Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I forbindelse med udstillingen på SMK ”Sonja Ferlov Mancoba 9. februar – 5. maj 2019” udgives et rigt illustreret monografisk bogværk om kunstneren. Bogen består af en omfattende, fagfællebedømt oversigtsartikel over Sonja Ferlov Mancobas liv og værk skrevet af udstillingens kuratorer, Mikkel Bogh og Dorthe Aagesen, samt tre mindre artikler. Den første artikel er skrevet af kunsthistoriker Karen Kurczynski og omhandler Sonja Ferlov Mancoba og hendes partner, Ernest Mancoba, og deres tilknytning til COBRA. Den anden artikel, der er skrevet af antropolog Pierre-Philippe Fraiture, diskuterer ’primitivisme’-begrebet i vestlig kultur og kunst. Endelig har forfatter Hanne-Vibeke Holst skrevet en artikel om Sonja Ferlov Mancoba ud fra en mere privat og personlig-feministisk vinkel på baggrund af en brevveksling, hun førte med sin veninde Clarisse Penso. Ud over de fire artikler bringes tekster og breve af Sonja Ferlov Mancoba selv, interviews, arkivmaterialer fra hendes atelier samt serier af helt nye optagelser af hendes gips- og lerskulpturer, dvs. de værker hun selv har ’haft i hænderne’.
Malerier af Laurits Andersen Ring fra SMK’s samling Den danske realist og symbolist, L.A. Ring, er sammen med Vilhelm Hammershøi en af Danmarks vigtigste kunstnere fra tiden omkring 1900. Hans billeder er betagende og har en almen menneskelig kvalitet, som stadig rører os i dag. Denne bog gennemgår et udvalg af 25 malerier fra verdens væsentligste L.A. Ring-samling, som befinder sig på SMK. Udvalget dækker alle de centrale temaer hos Ring og viser spændvidden og omfanget af hans produktion. I bogen gennemgås Rings livsværk, hans teknikker og metoder af specialister fra museet og suppleres af en samlet oversigt over alle kunstnerens malerier i SMK’s samling. Henrik Pontoppidans novelle ’Knokkelmanden’ er ligeledes inkluderet som en litterær parallel til L. A. Rings malerier.Bogen indeholder både dansk og engelsk tekst.Paintings by Laurits Andersen Ring from SMK – The National Gallery of DenmarkThe Danish Realist and Symbolist painter Laurits Andersen Ring (1854-1933) stands among alongside Vilhelm Hammershøi as one of the most important Danish artists from the decades around 1900. His paintings are breathtaking and have a universally human quality that still touches us today.This book features a selection of 25 paintings from the most important Ring collection in the world: the collection of SMK, The National Gallery of Denmark. Covering many aspects of Ring’s total body of work, the paintings selected here represent all his key themes and the sheer variety and complexity of his oeuvre. Ring’s art and aspects of his working methods and painting techniques are explored in texts by specialists from SMK and completed with a full list of Ring’s paintings in the collection of SMK. Henrik Pontoppidan’s short story ‘Grim Reaper’ is included as a literary parallel to the paintings of L. A. Ring.The book contains both English and Danish text.
Billedhuggeren Hein Heinsen (f. 1935) er en banebrydende skikkelse i dansk kunst og også internationalt en nyskabende kunstner. I denne bog præsenterer Mikkel Bogh, Else Marie Bukdahl, Carsten Juhl og Peter Borum Heinsens skulpturværk og dets udvikling gennem mere end et halvt århundrede.Heinsens kunst afspejler ikke mindst to nybrud i samfundet: den gryende bevidsthed om klodens skrøbelighed og informationsteknologiens dominans. For Heinsen tilbyder skulpturen mennesket en virkelighedsforankring, og han arbejder med problemet om en fælles horisont — i sin kirkekunst med kristendommen som denne horisont.Heinsen er cand.theol. og uddannet billedhugger fra Det Kongelige Akademi, hvor han senere blev professor. Den billedhuggerskole, han her stod i spidsen for i 1980’erne, blev et tilløbsstykke for både de “unge vilde” malere og for en hel generation af danske billedhuggere.
Ansigter bryder frem af bivoks. Byer forgrener sig i ukendte verdener. Kroppe spirer, bliver til svampe, gror til med muslingeskaller. Bjørneklo, døde bier og medicinemballage blander sig med polystyren, bronze, gips og ler i de vildtvoksende kunstværker. Verden, som vi kender den, ophæves og sættes sammen på ny.Emil Westman Hertz (1978-2016) arbejdede som billedhugger, tegner, grafiker og fotograf. Ubesværet flettede han de forskellige udtryksformer ind og ud mellem hinanden til levende og bevægelige værker, vævet sammen i et univers af febervildelser og forestillingsverdener og båret af en stærk fortællekraft.Emil Westman Hertz. Altid forandret præsenterer den kompromisløse kunstner og hans særegne metoder og strategier. Med afsæt i blandt andet kunsthistorie, antropologi, økokritik og shamanisme tegner bogens forfattere for første gang et samlende billede af et altid foranderligt kunstnerskab.
Barok inviterer os med tilbage til 1600-tallets Europa og denkunsthistoriske periode, vi under ét kalder for barokken.På Statens Museum for Kunst findes rige samlinger af kunstfra denne tid. Særligt hollandsk og flamsk maleri, tegnekunst og grafik erfyldigt repræsenteret, men der findes også væsentlige italienske, franske ogspanske værker. Mange af værkerne var engang del af Det kgl. danskeKunstkammer, som blev dannet midt i 1600-tallet med indførelsen af enevælden.Kunstkammeret var grundlaget for de senere nationale museer i Danmark, herunderSMK. Kunstmuseets egne eksperter præsenterer os her for både kendte og ukendtebarokværker fra museets samlinger og giver deres bud på, hvordan de er blevettil og hvordan vi kan forstå dem i dag.
Stig Brøgger’s artistic endeavours from the 1960s to the present day encompass virtually all artistic media – from photography to painting, installation art, film, artists’ books, sculptures and public art projects.For more than six decades, Stig Brøgger (b. 1941) has been an important figure on the Danish art scene. At a very early stage of his career, he took part in experimental exhibitions showcasing young Danish art, contributing to the develop-ment of new trends such as Land art and Conceptual art on the international scene. Brøgger’s works can be seen as artistic reflections on new departures within culture, art history, media technology, philosophy and science. In his artistic practice, as well as in his capacity as a writer, editor, exhibition organiser and professor at the Royal Danish Academy of Fine Arts, Brøgger has always sought to expand the scope of what an artist can do, thereby paving the way for and inspiring subsequent generations of Danish artists.Featuring lavishly illustrated articles by Mikkel Bogh, Anne Ring Petersen, Tania Ørum, Charlotte Præstegaard, Jean-François Lyotard and the artist himself, Stig Brøgger – Now Here offers the first full survey of Brøgger’s extensive body of work.
Stig Brøgger NOW HERE giver for første gang en enestående kortlægning og dokumentation af billedkunstneren Stig Brøggers (f. 1941) omfattende værk. Stig Brøgger har været en vigtig figur i dansk kunst siden 1960’erne og 1970’erne, hvor han tog aktiv del i de nye internationale strømninger, især popkunst, minimalisme, konceptkunst og land art, og bogen viser hans enorme spændvidde som kunstner fra fotograf og maler over skribent til film- og tegneseriemager.Gennem fem årtier har Stig Brøgger arbejdet multimedialt med fotografi, film, skulptur, maleri og installation i en omfattende kunstnerisk undersøgelse af den rolle, billedet og det billedlige spiller for vores erfaring af omverdenen. Billedkunstens forankring i verden har fra begyndelsen været et omdrejningspunkt i Stig Brøggers arbejde, og bogen giver et unikt indblik i hans kunstneriske univers.Stig Brøgger NOW HERE er redigeret af Birgitte Anderberg, museumsinspektør og seniorforsker ved Statens Museum for kunst, og rummer bidrag af kunsthistorikerne Mikkel Bogh, Anne Ring Petersen, Charlotte Præstegaard, Tania Ørum og den franske filosof Jean Franҫo-is Lyotard.Bogen er gennemillustreret med farvegengivelser af kunstnerens omfangsrige produktion og indeholder desuden udstillingsliste, bibliografi og biografi
Intimitet kender alle til – følelsen af at være tæt forbundet med mennesker, rum og ting. Men det intime liv er ikke givet en gang for alle; det har sin egen kulturhistorie, som billedkunsten har været med til at præge. Fra starten af 1700-tallet og de følgende 200 år trak kunstnere det begivenhedsløse liv frem i værkernes forgrund. De store begivenheder måtte i stigende grad vige pladsen for billedet af privatpersonen i fortrolige omgivelser. Og for det følsomme individ foran værket, der med lys, rum og teksturer kan kalde på betragterens intime blik. I forbindelse med udstillingen Tæt på – Intimiteter i kunsten 1730-1930 har SMK’s direktør, Mikkel Bogh, skrevet en bog, han længe har haft i tankerne. Tæt på – Intimiteter i kunsten 1730-1930 udfolder historien om, hvordan kunsten blev moderne, da den begyndte at gå tæt på den private krop og på tingene i de nære omgivelser.
We all know the sense of intimacy – of being closely attuned to people, spaces and objects. But the concept of intimacy is not a fixed, given thing; it has its own cultural history that art has helped shape and change. In a process that began in the early eighteenth century and lasted two hundred years, artists increasingly pulled quite uneventful lives into the foreground of their art. Grand and spectacular events gave way to images of ordinary people in familiar settings. And the artists increasingly spoke directly to sensitive observers, using light, spaces and textures that invite intimate observation. With Closer – Intimacies in Art 1730-1930 the director of the SMK, Mikkel Bogh, relates the story of how art became modern, homing in on the private, personal body and the objects of everyday life.
Projektet om Figentræet og dets frugter har haft til hensigt at vise muligheder for at gå anderledes til værks, når det drejer sig om kunst i kirken. Og hvordan man kan opleve nye kvaliteter ved et kendt - og derfor ofte selvfølgeligt - rum ved at installere ny kunst i det. Selve udsmykningsprojektet har været temporært, fra december 2003 til december 2004. Det har bestået af tre forløb, hver af fire måneders varighed, hvor fem billedkunstnere og fem københavnske kirkerum satte fokus på mødet mellem samtidskunst og kirke. Intentionen med projektet var at undersøge, om samtidskunsten rummer et potentiale i forhold til kirkens budskab. Samtidig undersøges, hvilken indflydelse kirkens ritualiserede rum kan have på skabelsen af kunst, der normalt optræder på gallerier, museer og udstillingssteder. Kan samtidskunst og kirke komplementere hinanden og bære frugt? Deltagende billedkunstnere var Mikael Thejll, Ruth Campau, Helle Frøsig, Anette Harboe Flensburg og Leonard Forslund.Bogen indeholder også en DVD med interviewoptagelser med de fem kunstnere foretaget af fotografen Thomas Lindvig og redigeret sammen med kunstformidler Trine Møller Madsen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.