Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Mette Marie Ledertoug

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - – individuelt og kollektivt
    af Jonas Kroustrup, Claus Elmholdt, Malene Mygind, mfl.
    297,95 kr.

    Robusthed er en nødvendighed i nutidens samfund, hvor hastighed, forandringer og krav om fleksibilitet hele tiden øges. Vil vi møde denne udfordring klogt, er det vigtigt, at vi sætter fokus på at øge både den individuelle og kollektive robusthed i hverdagen. Samtidig kræver det en accept af, at det er et fælles ansvar, og at robusthed ikke er noget, der kan pålægges den enkelte alene.Forskning i robusthed og resiliens dokumenterer i stigende grad, at forhold som følelsesmæssig selvindsigt og reguleringsevne, oplevelse af mening, mulighed for fordybelse og utilgængelighed, vedholdenhed og samarbejdsevne, engagement og mestring kan øge vores trivsel og robusthed.Robusthed i praksis er en introduktion til, hvordan vi kan forstå robusthedsbegrebet, og hvorfor det er væsentligt lige nu. Bogens 11 forfattere kommer på den baggrund med en række konkrete bud og anvisninger på, hvordan man kan udvikle robusthed privat, på arbejdspladserne og i samfundet.Bogens klare sprog, værktøjer og anvisninger samt de mange specifikke øvelser, refleksionsbokse og oversigter gør den velegnet til ledere, konsulenter, undervisere, coaches, sundhedspersonale og terapeuter.

  • af Anne Linder & Mette Marie Ledertoug
    303,95 kr.

    Forskning har dokumenteret, at arbejdet med personlige karakterstyrker hos voksne skaber mere glæde, tilfredshed, engagement og bedre præstationer. Formålet med denne bog er at skabe samme mulighed på børneområdet.Skoleverdenen er i en stor forandringsproces, der stiller skærpede krav til faglighed, samtidig med at elevernes personlige og sociale kompetencer er nødvendige faktorer for at skabe trivsel, vækst og livsduelighed. Bogen viser, gennem en forankring i den positive psykologis teori og metoder, hvordan et barns færdigheder, ressourcer og potentialer kan sættes i spil gennem en styrkebaseret tilgang.Bogen anviser veje til det daglige pædagogiske arbejde med et enkelt barn, en børnegruppe eller en samlet klasse og i det professionelle teamsamarbejde. Gennem en kortlægning, udforskning og anvendelse af karakterstyrkerne skabes mulighed for bedre trivsel og bedre læring.I tilknytning til bogen er der udarbejdet screeningsværktøjet Styrkekompasset samt Styrkemappen, som består af et sæt plakater og kort til brug i det daglige arbejde i klassen eller med enkelte elever eller små grupper.

  • af Mette Marie Ledertoug
    217,95 kr.

    Bæredygtige forandringer i skolen. Er du træt af, at hvert nyt skoleår betyder opstart af nye projekter? Bedst som et projekt er afsluttet, så starter der et nyt? Og hvordan hænger det sammen med de projekter, der kører sideløbende eller som netop er overstået? Bogen er et bud på, hvordan man kan arbejde på, at det ene projekt ikke blot afløser det næste, men at man skaber positive bæredygtige forandringer i skolen med fokus på både faglighed og trivsel, hvor der er sammenhæng mellem de valg, der foretages og hvordan de implementeres, så indsatsen løbende fornys og forstærkes uden at det føles som at starte forfra hver gang. Her er inspiration fra både danske skoler og internationale skoler med modeller og cases, der belyser, hvordan man får elever, lærere, pædagoger, ledelse og forældre med til en helhedsorienteret skoletilgang, hvor alle stemmer høres, hvor der skabes ejerskab og engagement og hvor man i fællesskab lykkes med at skabe positive bæredygtige forandringer. Hvad skal der til for at få forandringer til at lykkes? Og har du mod på at gøre det anderledes?

  • af Mette Marie Ledertoug
    217,95 kr.

    Udviklingen af et menneske fra vugge til grav foregår ikke i en pæn ensartet kurve, men som et zigzag forløb med op og ned ture alt efter, hvilke udfordringer vi møder i livet og hvordan vi er rustet til at møde dem og af, hvilke ressourcer vi selv har udviklet og som vores netværk støtter os med.Mange eksperter har budt ind med teorier og modeller for, hvordan normal udvikling foregår og hvordan den kan understøttes, lige som de har peget på, hvad der sker, når den normale udvikling går galt og hvordan vi eventuelt kan rette op på det og kompensere for det. Andre eksperter har fokuseret på forskellige elementer til at fremme og stimulere til positiv udvikling, men få har fokuseret på at samle elementerne – at samle den viden, de teorier og modeller og den forskning der på nuværende tidspunkt findes til at skabe en positiv udvikling. Puslebrikker til positiv udvikling samler de forskellige elementer fra den eksisterende forskning, giver nuancer, ny viden og inspiration til, hvad vi kan gøre for at understøtte mest mulig positiv udvikling hele livet

  • - 18 internationale eksperters visioner for fremtidens skole
    af Nanna Paarup & Mette Marie Ledertoug
    217,95 kr.

    Fremtidens skole kalder på (r)evolution. Alt for få elever får nok ud af de mange timer et skoleliv byder på. Det må og kan gøres bedre!Tag med skoleforsker Mette Marie Ledertoug og ekspert i læring Nanna Paarup på rejsen med kurs mod optimal læring. Med ombord er 18 nationale og internationale eksperter, der inspirerer, guider og viser vej på rejsen mod fremtidens skole. Hvis du er lærer, skoleleder, politisk engageret i skoleområdet, forældre i en skolebestyrelse eller på anden vis optaget af at gøre skolen endnu bedre, så er denne bog et opgør med den kurs, der er sat, og du vil her få indblik i visioner, barrierer og strategier, der muliggør optimal læring.Tag med på rejsen og lad dig inspirere, provokere og reflektere.

  • - 18 internationale eksperters visioner for fremtidens skole.
    af Nanna Paarup & Mette Marie Ledertoug
    107,95 kr.

    Fremtidens skole kalder på (r)evolution. Alt for få elever får nok ud af de mange timer et skoleliv byder på. Det må og kan gøres bedre! Tag med skoleforsker Mette Marie Ledertoug og ekspert i læring Nanna Paarup på rejsen med kurs mod optimal læring. Med ombord er 18 nationale og internationale eksperter, der inspirerer, guider og viser vej på rejsen mod fremtidens skole. Hvis du er lærer, skoleleder, politisk engageret i skoleområdet, forældre i en skolebestyrelse eller på anden vis optaget af at gøre skolen endnu bedre, så er denne bog et opgør med den kurs, der er sat, og du vil her få indblik i visioner, barrierer og strategier, der muliggør optimal læring. Tag med på rejsen og lad dig inspirere, provokere og reflektere.

  • af Kim Martin Nielsen, Jonas Norgaard Mortensen, Nanna Paarup, mfl.
    152,95 kr.

    Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler:Kedsomhed kvæler den gode læringAf Nadia Holmgren, Mette Marie Ledertoug,Nanna Paarup og Louise TidmandHver fjerde elev i folkeskolen keder sig i en sådan grad, at det går ud over både trivsel og læring. Denne artikel beskriver, hvorfor den usunde kedsomhed er så destruktiv, og kommer med anvisningertil, hvordan man kan mindske kedsomheden. Dette gøres gennem en helhedsorienteret tilgang, der inddrager elever, forældre, lærere, pædagoger og ledelse, og hvor læring og trivsel vægtes lige højt.Når ledelsen udstikker klare fælles værdier og visioner, blomstrer arbejdspladsenAf Else Marie Bech, Finn Godrim og JonasNorgaard MortensenDenne artikel beskriver den udvikling, vi i samfundet har taget fra et fælles værdisæt til et individuelt. Artiklen argumenterer for, at dette individuelle ansvar kan medføre psykisk mistrivsel og vanskeligheder i forhold til at skabe mening og retning i livet. Derfor er det afgørende, at uddannelseslederen tør og formår at udstikke rammer, visioner og meningsfulde fælles værdier.Forældresamarbejdet i dagtilbuddet styrker barnets læringsmiljøAf Ida Elbæk og Sanne LindDenne artikel undersøger, hvordan man etablerer og leder godt forældresamarbejde, hvor forældre og dagtilbud sammen støtter op om barnets udvikling. Artiklen pointerer, at når relationen mellem forældre og det pædagogiske personale er god, understøttes barnets trivsel og læring på bedst mulig vis, da den gode relation fordrer videndeling, samarbejde og nysgerrighed på hinandens valg og beslutninger.Samtalens betydning for udvikling af pædagogisk praksisAf Kim Martin NielsenI januar-nummeret af Ledelse i Morgen skrev Kim Martin Nielsen om lederens rolle i forhold til at kvalificere kollegial coaching og analytiske dialoger i kollegafællesskabet med henblik på at fremme de professionelles læring og udvikling. Denne artikel tager skridtet videre og beskriver, hvordan arbejdet med at opbygge en refleksiv og samarbejdende læringskultur helt konkret kan se ud i praksis. Artiklen gennemgår tre redskaber til brug i teamets samtalepraksis.

  • af Nanna Paarup, Mette Marie Ledertoug, Louise Tidmand & mfl.
    511,95 kr.

    Skru ned for kedsomhed og op for den gode læring!Rigtig mange elever keder sig i den danske folkeskole. De keder sig ikke bare en gang imellem- de keder sig så meget eller så hyppigt, at det har betydning for deres læring, sundhed og trivsel. I denne bog går forfatterne til kamp mod kedsomhed - og de inviterer dig til at gå med. Med udgangspunkt i den bedste og nyeste viden om læring og kedsomhed får du gennem bogen anvist en lang række veje og værktøjer til at gøre en indsats mod kedsomhed på din skole og i din egen undervisning.Bogen indeholder 90 øvelser målrettet elever og undervisere, som kan laves med enkelte elever, med klasser, med en årgang, i underviserteams eller på skoleniveau.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.