Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog indeholder en samlet og systematisk fremstilling af offentlighedsloven og er ajourført med de udtalelser om loven, der var afgivet pr. 1. august 2022 af Folketingets Ombudsmand. Bogen henvender sig til medarbejderne i den offentlige forvaltning – bl.a. kommuner, regioner, styrelser, direktorater og ministerier – der kan anvende bogen i forbindelse med behandlingen af aktindsigtsanmodninger, herunder få svar på komplicerede spørgsmål vedrørende forståelsen af offentlighedslovens bestemmelser. Endvidere henvender bogen sig til borgere og repræsentanter fra medierne, der har behov for at blive oplyst om rammerne for adgangen til aktindsigt i den offentlige forvaltnings sager og dokumenter.
Kendskab til offentlighedsloven er ikke tilstrækkeligt, hvis man arbejder med aktindsigt inden for de mange sagsområder, hvor der foreligger miljøoplysninger. Her anvendes miljøoplysningsloven, der i flere sammenhænge giver en bedre adgang til aktindsigt end offentlighedsloven. Kendskab til miljøoplysningsloven er derfor afgørende for at foretage en lovlig behandling af en række anmodninger om aktindsigt. Med Miljøoplysningsloven med kommentarer foreligger der nu for første gang en samlet kommentar til loven. Kommentaren er et nyttigt redskab for alle, der i praksis kommer i berøring med aktindsigtssager, herunder offentlige myndigheder, advokater og journalister.
Med den foreliggende lovkommentar er det vores håb at give en pædagogisk,men samtidig udførlig, fremstilling af miljøoplysningslovens bestemmelser.Vi håber, at myndighederne vil kunne bruge lovkommentaren som etopslagsværk og praktisk arbejdsredskab, og at borgere og medier vil kunnebruge den til at få kendskab til miljøoplysningsloven, der i flere sammenhængegiver en bedre adgang til aktindsigt end 2013-offentlighedsloven.Med henblik på at øge lovkommentarens brugbarhed har vi valgt også atkommentere en række af bestemmelserne i 1985-offentlighedsloven. Da flereaf 1985-offentlighedslovens bestemmelser er identiske eller i hvert har betydeligefællestræk med de tilsvarende bestemmelser i 2013-offentlighedsloven,er disse dele af lovkommentaren med de nødvendige tilføjelser og tilpasningeridentisk med Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udgave.
ForordDenne 3. udgave af lovkommentaren er opdateret med en omtale og analyseaf de udtalelser, som Folketingets Ombudsmand har afgivet om offentlighedslovensiden udgivelsen af 2. udgaven. Der er ikke taget hensyn til retsstofefter august 2022.Sigtet er fortsat at give en pædagogisk og udførlig fremstilling af offentlighedslovensbestemmelser. Det er derfor fremdeles mit håb, at myndighedernevil kunne bruge lovkommentaren som et opslagsværk og et praktisk arbejdsredskabtil at løse de problemstillinger, de måtte støde på i forbindelsemed anvendelsen af offentlighedsloven, og at bl.a. borgerne og medierne vilkunne bruge lovkommentaren til at få klarhed over og indblik i lovens nogetkomplicerede regler.
Den gældende offentlighedslov, der trådte i kraft den 1. januar 2014, afløste den tidligere offentlighedslov fra 1985, som afløste offentlighedsloven fra 1970. Den gældende offentlighedslov indeholder dels en række bestemmelser, der er udtryk for en videreførelse af de tidligere loves bestemmelser, dels indeholder den nogle helt nye bestemmelser, der har sin baggrund i bl.a. udviklingen af den digitale kommunikation og centraladministrationens samarbejdsstrukturer. Derfor indeholder den foreliggende udgave af lovkommentaren – i lighed med den tidligere udgave – fortsat en omtale af den praksis, der knytter sig til de tidligere offentlighedslove. Herudover indeholder kommentaren en omtale og analyse af de ganske mange udtalelser, som Folketingets Ombudsmand har afgivet om den gældende offentlighedslov.Sigtet med lovkommentaren er fortsat at give en pædagogisk og udførlig fremstilling af offentlighedslovens bestemmelser. Det er derfor håbet, at myndighederne vil kunne bruge lovkommentaren som et opslagsværk og et praktisk arbejdsredskab til at løse de problemstillinger, de måtte støde på i forbindelse med anvendelsen af loven, og at bl.a. borgerne og medierne vil kunne bruge lovkommentaren til at få klarhed over og indblik i lovens noget komplicerede regler.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.