Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Klinisk sundhedspsykologi har fokus på interaktionen mellem følelser, tanker og handlinger i forbindelse med sundhed og sygdom. Det tværprofessionelle danske forfatterpanel tager udgangspunkt i det danske sundhedsvæsen og den danske folkesundhedstradition, men bogen afspejler også sundhedspsykologien, som den defineres internationalt.Bogens kapitler er grupperet i seks hovedtemaer: Sundhedspsykologiske perspektiver på sundhed, sygdom og funktion Psykologiske reaktioner ved stress, angst, smerte og belastninger Sundhedspsykologisk fokus på patient, behandler og kommunikation Sundhedspsykologiske interventioner og sundhedsfremme Særlige patientgrupper Almen psykologisk ordforklaringMålgruppen er primært de studerende ved sundhedsvidenskabelige og psykologiske uddannelser, som ønsker en bred indsigt i sundhedspsykologiske termer og problemstillinger. Endelig kan bogen inspirere til en tværfaglig tilgang til sundhedspsykologiske problemstillinger, som ofte er relevant for psykologer, læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, tandlæger, kiropraktorer og socialrådgivere.
Håndbog om angsten som psykisk lidelse, dens årsager, fremtræden og behandling. Første del af bogen er en indføring i teorier Bogen orienterer om hovedformer for angstlidelseri barndommen, nemlig socialfobi, generaliseret angst, specifik fobi, separationsangstog OCD, om ætiologiske teorier og fund, om undersøgelsesmetoder samt – ikke at forglemme – om kognitiv-adfærdsterapeutisk behandling til børn og unge med angstlidelser.
Alle 200 skoledage tæller, og fravær medfører både mistet læring og manglende fællesskab. Skolens fraværende børn - årsager og indsatser er en håndsrækning til at forstå årsagerne til og at strukturere indsatserne for at nedbringe fraværet i skolen. Målet er, at de fraværende børn atter skal blive en del af skolens fællesskaber - og dermed lykkes bedre i livet.Bogen er skrevet af både praktikere og forskere, hvilket giver flere forskellige perspektiver på fravær i et helhedsorienteret perspektiv, hvor både forvaltning, skole og team spiller en vigtig rolle. Skribenterne giver blandt andet bud på, hvordan den enkelte skole skal forholde sig, når eleverne viser tegn på angst, kedsomhed eller manglende tilhørsforhold og trivsel. Og de giver indsigt i typer af fravær, forebyggelse samt målrettet intervention og intensive, fokuserede tiltag.Skolens fraværende børn - årsager og indsatser præsenterer blandt andet resultaterne fra en ny undersøgelse af karakteristika ved børn med bekymrende skolefravær, og hvad man kan gøre for at identificere disse børn og sætte ind. Bogen behandler endvidere emner som mobning, skolevægring, behandlingsprogrammer i praksis, angst, og nødvendigheden af at arbejde struktureret på tværs af faggrupper.Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, skoleledere, inklusionsvejledere, AKT-team og PPR-psykologer.Omtale af bogen'Hvad kan der gøres for, at et barn med bekymrende skolefravær igen kan blive en del af skolens fællesskab og dermed blive bedre til at lykkes med livet? Ja, det gives der forskellige bud på - alt efter hvilken problematik vi har oppe at vende i det enkelte kapitel. Der er ingen lette løsninger, og det er bestemt bogens fordel. Vi bliver som læsere taget alvorligt, og alt bliver forklaret på eksemplarisk vis. Det er så godt, at jeg tænker, at dette er en bog, der bør være pensum på læreruddannelsen (?) Og hvad kan jeg mere sige på så lidt plads? Læs den, læs den, læs den!' - Heidi Friborg Christophersen i Folkeskolen'Har din skole også ?pludselig? opdaget at nogle elever har for meget fravær og der er elever der slet ikke kommer i skole? Har I også realiseret, at det ikke er til at skjule længere, og at noget må gøres? Så er her bogen med den sidste viden skrevet af de bedste videnspersoner på feltet. Køb bogen, start en studiekreds med bogen som fyrtårn og stå meget bedre rustet til at gøre noget. Det er nu, I skal starte!' -Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad
Mørke, edderkopper, lukkede rum, adskillelse fra mor og far … Angst er en naturlig del af børns udvikling, og alle børn oplever i perioder angst i en eller anden grad. Nogle børn er mere ængstelige end andre – og for nogle bider angsten sig fast. Angsten bliver altoverskyggende og langvarig, og der skal mindre til at udløse den. Men hvad kan man som forælder selv gøre for at hjælpe sit barn – og hvornår bør man søge professionel hjælp? Denne bog er en hjælp og støtte til forældre med ængstelige og angste børn, men er også relevant for andre voksne omkring barnet. Forfatterne beskriver kort og lettilgængeligt, hvad angst er, hvordan forskellige former for angst kommer til udtryk, hvordan man som forældre kan støtte barnet bedst muligt hjemme og i skolen, og hvilke muligheder der er for professionel hjælp. Børn og angst indeholder en række interviews med forældre og børn, som åbenhjertigt fortæller om at have angsten helt tæt inde på livet. Som forælder til et barn med angst kan det være en lettelse at vide, at mange andre har stået med samme udfordringer, har kæmpet og klaret dem – og at der er mange ting, man kan gøre for at hjælpe sit barn.Mikael Thastum, professor i klinisk børnepsykologi og børnesundhedspsykologi, etablerede i 2009 Angstklinikken for Børn og Unge, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, hvor han har arbejdet sammen med Lisbeth Jørgensen og Signe M. Schneevoigt Matthiesen - begge psykologer. Bogen bygger på erfaringer fra arbejde med mere end 300 børn og unge med angstlidelser.
Når børn og unge får socialangst, bliver livet svært og begrænset. Der er heldigvis meget, man som forældre kan gøre for at hjælpe sit barn til at overvinde angsten og komme videre i livet.Mange børn og unge får socialangst. Omkring hvert femte barn eller ung rammes af en eller anden form for angst, viser undersøgelser. Socialangst rammer barnets sociale liv og viser sig ved en overdreven frygt for at blive negativt vurderet af andre.Angsten kan være lammende for det enkelte barn og påvirke livet i familien. Men der er håb forude, og det vigtigste er at blive opmærksom på problemet og søge hjælp så tidligt som muligt.Det er hovedbudskabet fra den gruppe af angst-eksperter, som i denne bog deler ud af deres viden og erfaringer fra mødet med hundredvis af børn, unge og familier, der har angsten tæt inde på livet.SOCIALANGST HOS BØRN OG UNGE præsenterer den vigtigste viden om socialangst, så man bliver klædt godt på til at hjælpe sit barn. Bogen er fuld af genkendelige cases og giver masser af gode råd og konkrete strategier til at overvinde angsten. Lærere og andre voksne kan også læse med.De fleste børn og unge kan med god hjælp lægge angsten helt bag sig. Andre kan lære at holde den i skak. Men alle kan få det bedre og tage fat på livet med fornyet kraft......Forfatterne er alle tilknyttet forsknings- og undervisningscenteret CEBU – Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge på Aarhus Universitet. Centeret har introduceret behandlingsmetoden Cool Kids i Danmark.
Dette nummer af tidsskriftet i morgen indeholder følgende artikler:Mere tilstedeværelse, ja tak!Af Lasse Reichstein, skoleleder på Hellerup SkoleTænk i tilhørsforhold for børn med skolevægringAf Frederikke Skaaning KnageVi har brug for mere viden om, hvordan man kan tilgå problematikken med skolevægring på de enkelte skoler og for de enkelte børn. Ligeledes mangler vi viden om, hvordan man som skoleleder forholder sig til skolens ansvar i sager med skolevægring. Denne artikel konkretiserer, hvad skolevægring egentlig er for en størrelse, og hvilket ansvar man som skoleleder har i den sammenhæng.Sammen kan vi gøre noget ved skolefraværAf Tilde Kirstine Kok og Gurli Bjelskou JensenDenne artikel beskriver, hvordan man i PPR i Aarhus Kommune har gjort sig forskellige erfaringer med at arbejde løsningsorienteret i forhold til en fraværsproblematik for den enkelte elev, samtidig med at man også har arbejdet med en mere systematisk forebyggende indsats. Bl.a. har systematisk fraværsregistrering og etableringen af et fraværsteam været blandt tiltagene.Indsats i praksis: Aalborg Kommunes handlevejledning mod bekymrende fraværI dette interview fortæller Kari Rune Jacobsen, chef for PPR i Aalborg Kommune, og Kate Kudahl Østergaard Jørgensen, viceskoleleder på Sønderbroskolen i Aalborg, om Aalborg Kommunes tværprofessionelle fraværsindsats og om, hvordan den konkret har udmøntet sig på kommunens skoler.Hvordan hjælper vi børn med problematisk skolefravær?Af Johanne Jeppesen Lomholt, Daniel Bach Johnsen, og Mikael ThastumI denne artikel præsenteres den århusianske fraværsindsats Back2School, og vi får indblik i nogle af de første resultater af effekten af denne indsats. Derudover går artiklen tæt på de forskellige typer af fravær, der findes, og hvordan man spotter et mønster i elevernes fravær og ved, hvornår fraværet har nået et niveau, som skønnes at være problematisk.Anmeldelse af Den modige lederAf Grethe Andersen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.