Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Morten Albæk

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Hvordan vi glemte at leve et meningsfuldt liv
    af Morten Albæk
    117,95 - 247,95 kr.

    I ÉT LIV, ÉN TID, ÉT MENNESKE stiller filosoffen og lederen Morten Albæk spørgsmålet, hvordan det kan lade sig gøre, at vi som et af verdens rigeste og mest lykkelige folkeslag samtidig kan være så hårdt ramt på vores mentale velbefindende, målt på antallet af mennesker, der lider af stress, angst og depression. Undervejs gør han op med begrebet work-life balance og forestillingen om, at en skarpere adskillelse mellem arbejde og fritid kan løse problemet. Det er en illusion, at livet kan deles op i et arbejdsliv og et privatliv, og det er en sproglig manipulation, som fastholder os i en sump af meningsløshed, der i sidste ende gør os syge. Hvordan vi redder os ud af dette eksistentielle morads, giver Albæk flere bud på, men først og fremmest handler det om at kende forskel på tilfredshed, lykke og mening – og sætte sidstnævnte i centrum for tilværelsen. Det handler i sidste ende ikke om at blive tilfreds eller lykkelig, men om at skabe et meningsfuldt liv.

  • - Om at erkende, hvem du er og ønsker at være
    af Morten Albæk
    147,95 - 247,95 kr.

    I FALSKE SANDHEDER I LIVET spørger filosoffen og erhvervslederen Morten Albæk, hvad det er for talemåder og normer i samfundet, der bidrager til, at så mange af os ender med at fortryde det liv, vi lever. Med afsæt i sine egne erkendelser beskriver han, hvordan sproget bidrager til at stavnsbinde os eksistentielt, og han opfordrer derfor til, at vi lægger vores talemåder, der har det med at blive til levemåder, under lup. For kun på den måde kan vi blive bevidste om, hvorvidt disse ’sandheder’ tilfører eller fratrækker mening i vores ene liv. At noget er normalt, gør det ikke partout rigtigt, og at noget er unormalt, gør det ikke automatisk forkert. Derfor må det til alle tider være sekundært, hvad andre forventer af os, mens det primære er, at vi lever det liv, vi selv ønsker at leve. Og for at mindske afstanden imellem den, vi er, og den vi ønsker at være, må vi finde og forkaste vores egne falske sandheder, så vi kan erkende, hvem vi er og ønsker at være.

  • - Om at lede sig selv og andre
    af Morten Albæk & Stig Matthiesen
    72,95 - 232,95 kr.

    “Op igennem 1990’erne og 00’erne har vi skabt en kultur, der alene har opfordret mennesket til at definere sig selv ved sine ambitioner, drømme og fantasier. En kultur, der reproducerer folks manglende evne til nøgternt at vurdere egne evner ved at anspore dem til konsekvent at overvurdere dem”. Så kontant er meldingen fra Morten Albæk her i bogen.Albæk gør op med folks indbildte tro på, at deres talent bare skal opdages og langer ud efter den manglende selverkendelse, der nærer X Factor og andre lignende konstruktioner i vores omgivelser. For efter Albæks mening er de fleste af os helt gennemsnitlige, fejlfyldte mennesker, som skal arbejde flittigt og gøre vores bedste hver eneste dag, hvis vi skal opleve succes og bidrage positivt til verden.Morten Albæk er Group Senior Vice President i Vestas, anerkendt som en af de mest innovative marketingdirektører i verden og adjungeret professor i Anvendt Filosofi ved Aalborg Universitet.I bogen deler han sine tanker om vigtigheden af at være et helt menneske i en moderne og omskiftelig verden. Han forklarer, hvorfor man hverken kan være en god leder, en god medarbejder eller et godt menneske, hvis man ikke er ærlig i omgangen med sig selv og med andre. De kontante refleksioner sættes løbende i relief med Albæks fortælling om sin egen opvækst og sine personlige erfaringer fra ungdoms- og voksenlivet.

  • - mellem det vi siger, og det vi gør
    af Morten Albæk
    43,94 kr.

    "Kujonfabrikken" er Morten Albæks personlige kritik af hykleriet og principløsheden i dagens Danmark. Vi tør, ifølge Morten Albæk, ikke længere stå ved vores meninger og vil hellere hykle os igennem tilværelsen end tage de opgør, der nødvendigvis følger med troen på vigtigheden af holdninger og principper. Det gør os til kujoner, men hvad værre er, at det samtidigt både underminerer den offentlige debat og forkrøbler os som mennesker. Hovedmotivet i "Kujonfabrikken" er det, Morten Albæk ser som en omsiggribende uoverensstemmelse mellem "hvad vi siger og hvad vi gør": Vi hylder dialogen, men ønsker ikke at blive modsagt af folk, der mener noget andet end os selv. Vi taler og skriver i et væk om opdragelsens vigtighed, men overdrager ansvaret for vores børn til institutioner. Debattørerne skriver festtaler om det såkaldte ”videnssamfund”, men stiller sig tilfredse med medier, der drukner os i information i stedet for viden. Politikerne sælger sig selv på værdier og principper, men lader sig reelt styre af enkeltsager og meningsmålinger. Og listen fortsætter. I ti korte essays diskuterer Morten Albæk, hvad uoverensstemmelsen mellem "hvad vi siger og hvad vi gør" betyder for såvel samfundet som for vores privatliv. Mere specifikt slår Albæk i hver af bogens essays ned på et konkret emne – politik, opdragelse, uddannelse, medier mfl. "Kujonfabrikken" er en ung borgerligt liberal og samfundsengageret debattørs opråb. Et opråb til hele samfundet, men i høj grad også et opråb til de generationer, der nu er ved at gøre sig klar til at overtage styringen af det danske samfund. Og Albæk skal også nok blive hørt, for han er ikke bange for at sætte tingene på spidsen i denne fyndige debatbog.

  • af Morten Albæk & Rasmus Hylleberg
    43,94 kr.

    Albæk og Hylleberg har ved flere lejligheder debatteret deres egen generations samfundsmæssige ansvar - eller mangel på samme. »Min generation er den mest ansvarsløse, navlebeskuende og egocentriske generation, der nogensinde er blevet sat på Moder Jord,« lyder opsangen fra Morten Albæk. »Det er ikke de unge, som svigter de politiske institutioner og andre folkelige fællesskaber, men de eksisterende fællesskaber, som svigter de unge,« lyder Rasmus Hyllebergs svar. Denne bog er opbygget som en brevveksling mellem to meget uenige unge mennesker.Om forfatterne: Morten Albæk, født 1975, cand.mag. i historie og filosofi fra Aarhus Universitet. Morten Albæk var medstifter af og formand for Kulturselskabet Stilling (1999-2004) og har siden 2002 været ansat som chef for afdelingen Interessentrelationer i Danske Bank-koncernen. Han er fast kommentator ved Berlingske Tidende og P1 Morgen og er manden bag begreber som Generation fucked up og Græshoppegenerationen. Han var medlem af Højskoleudvalget under Undervisningsministeriet (2003-2004), er medinitiativtager til VallekildeRådet og en af landets mest efterspurgte foredragsholdere. Rasmus Hylleberg, født 1974, BA scient.pol. fra Aarhus Universitet. Rasmus Hylleberg har været engageret i dansk foreningsliv gennem mange år, bl.a. som spejderleder og formand for Dansk Ungdoms Fællesråd (1999-2003). Han er næstformand i Dansk Flygtningehjælp, styrelsesmedlem i Folkekirkens Nødhjælp og Kirkernes Verdensråd. Han har tidligere været ansat som politisk konsulent for Det Radikale Venstre og er p.t. medlem af partiets hovedbestyrelse. Han er derudover en aktiv samfundsdebattør og har skrevet en lang række artikler, især om demokrati og unge og om international politik (www.hylleberg.info).

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.