Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Monografi om arkitekten Thorvald Bindesbøll (1846-1908). Thorvald Bindesbøll er først og fremmest kendt som kunsthåndværker og skaber af smukke krukker og sølvtøj, men han tegnede også huse hele sit liv med flere projekter og opførte huse bag sig end man lige skulle tro. Derfor tager denne bog også udgangspunkt i hans arkitektur, der ses som fundamentet for hans sikre formsans. Et gennemgående træk i Bindesbølls hele oevre er hans fokus på funktion, på planernes klare opbygning og prioritering af form frem for variation og dekoration. Et par bygninger som har deres markante plads i dansk arkitekturhistorie er fx. Fiskepakhusene i Skagen, Strandridergaarden på Strandvejen og Bombebøssen på Christianshavn. Rigt illustreret med nye fotografiske optagelser samt mange tegninger som ikke tidligere har været offentliggjort. Udkommer i både en dansksproget udgave og i en engelsksproget udgave.
I mere end hundrede år har Japansk design haft stor indflydelse på udviklingen i Danmark.Bogen tager udgangspunkt i danske samlinger af japansk kunst og analyserer den motivverden som i slutningen af det 19 århundrede førte dansk design på nye veje. Resultatet sikrede kunsthåndværk og kunst fra Danmark en markant plads på den internationale scene. I de sidste 50 år har det især været de japanske arbejdsprocesser og materialer, funderet i traditionen, der har influeret et stort antal danske formgivere. Bogen indeholder bl.a. interviews med en række kunstnere, arkitekter og designere, der gennem ophold i Japan har modtaget afgørende impulser til deres arbejder.”Influences from Japan..." giver således et nyt indblik i vor tids danske design. Samtidig rejser det spørgsmål til de nye, mere markedsorienterede tiltag inden for undervisning og fabrikation.Blandt danske kunsthåndværkere, designere og arkitekter hvis værker præsenteres kan i tilfældig rækkefølge nævnes:Thorvald Bindesbøll, Cecilie Manz, Vilhelm Bissen, Arnold Krog, P.V. Jensen-Klint, Kaare Klint, Vibeke Klint, Randi Studsgarth, Annette Juel, Kim Naver, Grethe Wittrock og Ann Schmidt-Christensen, Jette Gemzøe, Jeanne Philip, Mogens Koch, Hans Sandgren Jakobsen, Boris Berlin og Poul Christiansen, Knud Holscher, Ole Palsby, Erik Magnussen, Jørgen Bo og Vilhelm Wohlert, Gunnar Biilmann Petersen, Magnus Stephensen, Ursula Munch-Petersen, Børge Mogensen, Hans J. Wegner, Poul Kjærholm, Gertrud Vasegaard, Tora Urup, Per Suntum, Johan Rohde, J.F. Willumsen, Carl Petersen, Johannes Larsen, Jørn Utzon, Palle Suenson, Erik Chr. Sørensen, Halldor Gunnlögsson, Knud Friis, Tyge Arnfred og Viggo Møller-Jensen og mange flere.Rigt illustreret og forsynet med noteapparat, bibliografi og indeks.Bogen er også udgivet i en dansksproget udgave "Japanisme på dansk - kunst og design 1870-2010".
Rene farver, enkle former, reelt håndværk og god teknik. Sådan omtalte kemiingeniøren Nathalie Krebs sin drøm om Saxbo, da hun startede stentøjsværkstedet i 1929. Fra sin begyndelse skulle Saxbo lave serieproduktion af brugsting til rimelige priser modsat det eksklusive unikastentøj, som dominerede markedet. I samarbejde med Eva Stæhr-Nielsen, som gennem mange år var værkstedets hoveddesigner, og kunsthåndværkere som Gunnar Nylund, Lillian Binderup Jensen, Axel Salto, Jais Nielsen og Kirsten Weeke skabte Saxbo ikoniske genstande. Nathalie Krebs udstyrede værkerne med glasurer, som hun vedblivende udviklede gennem alle årene. En egentlig masseproduktion blev det aldrig til, og ved værkstedets sidste brænding i 1968 kunne Nathalie Krebs se tilbage på en omfangsrig produktion med kunstklenodier, som i dag indgår i private og offentlige samlinger. Bogen giver et indblik i Saxbos historie fra flere faglige vinkler. Den fortæller om glasurer, brændinger og bundmærker, dokumenterer væsentlige arbejder og skildrer værkstedets internationale betydning og inspirationskilder. Samtidig udfolder den Nathalie Krebs’ liv som iværksætter, glasurkunstner og foregangskvinde i et mandefag.
De nyantikke møbler har en central placering i dansk møbelkunsts historie af i hvert fald to grunde: De skabtes af en række af guldalderkunstens ypperste repræsentanter, og de satte mange spor i senere dansk møbelkunst.
DIALOG MED SAMTIDEN er det første samlede værk om arkitekten Martin Nyrop (1849-1921). Nyrop er især kendt for at have tegnet Københavns Rådhus, men han arbejdede med alle arkitekturens genrer, fra slotte, hospitaler og kirker til skoler, villaer, husmandshuse og pladser, og desuden alle former for inventar.Nyrops tanker om inddragelse af natur i byen, brug af danske materialer, lysets betydning, byggeri med hensyn til miljøet og genbrug er også i dag yderst aktuelle. Bogen er rigt illustreret med tegninger og fotos, hvoraf en stor del er nye optagelser, bl.a. af ikke tidligere publicerede bygningsværker.Dr.phil. Mirjam Gelfer-Jørgensen har været lektor ved Københavns Universitet, overbibliotekar og souschef på Kunstindustrimuseet, nu Danmarks Designmuseum, og er medlem af Videnskabernes Selskab. Hun har udgivet talrige bøger og artikler om dansk kunsthåndværk, design og arkitektur, bl.a. Japanisme på dansk. Kunst og design 1870-2010, Thorvald Bindesbøll – stærk form og frit spil og senest Kunstarternes forbrødring. Skønvirke – en kalejdoskopisk periode.
Engelsksproget udgave - Monografi om arkitekten Thorvald Bindesbøll (1846-1908). Thorvald Bindesbøll er først og fremmest kendt som kunsthåndværker og skaber af smukke krukker og sølvtøj, men han tegnede også huse hele sit liv med flere projekter og opførte huse bag sig end man lige skulle tro. Derfor tager denne bog også udgangspunkt i hans arkitektur, der ses som fundamentet for hans sikre formsans. Et gennemgående træk i Bindesbølls hele oevre er hans fokus på funktion, på planernes klare opbygning og prioritering af form frem for variation og dekoration. Et par bygninger som har deres markante plads i dansk arkitekturhistorie er fx. Fiskepakhusene i Skagen, Strandridergaarden på Strandvejen og Bombebøssen på Christianshavn. Rigt illustreret med nye fotografiske optagelser samt mange tegninger som ikke tidligere har været offentliggjort. Udkommer i både en dansksproget udgave og i en engelsksproget udgave.
Oversigt over hele spektret af dansk klassicistisk møbelkunst i perioden ca. 1790-1850. Klassicismen behandles i lige så høj grad som udtryk for ideologiske bevægelser som udtryk for et stilistisk fænomen. (English edition available: Mirjam Gelfer-Jørgensen: The Dream of a Golden Age (2004), EAN: 9788772458984)
Dansk kunsthåndværk slog igennem i begyndelsen af 1900-tallet under navnet skønvirke — en stilart der introducerede et nybrud på den danske kunstscene. På dette tidspunkt etablerede dansk kunsthåndværk sig blandt det bedste i verden.Malere, billedhuggere, skulptører, kunsthåndværkere og arkitekter begyndte at dyrke et dekorativt, omhyggeligt formsprog som modsvar til industrialiseringens masseproduktion. Perioden var præget af et ønske om kunstnerisk individualisme, men også om god brugskunst til alle sociale klasser. Tidens førende kunstnere engagerede sig i den kunstindustrielle bevægelse, men også kunsthåndværkere og håndværksmestre stilede mod at højne kvaliteten af dansk kunstindustri og frigøre sig fra udlandets påvirkninger. De samlede kræfter skabte fundamentet for den succes, som dansk design oplevede senere i det 20. århundrede.Bogen er den første af sin art: Den udfylder manglen på en forskningsbaseret publikation, der betragter skønvirke på tværs af de forskellige kunstneriske discipliner og i lyset af de internationale strømninger i perioden.
Danish-Jewish co-existence has now officially existed for over 300 years. Having since childhood been fascinated by the Torah scroll’s wealth of velvet and shining silver and the chinking of tiny bells when on the Festival of Rejoicing in the Torah the scrolls are borne round the synagogue by men dressed in black, I could only as an adult wonder that no one had written about these things.My surprise was no less when during the registration of items commenced in connection with an exhibition celebrating the Jewish Community’s 300th anniversary, it emerged that some of the foreign-looking silver objects had in fact been made by Copenhagen masters.So there was no need of any prolonged consideration when on behalf of The Society for the Publication of Danish Cultural Monuments (Selskabet til Udgivelse af Danske Mindesmærker) Dr. Erik Fischer proposed to me that I should write a book on Danish Jewish art. However, any attempt to describe this almost unresearched area of Danish art history could only be made by involving art historians who had worked with related subjects in the history of Danish art.I owe a special debt of gratitude to the individual writers. Not only for their contributions, which have given the book an art-historical breadth, but also for their enthusiasm and determination. (Extract from Mirjam Gelfer-Jørgensen’s foreword).Contents: Foreword and introduction (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – Jews in Denmark (by Bent Blüdnikow) – Religion and image (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – Jewish symbols (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – The dream of the Messiah (by Karen Sorgenfrey) – Representations of Jews in Danish medieval art (by Ulla Haastrup) – The Danish synagogues - The synagogue as a place of worship (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – The Danish synagogues (by Joachim Meyer) – Jewish Burials (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) - Jewish sepulchral art in Denmark (by Karin Kryger) – Silver for synagogue and home (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – Textiles for synagogue and home (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – Rabbinical vestments (by Hanne Frøsig Dalgaard) – Torah binders from Denmark (by Naomi Feuchtwanger-Sarig) – Illuminated Hebrew manuscripts in Denmark (by Ulf Haxen) – 18th-century Hebrew illuminated manuscripts from Denmark (by Iris Fishof) – Danish-Jewish Painters and the image of Danish Jews – Emancipation and bourgeois ideals (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – The stage jew (by Niels Peder Jørgensen) – Danish-Jewish Painting (by Lise Svanholm) – The scenographer Arnold Wallick (by Niels Peder Jørgensen) – Jewish Patrons of the Arts in Denmark (by Vibeke Woldbye) – Jewish art in the 20th century (by Mirjam Gelfer-Jørgensen) – Glossary – Index of names – Index of Places – Subject index etc.Bound, canvas in two colours, embossed, and with a dust jacket. Large format, ca. 25 x 34,5 cm. The book contains 590 pages with 427 illustrations. The front cover shows a Torah shield of silver with inlaid stones. Denmark, after 1732. There are two mighty lions flanking the tablets with the ten commandments and the exquisitely made crown. A varied and beautiful pattern of lines and leaves covers the lower part of the shield as a border round the inscription.
This publication addresses an important period in Scandinavian design history when Danish furniture rose to a level that rivalled contemporaneous work in major European capitals and the Americas. In the estimation of many historians, this remarkable body of nineteenth-century work may be considered the foundation for modern Danish furniture in the twentieth century, based on its reliance upon superlative standards of fabrication, superb quality of design and revelation of national aspirations. (Fås også på dansk: Mirjam Gelfer-Jørgensen: Guldalderdrømmen (2002), EAN: 9788772458960)
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.