Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ind i taknemligheden udfolder, hvordan taknemlighed kan forvandle vores liv og gøre det mere intenst og kostbart. Bogen henvender sig til dem, der selv ønsker at arbejde med taknemlighed, og som efterspørger en grundigere indførelse i begrebet. Herunder også de forhold, der skal sættes lys på, når man vil dybere ind i taknemligheden. Bogen er fyldt med praktiske eksempler på, hvordan taknemlighed kan sætte sit præg på hverdagen. Endvidere belyses taknemlighed ved hjælp af passager hentet fra litteraturen, religionen og historien. Forfatteren kommer rundt om taknemlighedsbegrebet og udforsker bl.a. følgende temaer: Veje ind i taknemligheden Taknemlighedens pris Hvordan du opdager din egen utaknemlighedTaknemlighed og børn Kritik af taknemlighedsbegrebet Den foruroligende taknemlighed Endelig præsenteres læseren for en mangfoldighed af forskellige utraditionelle taknemlighedsøvelser, således at der kan findes øvelser for hver en smag. Om forfatteren:Martin H. Laursen (1966) er aut. psykolog og har tidligere arbejdet som adjunkt på lærerseminarier i Haslev, Jelling og Aarhus. Har siden 2008 arbejdet med kræftpatienter, også i den palliative fase, med fokus på, hvordan livet bedst leves på trods af de begrænsninger, som alvorlig sygdom medfører. Martin har holdt kurser i, hvordan vi kan få øjnene op for de betydningsfulde dimensioner i livet ved at forholde os til vores egen død. Han har selv dyrket meditation i en længere årrække og er knyttet til meditationscentret Tigerens Rede i Gedved. Han har tidligere udgivet Abduktiv undervisning og læring (2017).
Der er tidspunkter i livet, hvor vi møder lidelse, vi hverken kan eller skal flygte fra. Er vi ikke opmærksomme på dette, får vi travlt med at søge væk fra lidelsen, når den melder sig. Men til tider skal vi netop gennem det svære for at komme et helt nyt sted hen. For det er først, når vi kan være med det, der er svært, at vi kan tage imod alt det, et liv har at tilbyde.Denne bog henvender sig til alle, der går gennem en svær tid, eller som gerne vil blive klogere på, hvordan vi kan være med det, der er svært. Bogen udfolder de strategier, der kan være os til hjælp, når vi presses af livet, og indeholder desuden øvelser til refleksion. Ni trædesten kan hjælpe os på vej:• Tag imod og giv slip• Bevidn lidelsen• Dyrk tillid• Se på håbet• Lad tiden arbejde• Udfold taknemlighed• Få øje på tankernes karrusel• Tag kontakt til naturen• Giv lidelsen meningBogen peger på, at vi i vores tid har brug for et mere nuanceret syn på lidelse. For lidelse er et grundvilkår ved livet og ikke en fejl, vi skal vige udenom. Lykkes det os at være med det, der er svært, får vi mulighed for at høste indsigter og erfaringer, der siden hen kan berige livet og give det perspektiv.Om forfatterMartin Holmgaard Laursen (1966) er aut. psykolog og arbejder til hverdag med mennesker, der har fået en alvorlig sygdom ind på livet. Martin har tidligere skrevet om hvordan taknemlighed kan hjælpe os med at berige og udfolde det liv, vi er blevet givet og om de indsigter og erkendelser der ligger i, at vi forholder os til vores egen forgængelighed. Han er knyttet til meditationscentret Tigerens Rede, der ligger i Gedved i Østjylland. Martin er forfatter til bøgerne Abduktiv undervisning og læring (2017), Ind i taknemligheden (Muusmann, 2021) og At være med det, der er svært (Muusmann, 2023).E-bogen er lavet i fixed format
En abduktion er i virkeligheden ikke andet end et gæt. Det kan være en hypotese, en formodning, en fortolkning eller simpelthenet vildt skud. Somme tider fører gætterierne – abduktionerne – os på afveje. Andre gange skaber de genveje til viden og fører os tilkreative løsningsmodeller.Abduktiv undervisning og læring handler om, hvordan abduktive læreprocesser kan kvalificere undervisningen. I bogen argumenteresder for, at der er tre ligestillede – og indbyrdes afhængige – tilgange til at erhverve sig ny viden. Det er ved: at få ting forklaret, fortalt eller udledt (deduktiv undervisning og læring) selv at gøre sig erfaringer og indsamle data (induktiv undervisning og læring) at opstille hypoteser og foretage kvalificerede gæt (abduktiv undervisning og læring).Martin Holmgaard Laursen foreslår en tredelt model, der netop inddrager disse tre aspekter i undervisningen og udnytter deresforskellige kvaliteter i samspil. Han bygger i denne bog videre på tanker udledt af den amerikanske filosof Charles Sanders Peirce,der betegnes som grundlæggeren af pragmatismen.Abduktiv undervisning og læring henvender sig til alle, der vil vide mere om undervisning og læring for at blive bedre undervisere.Særligt henvender den sig derfor til studerende ved læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.
Hvad gør vi, når vi møder lidelse, vi ikke kan slippe fra? Bogen her giver konkrete råd og forslag til, hvordan vi kommer igennem svære tider. Disse råd kaldes trædesten.Når vi står midt i lidelsen, har vi ofte fokus på, hvordan vi kommer væk fra den. Men denne bog går en anden vej: Her får læseren gode råd til at være med lidelsen. Forfatteren opfordrer bl.a. læseren til at tage imod og give slip, bevidne lidelsen, finde tillid, give tiden mening og se på håbet.Bogen henvender sig til alle, der enten selv går gennem en svær tid, eller som er pårørende til et menneske, der står i en svær situation. Ud over gode råd indeholder bogen fortællinger fra folk, der oplever lidelse og samtidig sætter ord på, hvad der hjælper dem.Martin Holmgaard Laursen (1966) er psykolog og har gennem en længere årrække arbejdet med alvorligt syge mennesker inden for palliationen. Han er i dag ansat ved Vejle Kommune, hvor han har samtaler med kræft- og KOL-patienter samt med deres pårørende. Han har tidligere skrevet den populære bog Ind i taknemligheden (2021).
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.