Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Bach kontrapunkt - Tostemmig invention" er en lærerbog i to bind, som formidler Bachs kontrapunktiske satsarbejde på en let og overskuelig måde, med brug af metoder og arbejdsredskaber udviklet til netop det formål.Den tostemmige Bach-invention udgør et naturligt udgangspunkt og har nogle indlysende fordele som vej ind i den barokke kontrapunktiske komposition; den benytter kun to stemmer, er formmæssig overskuelig og indeholder alle de essentielle kompositoriske teknikker, såsom modstemme/kontrapunkt, sekvenser og ikke mindst motivisk arbejde.I bind I arbejdes med den første formdel, der forløber frem til temaindsats i en ny toneart. Læseren vil opleve, at et relativt kort forløb af denne type er nok til at komme ind under huden på Bachs musik: Man vil i dette forløb skulle skrive en modstemme - et kontrapunkt til melodien, komponere en længere sekvens og afslutte med en kadence til den nye toneart, og vil løbende arbejde med melodiføring, rytme og ikke mindst dissonansbehandling hos Bach.I bind II videreføres satsarbejdet med analyse og komposition af fulde inventioner.I denne udgave er mindre fejl og mangler blevet korrigeret.
"Bach kontrapunkt - Tostemmig invention" er en lærerbog i to bind, som formidler Bachs kontrapunktiske satsarbejde på en let og overskuelig måde, med brug af metoder og arbejdsredskaber udviklet til netop det formål.Den tostemmige Bach-invention udgør et naturligt udgangspunkt og har nogle indlysende fordele som vej ind i den barokke kontrapunktiske komposition; den benytter kun to stemmer, er formmæssig overskuelig og indeholder alle de essentielle kompositoriske teknikker, såsom modstemme/kontrapunkt, sekvenser og ikke mindst motivisk arbejde.I bind I arbejdes med den første formdel, der forløber frem til temaindsats i en ny toneart. Læseren vil opleve, at et relativt kort forløb af denne type er nok til at komme ind under huden på Bachs musik: Man vil i dette forløb skulle skrive en modstemme - et kontrapunkt til melodien, komponere en længere sekvens og afslutte med en kadence til den nye toneart, og vil løbende arbejde med melodiføring, rytme og ikke mindst dissonansbehandling hos Bach.I bind II videreføres satsarbejdet med analyse og komposition af fulde inventioner.I denne udgave er mindre fejl og mangler blevet korrigeret.
Arrangement kan udføres på et utal af måder, både stilistisk og kompositorisk.I denne bog har jeg, af pædagogiske og didaktiske grunde, valgt arrangement på et klassisk/romantisk grundlag med stemmeføring og dissonansbehandling etc. passende til dette stil-idiom. Eksemplerne i bogen er udarbejdet på grundlag af tre Carl Nielsen sange med tilhørende becifring, arrangeret for henholdsvis strygekvartet, blæserkvintet og kor.I de tre arrangementer er de klassiske akkompagnementsinstrumenter, såsom klaver, guitar, harpe og marimba etc. bevidst undgået, og i stedet arbejdes med melodiinstrumenter. Dette gøres for at kunne arbejde indgående med de udfordringer der opstår, når et melodiinstrument skal akkompagnere et andet instrument.De metoder og teknikker der benyttes i løbet af bogen, er baseret på mine erfaringer som komponist og som underviser i satslære og arrangement på konservatoriet gennem mange år.Igennem analyse og satsarbejde oparbejdes læserens forståelse og håndværksmæssige kunnen i arrangement. Satsarbejdet illustreres med talrige eksempler, jeg har udarbejdet for at give et blik ind i det kompositoriske værksted, og læseren føres gennem den kompositoriske proces, herunder de problemer der opstår samt afprøvning af mulige løsninger. På den måde kan han/hun udvikle og forfine sit håndværk, i det intense arbejde med både detaljen og de store linjer i formen.En vigtig del af at tilegne sig færdigheder i komposition og arrangement, er at lytte, analysere og afprøve, og så lytte, analysere og afprøve igen. Af denne årsag er der til alle relevante eksempler i bogen lavet en lydfil i NotePerformer, som kan høres/downloades på: www.martinlohse.dk/arrangement/sound.zip
'Bach Counterpoint - Two-part invention' is a textbook in two volumes. The aim of this book is to explain Bach's compositional methods in an accessible manner, using methods and tools specially developed for this purpose. The two-part Bach inventions are a natural starting point, and have certain clear advantages when used to illustrate Baroque contrapuntal composition; it is in two parts, its form is clear, and it contains the same compositional techniques as the fugue, such as countermelody/counterpoint, sequences and motivic development. The book develops a method of understanding and composing inventions, based on a throrough analysis and exploration of Bach's inventions. To illustrate the progression and stringency of this method, this book has been structured as an insight into the 'compositional workshop'. Through analyses and music examples, the process of creation is illustrated, and throughout the book, how and why musical decisions are made are explained. Volume I will mainly focus on the first section of the form, up to the entry of the theme in the dominant or tonic parallel tonality. While relatively short, this willprove sufficient in introducing Bach's music. The exercises in this volume include writing counterpoint to a given melody, composing a longer sequence that concludes in a cadence in the new tonality, and will also cover topics such as melodic development, rhythm, and the treatment of dissonance in the style of Bach. In Volume II, instruction in compositional development continues with the analysis and composition of complete inventions, including the first section of the form, which is covered in this volume.
'Bach Counterpoint - Two-part invention' is a textbook in two volumes. The aim of this book is to explain Bach's compositional methods in an accessible manner, using methods and tools specially developed for this purpose. The two-part Bach inventions are a natural starting point, and have certain clear advantages when used to illustrate Baroque contrapuntal composition; it is in two parts, its form is clear, and it contains the same compositional techniques as the fugue, such as countermelody/counterpoint, sequences and motivic development. The book develops a method of understanding and composing inventions, based on a throrough analysis and exploration of Bach's inventions. To illustrate the progression and stringency of this method, this book has been structured as an insight into the 'compositional workshop'. Through analyses and music examples, the process of creation is illustrated, and throughout the book, how and why musical decisions are made are explained. Volume I will mainly focus on the first section of the form, up to the entry of the theme in the dominant or tonic parallel tonality. While relatively short, this willprove sufficient in introducing Bach's music. The exercises in this volume include writing counterpoint to a given melody, composing a longer sequence that concludes in a cadence in the new tonality, and will also cover topics such as melodic development, rhythm, and the treatment of dissonance in the style of Bach. In Volume II, instruction in compositional development continues with the analysis and composition of complete inventions, including the first section of the form, which is covered in this volume.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.