Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ethvert samfund må overveje, hvad det som fællesskab skal tilbyde børn og unge, og hvad det forventer af dem. Skal samfundet først og fremmest skabe rammer for, at børnene og de unge kan realisere deres drømme, udnytte deres potentialer og lære at klare sig selv? Eller skal det sørge for, at ingen ekskluderes, og alle får mulighed for at klare sig så godt som muligt, og drage omsorg for dem, der ikke kan klare sig selv?Ofte betragtes inklusion som en opgave, der primært påhviler daginstitutionen eller skolen, og som kun retter sig mod specifikke børn og unge med såkaldt særlige behov eller i såkaldte vanskelige læringssituationer. Traditionelt har inklusionsopgaven hørt til det special- eller socialpædagogiske arbejdsområde, og spørgsmålet har primært været, hvordan man kunne integrere social- og specialpædagogiske kompetencer og færdigheder i det almenpædagogiske miljø i skole og daginstitution.Inklusion og eksklusion giver et andet bud på inklusion. Bogen bygger på den antagelse, at børns og unges læring, udvikling og deltagelse i samfundet grundlæggende er et socialt anliggende. Den forstår inklusion som en social praksis, dvs. en praksis, der både producerer og reproducerer normer, regler, rutiner gennem sociale processer, interaktioner og relationer. Bogen bidrager med viden, der kan give en dybere forståelse af inklusions- og eksklusionsprocesser i samfundet og dets institutioner, og om, hvad det betyder for børn og unge at møde både inkluderende og ekskluderende processer i deres liv.
Er det i orden at føle sig sårbar som professionel?Hvordan medvirker man til et godt tværfagligt samarbejde?Hvad gør man, når man føler sig fastlåst i sit arbejde?Hvordan håndterer man store krav i arbejdslivet?Det sociale arbejde er mangfoldigt, og indimellem oplever socialarbejderen at stå i dilemmaer og spændingsfelter, der nødvendiggør faglig refleksion.Psykologi og socialt arbejde 2 er en opfølgning til bogen Psykologi og socialt arbejde 1. Hvor bog 1 har fokus på grundlæggende psykologiske begreber relateret til det sociale arbejde, har bog 2 fokus på socialarbejderens praksis og de spændingsfelter, socialarbejderen kan opleve at stå i. Ved hjælp af psykologiske teorier, begreber og modeller søger bogen at forholde sig til disse spændingsfelter.Bogens spændingsfelter:• Mig selv og den anden• At forstå og blive forstået• Det velkendte og det anderledes• Magt og afmagt• Innovation og fastlåsthed• Forgrund og baggrund• Krav og ressourcer• Styrke og sårbarhed• Omsorg og omsorgssvigt• At bruge sig selv og passe på sig selv
Hvorfor gør hun ikke sin uddannelse færdig? Hvorfor stopper han ikke med at drikke? Hvorfor bliver han aggressiv og udadreagerende?Alle mennesker har en hverdagspsykologisk indsigt, som hjælper os til at forstå os selv og hinanden. Men i socialt arbejde er det vigtigt, at denne indsigt suppleres med teoretisk viden om psykologi, så det ikke er den enkelte socialarbejders egne erfaringer og holdninger, der bliver afgørende for vurderinger af og beslutninger om borgerne.Psykologi og socialt arbejde 1 er en ny udgave af Psykologi og socialt arbejde. Alle kapitler er opdateret, og der er tilføjet tre nye kapitler. Ettallet er tilføjet, fordi bogen er en af to.Bog 1 præsenterer centrale begreber, der giver et grundlag for at kunne forstå, udvikle og handle i socialt arbejde.Bog 2 går et skridt tættere på spændingsfelterne i det daglige arbejde som socialrådgiver og giver indblik i praksisrettede psykologiske perspektiver og modeller.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.