Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
For at danne sig et overblik og forstå de mange nuancer i den offentlige sektor, er det frugtbart at kombinere organisationsteori og forvaltningsstudier. Det er sigtet med denne bog. Organiseringen af den offentlige sektor er en lærebog i offentlig organisationsteori og består af to dele. Første del udlægger organisationsteori og institutionel teori med særligt fokus på den offentlige sektor. Der fokuseres på opbygningen af offentlige organisationer, deres forhold til omverdenen og på organisationsfelter. Disse områder bliver belyst ud fra henholdsvis et rationelt perspektiv og et normperspektiv. Anden del behandler centrale temaer som offentlig styring, beslutningsteori, implementering, reformer og administrativ etik. Bogen er redigeret af Anders Berg-Sørensen, Caroline Howard Grøn og Hanne Foss Hansen, som er henholdsvis lektor, adjunkt og professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.
Bogens ambition er at præsentere et billede af socialrådgiverens arbejdsliv, som er genkendeligt, men også overraskende og interessant for faggruppen. Det sociale arbejdes balancegang mellem modsatrettede hensyn og roller beskrives. Forfatterne formidler bogens pointer under 4 dilemmaer: Fortrolighed eller myndighed, Faglige idealer eller systemrationaler, Engagemnt eller distance samt Paternalisme eller selvbestemmelse.Bogen henvender sig både til socialrådgiverstuderende og færdiguddannede.
Socialrådgivere, sygeplejersker og andre med myndighedsbeføjelser står hver dag overfor at skulle træffe afgørelser om borgeres ret til ydelser og services. Disse afgørelser er underlagt lovgivning som Serviceloven eller lov om aktiv beskæftigelsespolitik, men derudover findes også forskellige instrumenter og metoder, der skal anvendes i forbindelse med disse afgørelser.Denne bog omhandler beslutningstagning i offentlige velfærdsorganisationer og de regler og administrative krav som professionelle er underlagt, når de laver undersøgelser og afgørelser. Beslutningstagning som professionel aktivitet sættes ind i en samfundsteoretisk og organisatorisk kontekst, og den politiske baggrund for procesregler gennemgås.Med udgangspunkt i analyser af tre konkrete beslutningsinstrumenter – Fælles sprog, Dialogguiden og ICS, Integrated Children’s System - eksemplificeres, hvordan instrumenter kan indgå i og påvirke professionelles beslutningstagning. Det eksemplificeres ligeledes, hvilke rammer for skøn og faglig integritet instrumenter kan give.Kan bruges i undervisningen af administrationsbachelorer, socialrådgivere og andre der skal arbejde i kommunale forvaltninger. Derudover kan bogen anvendes i tværfaglige samarbejder på studierne, idet den kan bruges som afsæt for diskussioner om fx forskellen på administrations-, sundheds- og socialfaglighed
Socialrådgiverens arbejdsliv Portræt af en profession Bogen bygger på en spørgeskemaundersøgelse af 2000 socialrådgiveree suppleret af kvalitative interview med 20 socialrådgivere. Ambitionen er at præsentere et billede af socialrådgiverens arbejdsliv som er genkendeligt, men også overraskende og interessant for faggruppen. Det sociale arbejdes balancegang mellem modsatrettede hensyn og roller beskrives ligesom den ansvarsfølelse og det drive, der kendetegner de udøvende. Forfatterne har valgt at formidle undersøgelsens resultater under 4 dilemmaer: Fortrolig og myndighed Faglige idealer vs. systemrationaler Engagemnt eller distance og Paternalisme eller selvbestemmelse - På baggrund af disse fire dilemmaer fremskrives med mange citater et bredt og nuanceret billede af det spændende, men også hårde og dilemmafyldte arbejde, som socialrådgiverprofessionen er.Hertil kommer at de interviewede rådgivere repræsenterer vigtige falige områder såsom beskæftigelseområdet, arbejdet med flygtninge og med børn. Bogen henvender sig til studerende på de sociale højskoler såvel som til de færdiguddannede. Bo Jacobsen er psykolog og professor, dr. phil. ved Sociologisk Institut, København Universitet, samt Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF). Anders Fisker er Cand.scient.soc. og forskningsassistent ved AKF. Matilde Højbye-Mortensen er phd. ved Institut for statskundskab
Styring og ledelse af den offentlige sektor er en kompleks opgave. Af samme grund er det et emne, der konstant er til debat. De seneste år er man også begyndt at diskutere styring og ledelse af de professionelle. Man taler om, at man skal vise de professionelle mere tillid, og ledelsen skal have mere faglig substans. Styring og ledelse i den offentlige sektor skal gentænkes, og de professionelle skal slippes fri. Ikke flere regler, koncepter og kontrol, men mere faglighed og tillid.I denne bog tegnes der et billede af, hvor vigtigt det er, at den form for styring og ledelse, der praktiseres i den offentlige sektor, er forenelig med de professionelles værdier og normer. Dette gøres først ved at beskrive udvalgte teorier om, hvordan styring og ledelse i den offentlige sektor burde se ud. Dette overordnede billede suppleres med en beskrivelse af forskellige cases af, hvordan styring og ledelse rent faktisk foregår i forskellige organisatoriske sammenhænge. Casene skal illustrere, hvor komplekse styrings- og ledelsesopgaverne er i den offentlige sektor.Bogen henvender sig til studerende ved landets professionshøjskoler samt til studerende på diplomuddannelserne inden for det sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske område.
Socialrådgivere, sygeplejersker og andre med myndighedsbeføjelser står hver dag overfor at skulle træffe afgørelser om borgeres ret til ydelser og services. Disse afgørelser er underlagt lovgivning som Serviceloven eller lov om aktiv beskæftigelsespolitik, men derudover findes også forskellige instrumenter og metoder, der skal anvendes i forbindelse med disse afgørelser.Denne bog omhandler beslutningstagning i offentlige velfærdsorganisationer og de regler og administrative krav som professionelle er underlagt, når de laver undersøgelser og afgørelser. Beslutningstagning som professionel aktivitet sættes ind i en samfundsteoretisk og organisatorisk kontekst, og den politiske baggrund for procesregler gennemgås.Med udgangspunkt i analyser af tre konkrete beslutningsinstrumenter – Fælles sprog, Dialogguiden og ICS, Integrated Children’s System - eksemplificeres, hvordan instrumenter kan indgå i og påvirke professionelles beslutningstagning. Det eksemplificeres ligeledes, hvilke rammer for skøn og faglig integritet instrumenter kan give.Kan bruges i undervisningen af administrationsbachelorer, socialrådgivere og andre der skal arbejde i kommunale forvaltninger. Derudover kan bogen anvendes i tværfaglige samarbejder på studierne, idet den kan bruges som afsæt for diskussioner om fx forskellen på administrations-, sundheds- og socialfaglighed
Teknologier er en fast del af vores hverdag. Vi tjekker vores vejrapp for at se, om vi skal tage regnjakke med på turen. Google Maps sørger for, at vi kommer den hurtigste vej på arbejde. Og undervejs vælger Spotify musik for os. Men hvordan ser teknologierne ud, når vi er på arbejde? Hvilke digitale teknologier møder en sygeplejerske, pædagog eller socialrådgiver? Og hvilken betydning har teknologierne for vores professionelle praksis?Denne bog dykker ned i professionernes digitale landskab, og du får blandt andet indsigt i:Hvordan du kan opnå en dybere forståelse af teknologier på forskellige niveauer.Hvad der ligger bag teknologiers intentioner.De politiske strømninger, der påvirker den teknologiske udvikling.Udfordrende etiske dilemmaer, der kan opstå, når teknologi er en del af den professionelle praksis.Hvordan dit professionelle skøn spiller sammen med digital teknologi.Bogen henvender sig til studerende på professionshøjskoler.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.