Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvordan arbejder man hen imod de mål, man sætter sig, under de givne betingelser med en pædagogisk målgruppe? Det kræver faglig indsigt i centrale pædagogiske begreber, temaer og mål – og evne til at planlægge relevante pædagogiske aktiviteter. Bogen her tilbyder den faglige indsigt i teorier og metoder, som du kan bruge til at planlægge pædagogiske aktiviteter – initieret og motiveret af pædagogen og målgruppen i fællesskab.Temaer og aktivteter i social- og specialpædagogik gør dig i stand til at planlægge pædagogiske aktiviteter ved at omsætte pædagogikkens teorier og metoder til praksis.Bogen henvender sig til studerende ved pædagoguddannelsen, der læser specialiseringen social- og specialpædagogik, men også til andre med interesse for området.
Vil du have skærpet dit blik på børne- og ungesyn?Denne bog præsenterer de forskellige børne- og ungesyn i socialt arbejde, deres teoretiske ophav, sammenhænge med det samfund, vi lever i, og deres praktiske konsekvenser for børn og unge. Derudover får du i bogen et reflektionsredskab, der hjælper dig til at få øje på forskellige børne- og ungesyn i teori og praksis. Den henvender sig til socialrådgiverstuderende og fagprofessionelle inden for børne- og ungeområdet.Bogen præsenterer fem forskellige forståelse af og syn på børn og unge i socialt arbejde: retlige forståelse samfundsstrukturelle forståelser relationelle og interaktionistiske forståelser diagnostiske forståelser børn og unges egne forståelser.
Professionel omsorg er en uomgængelig del af arbejdet med børns og familiers sociale problemer, behov og livssituationer. Men den overses let i den daglige sagsbehandling og fortravlede praksis. Plads til omsorg i socialt arbejde med børn og familier giver en grundlæggende forståelse for, hvad omsorg er og bør være i socialt arbejde. Med konkrete eksempler skærper forfatterne blikket for, hvordan den er indlejret i afgørende aspekter af arbejdet: • i den solidariske autoritet over for børn og familier • i bæredygtige relationer med børn og familier • i arbejdspladsens følelsesmæssige omsorgskultur • i timingen af og stedet for indsatser • i den overordnede ramme for arbejdet: politisk styring og samfundsøkonomi • i den kollegiale fælles refleksion og handling. Bogen giver et fagligt sprog for omsorgen, som gør det muligt for studerende og praktikere at få øje på, forholde sig til og drøfte omsorgen i den daglige socialfaglige praksis.
Hvad vil det sige at forholde sig undersøgende? Hvorfor er det vigtigt som socialrådgiver? Og hvordan kan metoder hjælpe, når man laver undersøgelser? I denne bog får den studerende et indblik i, hvordan man bliver en bedre praktiker ved at udføre de forskellige former for undersøgelser, man beskæftiger sig med på socialrådgiveruddannelsen. Bogens overordnede tematik er, hvordan undersøgelser på uddannelsen bidrager med viden, færdigheder og kompetencer, der er centrale for socialrådgiverprofessionen. Der er også fokus på ligheder og forskelle mellem undersøgelser i praksis og på uddannelsen og mellem akademiske og socialfaglige undersøgelsesmetoder.Bogens særkende er læsevenlighed, brugbarhed, fokusering og overblik. Derfor er der: Et ligefremt og ukompliceret skriftsprog En klar indholdsstruktur Løbende brug af modeller Begrebsforklaringer og definitioner Illustrative eksempler og cases – alle fra det sociale arbejde Motiverede henvisninger til supplerende litteratur efter hvert kapitelBogen henvender sig til studerende på socialrådgiveruddannelsens bachelorforløb.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.