsuddannelser. Desuden har hun fungeret som freelance instruktør for cooperativelearning.dk. Marie Neergaard er aktuelt adjunkt ved Professionshøjskolen Absalon, Center for Skole og Læring.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.