Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.
Tidlig opsporing og indsats er for alvor trådt ind i daginstitutionernes hverdag som en integreret del af pædagogens arbejde. De mange opgaver med at spotte børn i mistrivsel rejser en række dilemmaer i den pædagogiske praksis. Det gælder f.eks. tillidsforholdet til forældrene og ikke mindst, hvornår en mistrivsel er så markant, at den kræver en underretning til socialforvaltningen.Denne bog sætter fokus på opsporing og underretning i dagtilbud i relation til børn, der ikke er i god trivsel. Dette arbejde involverer rammer, lovgivning og retningslinjer, men også konkret opsporingsarbejde, risikovurderinger og samarbejde med forældre og fagpersoner på vejen hen til underretningen og etableringen af det videre forløb. Bogen er med til at formidle viden om alle de mange facetter på denne vej.Opsporing og underretning i dagtilbud henvender sig til studerende på den pædagogiske professionsuddannelse med speciale inden for dagtilbud samt til alle pædagoger på dagtilbudsområdet.Forfatterne er ansat ved universiteter og professionshøjskoler eller er fagfolk, der på forskellig vis arbejder med børn og forældre i dagtilbuddet.
Flygtningeområdet har været i rivende udvikling de seneste årtier, og trods af mange tiltag og fremskridt er det stadig et område præget af usikkerhed. Den sociale indsats over for flygtninge i almindelighed er udfordrende, og når det gælder flygtninge med traumer kræver indsatsen en særlig viden og et psykologisk og behandlingsmæssigt fokus. Denne bog viser, hvordan man med den rette indsats på det rette tidspunkt kan skabe gode resultater i integrationsarbejdet.Traumatiserede flygtninge og socialt arbejde bygger på Dansk Flygtningehjælps mangeårige erfaringer på området og har fået status af klassiker, siden Grete Svendsen skrev 1. udgave i 2001. Bogen foreligger her i en ajourført og udvidet udgave, der bl.a. som noget nyt sætter fokus på den beskæftigelsesmæssige indsats. Bogen henvender sig til socialrådgivere og sagsbehandlere samt andre faggrupper som pædagoger og sundhedsprofessionelle, der kommer i kontakt med traumatiserede flygtninge.Grete Svendsen er tidligere konsulent i Dansk Flygtningehjælp og har været en af frontfigurerne i etablering af behandling af flygtninge med traumer.Mette Blauenfeldt er socialrådgiver med 15 års praksiserfaring fra flygtningearbejdet i Danmark og er i dag leder af Center for Udsatte Flygtninge i Dansk Flygtningehjælp.Sara Priskorn er etnolog og har de sidste 10 år arbejdet i Center for Udsatte Flygtninge med vidensformidling og -udvikling til praktikere om udsatte og traumatiserede flygtninge.
Flygtningeområdet har været i rivende udvikling de seneste årtier, og trods af mange tiltag og fremskridt er det stadig et område præget af usikkerhed. Den sociale indsats over for flygtninge i almindelighed er udfordrende, og når det gælder flygtninge med traumer kræver indsatsen en særlig viden og et psykologisk og behandlingsmæssigt fokus. Denne bog viser, hvordan man med den rette indsats på det rette tidspunkt kan skabe gode resultater i integrationsarbejdet.Traumatiserede flygtninge og socialt arbejde bygger på Dansk Flygtningehjælps mangeårige erfaringer på området og har fået status af klassiker, siden Grete Svendsen skrev 1. udgave i 2001. Bogen foreligger her i en ajourført og udvidet udgave, der bl.a. som noget nyt sætter fokus på den beskæftigelsesmæssige indsats. Bogen henvender sig til socialrådgivere og sagsbehandlere samt andre faggrupper som pædagoger og sundhedsprofessionelle, der kommer i kontakt med traumatiserede flygtninge.Grete Svendsen er tidligere konsulent i Dansk Flygtningehjælp og har været en af frontfigurerne i etablering af behandling af flygtninge med traumer.Mette Blauenfeldt er socialrådgiver med 15 års praksiserfaring fra flygtningearbejdet i Danmark og er i dag leder af Center for Udsatte Flygtninge i Dansk Flygtningehjælp.Sara Priskorn er etnolog og har de sidste 10 år arbejdet i Center for Udsatte Flygtninge med vidensformidling og -udvikling til praktikere om udsatte og traumatiserede flygtninge.
I denne bog giver fem erfarne fagfolk, der på hver deres måde arbejder med børn og unge med flygtningebaggrund, deres bidrag til debatten om modtagelse af flygtningebørn i de danske skoler. Emnet er ikke - som i dele af den politiske debat - hvorvidt Danmark skal tage imod flere eller færre flygtninge, eller hvad modtagelsen må koste. Derimod er der fokus på den viden, som fagfolk med erfaringer har om flygtningebørn, og på, hvordan man sikrer dem en god start i en dansk skole.I bogens fem kapitler formidles baggrundsviden om flygtningebørns situation, teoretisk indsigt i perspektiver på børnene og deres udviklingsmuligheder samt ikke mindst psykologiske og pædagogiske refleksioner over, hvordan opgaven bedst gribes an i praksis.Man kan spørge sig selv, om en sådan bog overhovedet er nødvendig, for er skolens aktører ikke allerede gearet til at håndtere opgaven med de nye flygtningefamilier og deres børn? Kapitlerne taler deres tydelige sprog: Der er behov for en særlig viden om, hvad flygtningesituationen betyder for børnenes trivsel og læringsmuligheder. Lærere og pædagoger skal have indsigt i, hvad erfaringer med flugt og traumatiserende oplevelser betyder, og hvordan man kan arbejde identitetsopbyggende, samtidig med at man håndterer de almindelige skoleopgaver.Bogen er således på én gang motiveret af behovet for den særlige viden, der ligger i modtagelsen af flygtningebørn i skolerne, og båret af et mere alment udviklingssyn på børn og af en bredere skoleforståelse.Bogen henvender sig til lærere og pædagoger i skolen, men også skoleledere, skolepsykologer og integrationsmedarbejdere vil have gavn af at læse denne bog.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.