Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kan købes samlet eller enkeltvis: Bind I (1660-1900 | Status – Luksus – Velklædt): 9788712067221Bind II (1900-2000 | Chik – Smart – Moderne): 9788712067238ISBN samlet: 9788712061090Moden i Danmark er en ny dansk modehistorie. Over to bind fortæller værkets forfattere om klædedragtens kultur- og designhistorie i Danmark og om, hvordan 400 års danskere har klædt sig, når de ville være med på moden – og hvorfor. Forfatterne giver et forrygende indblik i tøj og tilbehør til hverdag og fest blandt høj og lav – fra 1600-tallets adelsmode til de almindelige tøjforbrugere i dag. Værket giver en bred kultur- og stilhistorisk indføring i modens Danmark og viser, hvad det til forskellige tider for forskellige befolkningsgrupper har betydet at følge moden, og hvordan man har brugt mode til at udtrykke rang, stand og identitet eller forfølge drømme og idealer. I det første bind fortæller Mikkel Venborg Pedersen om perioden fra 1600-tallet til begyndelsen af 1900-tallet. Moden var endnu ikke blevet et massefænomen, og det var især samfundets eliter, som havde mulighed for at følge de internationale forbilleder. Men andre grupper i samfundet udtrykte sig også gennem klædedragten.Marie Riegels Melchior fortæller i det andet bind om vores egen tid, fra begyndelsen af 1900-tallet til i dag, hvor moden er blevet et almindeligt forbrugsfænomen, og der opstår en dansk modeindustri. I dag er danskernes tilgang til mode mangfoldig, og forbrug med omtanke er blevet en dyd, mere end en økonomisk nødvendighed. Mikkel Venborg Pedersen (f. 1970) er ph.d., dr.phil. og seniorforsker på Nationalmuseet med speciale i dansk og europæisk kultur – ikke mindst dragt og mode – i 1600-1900-tallet. Forfatter til bl.a. Luksus. Forbrug og kolonier i Danmark i det 18. århundrede (2013) og Den perfekte gentleman – Mænd, stil og idealer i verden af i går (2018). Marie Riegels Melchior (f. 1974) er ph.d. og lektor i europæisk etnologi ved Københavns Universitet med speciale i dansk kulturhistorie i 1900-2000-tallet med særlig fokus på mode- og beklædningskultur. Forfatter til bl.a. Dansk på mode. Fortællinger om design, identitet og historie i og omkring dansk modeindustri (2013).
Snit - Industrialismens tøj i Danmark belyser, hvilken rolle tøj spiller i forhold til vor kulturelle arv og selvforståelse. Antologien stiller skarpt på det 20. århundredes tøjproduktion og forbrug i Danmark. Særlig tiden efter 2. Verdenskrig og frem til i dag er i fokus. I denne periode vokser den nationale beklædnings- og modeindustri frem og viser sig at være afgørende for ikke alene velstandsudvikling og fremkomsten af eksportindustri, men også for, at nye forbrugsmønstre og beklædningskulturer opstår. De enkelte artikler beskriver alt fra trendforecasting-fænomenets fremkomst over JBS’ og Salomon Davidsens respektive virksomhedshistorie til ungdomsmodens opståen, pelsindustriens udvikling og kunsthåndværkertøjets frembrud i opposition til det voksende marked for massefremstillet tøj.
I en tid hvor modeindustrien globaliseres, og masseproducerede forbrugsvarer sælges verden over, er modens distinkte, nationale identitet blevet relevant som et unikt særkende. Som aldrig før tales der om dansk mode i modeindustrien, i medierne, på Christiansborg, på landets designuddannelser og blandt modeforskere.Denne bog handler om, hvordan fænomenet dansk mode er opstået, og hvordan dets forskellige betydninger er blevet til. Det er en bog om tøj, modedesign, identitet og historie i og omkring den danske modebranche i perioden fra midten af det 20. århundrede til begyndelsen af det 21. århundrede.Marie Riegels Melchior tager afsæt i en historisk analyse af dansk modes historie fra 1950’erne og frem og fortsætter helt ind i lokalerne hos den københavnske modevirksomhed Mads Nørgaard-Copenhagen, hvor dansk mode i dag opstår og markedsføres. Desuden undersøger bogen den politiske opmærksomhed omkring dansk mode, som den tager sig ud i den forrige regerings globaliseringspolitik. Endelig indeholder bogen en diskussion, som med udgangspunkt i et større interviewmateriale med danske modedesignere omhandler de potentialer og begrænsninger, der kan være ved at formulere dansk mode og gøre den til genstand for nationalstatens imageopbygning. Indeholder mere end 100 illustrationer, bl.a. fra danske designeres scrapbøger. Marie Riegels Melchior (f. 1974) er cand.mag. i europæisk etnologi og ph.d. i design og fashion history fra Kunstakademiets Arkitektskole. Hun er medredaktør af antologien Snit. Industrialismens tøj i Danmark, som udkom i 2011.
Den etnologiske stats- og livsformsteori bliver på én gang anvendt, diskuteret og udfordret i denne antologi. Formålet er dermed at bidrage til en skærpet refleksion over og diskussion af forholdet mellem stat, samfund, kultur og livsformer i moderne kultur- og samfundsforskning.Den etnologiske stats- og livsformsteori har i en årrække spillet en central rolle i dansk etnologi. Hovedsynspunktet i teorien er, at hverdagsliv må betragtes i et kulturelt helhedsperspektiv, der ikke fokuserer på individet alene, men som omfatter dialektikken imellem den enkelte og samfundet, mellem samfund og stat, samt staterne imellem på globalt plan.Gennem syv bidrag skrevet af etnologer viser denne antologi, hvordan stats- og livsformsteorien kan anvendes i studier af vidt forskellige empiriske områder - verden over - spændende fra USA efter 11. september 2001, over kulturpolitik, kulturarv og kulturmiljø i Danmark og EU, til strategier for nationsbygning i henholdsvis Israel og Malaysia, og til studiet af det danske kollektivhus fra perioden 1930-1960.Dertil rummer antologien en solid introduktion til teorien, en artikel om teoriens tilblivelseshistorie samt et kritisk interview med dens grundlægger Thomas Højrup.Antologien henvender sig til studerende og undervisere ved humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser, men er også rettet bredt mod læsere med interesse for livsformer og statsteori, kultur og politik.
Kan købes samlet eller enkeltvis:Bind I (1660-1900 | Status – Luksus – Velklædt): 9788712067221Bind II (1900-2000 | Chik – Smart – Moderne): 9788712067238ISBN samlet: 9788712061090Moden i Danmark er en ny dansk modehistorie. Over to bind fortæller værkets forfattere om klædedragtens kultur- og designhistorie i Danmark og om, hvordan 400 års danskere har klædt sig, når de ville være med på moden – og hvorfor. Forfatterne giver et forrygende indblik i tøj og tilbehør til hverdag og fest blandt høj og lav – fra 1600-tallets adelsmode til de almindelige tøjforbrugere i dag. Værket giver en bred kultur- og stilhistorisk indføring i modens Danmark og viser, hvad det til forskellige tider for forskellige befolkningsgrupper har betydet at følge moden, og hvordan man har brugt mode til at udtrykke rang, stand og identitet eller forfølge drømme og idealer. Marie Riegels Melchior fortæller i dette bind om vores egen tid, fra begyndelsen af 1900-tallet til i dag, hvor moden er blevet et almindeligt forbrugsfænomen, og der opstår en dansk modeindustri. I dag er danskernes tilgang til mode mangfoldig, og forbrug med omtanke er blevet en dyd, mere end en økonomisk nødvendighed. Marie Riegels Melchior (f. 1974) er ph.d. og lektor i europæisk etnologi ved Københavns Universitet med speciale i dansk kulturhistorie i 1900-2000-tallet med særlig fokus på mode- og beklædningskultur. Forfatter til bl.a. Dansk på mode. Fortællinger om design, identitet og historie i og omkring dansk modeindustri (2013).
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.