Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Hun er blond, min fars kvinde. Naturligvis. Hvad skulle hun ellers være? Hvordan skulle han ellers være blevet fanget, denne mand som havde bevæget sig så langt bort fra alle de ydmyge fælder for vores slags, spiritus, sniffen lim, hustruvold, højrøstet gadeuorden, krybende tiggeri (kunne herren ikke godt, åh hvad, baas?), og alle de mere forfinede fælder i spytslikkeri, korruption, nepotisme, som venter på mænd der tiltager sig privilegier på bekostning af andres liv og deres egen selvrespekt. Selvrespekt! Den har været hans religion, hans guddom. Den har aldrig svigtet ham, når han gerne ville vide hvilken retning han nu viser, hans prøvesten. Gør hvad der sætter dig i stand til at bevare din selvrespekt. Det er den visdom han har tilbudt os – min søster og mig."I Nadine Gordimers roman "Min søns historie" ses livet i Sydafrika i årene op til 1990 gennem en sort drengs øjne, mens han ser sin far deltage aktivt i kampen mod apartheid og selv betaler de store personlige omkostninger.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur.
Den illegale indvandrer Abdu og overklassepigen Julie møder hinanden ganske tilfældigt, da Julies bil bryder sammen. Mod alle odds forelsker de sig, og Adbu tager hende med til sin fattige arabiske landsby. Men dermed er hans drømme om at undslippe til Vesten ikke slut, selvom Julie drages af landsbyens ro og traditioner og familiens stærke sammenhold. Nadine Gordimers roman afslører kulturkløfter overalt, samtidig med at de fattige indvandreres drømme om at klare sig i de rige, afvisende lande skinner igennem for fuld kraft.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur.
Da Claudia og Haralds søn Duncan erklærer sig skyldig i mordet på sin ven, bryder hele deres verdensbillede sammen. De har altid været imod apartheid, men har aldrig oplevet den magtesløshed, de sorte i årevis har følt over for retssystemet. De hyrer den bedste advokat, som kan købes for penge, og nu ligger både deres søn og deres eget liv i hænderne på en sort mand.Forældrene længes efter en forklaring på, hvad der har fået deres søn til at smadre både deres og sin egen tilværelse, men Duncan enten kan eller vil ikke huske de nærmere omstændigheder omkring mordet, kun at det blev udført med den pistol, der altid lå frit fremme i hans kollektiv.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur.
Vera Stark er en dygtig borgerrettighedsadvokat, der har viet sit liv til at bekæmpe apartheidstyret i starten af 1990‘erne, kort efter Nelson Mandela bliver løsladt fra fængslet. Veras dybe selvopofrelse for sagen er beundringsværdig og nødvendig, men den har store personlige omkostninger. I takt med at Vera går ind i rollen som retfærdighedens forkæmper, mister hun forbindelsen til sit sande selv, sin egentlige og unikke personlighed.Nadine Gordimers roman er skrevet som en dannelsesroman i den turbulente tid omkring apartheidstyrets fald.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur.
Lionel Burger har viet sit liv til at bekæmpe apartheidstyret i Sydafrika; hans kone er død i fængslet efter at have modsat sig styret, og da hans datter Rosa er 26, dør han selv efter at have afsonet tre år af en livstidsdom for landsforræderi. Nu kæmper Rosa for at finde sin egen identitet i skyggen af sine forældre. I Sydafrika er hendes efternavn omstridt og farligt, men da hun tager til Europa, finder hun ud af, at det her er forbundet med ære og mod, og hun kan frit og stolt kalde sig Lionel Burgers datter. Men Sydafrika har ikke løsnet sit greb om hende, og efterhånden begynder spøgelser fra hendes fortid at dukke op i levende live.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur."Jeg har en fornemmelse af, at man til tider kan lære mere om f.eks. et fjerntliggende lands problemer igennem en god politisk roman, hvor konflikterne ses ud fra et enkelt menneskes synsvinkel, end gennem politiske artikler og lærebøger, der betragter tingene med teoretisk distancerende overblik.Sådan en god politisk roman er Nadine Gordimers seneste store bog fra Sydafrika, "Burgers datter". – Politiken"…Nadine Gordimer skriver som den der har myndighed, og hun placerer sig med denne bog blandt tidens litterære genier." – Berlingske Tidende
Nadine Gordimer's Booker Prize-winning story of the forces and relationships seething in the South Africa of the day
Nadine Gordimers roman "Æresgæst" foregår i et fiktivt afrikansk land, hvis historie dog minder om mange virkelige tidligere kolonistater. Englænderne har trukket sig ud af landet, og nu vender den tidligere forviste oberst James Bray tilbage for at gense sin ven Mweta, der i mellemtiden er blevet præsident. Men James er uenig i mange af Mwetas tiltag, der svækker demokratiet og individets frihed, og han står nu i dilemmaet, om han skal støtte det nye statsapparat eller oppositionen.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur.
"A perfect example of what literature can give us that history books cannot."-Francine Prose, The New York Times Book ReviewA New York Times Book Review Editors' Choice Steve and Jabulile, once clandestine lovers under a racist law forbidding sexual relations between black and white, are living in a newly free South Africa. Both were combatants in the struggle against apartheid, and now, he, a university lecturer, and she, a lawyer, are parents of children born in freedom. But as the ideals of this "better life for all" are challenged by the realities of the world around them, Steve and Jabulile consider leaving the country they so vehemently fought to free.The subject in No Time Like the Present is contemporary, but Nadine Gordimer's treatment is, as ever, timeless. In the telling of this conflicted couple, she captures the fragmented essence of a nation.
"With the scaffolding of a courtroom drama and the moral underpinnings of the state's responsibility, the novel infuses an isolated crime of passion with the atmospheric pressure of a country reeling from its own past." --The Boston Sunday GlobeA house gun, like a house cat: a fact of ordinary daily life. How else can you defend yourself against intruders and thieves in post-apartheid South Africa? The respected executive director of an insurance company, Harald, and his doctor wife, Claudia, are faced with something that could never happen to them: Their son, Duncan, has murdered a man. In this powerful and disturbing anatomy of a murder, Nadine Gordimer examines the effect of violence on the complicated web of love that holds together parents and children, friends and lovers.
"Superb...a series of masterly drawn glimpses into the storymaking art of one of Africa's great modern literary geniuses." -Alan Cheuse, NPR A selection of short stories written to date by Nobel Laureate Nadine Gordimer, Life Times reveals her acute understanding of human nature and paints a fascinatingly original portrait of South Africa. Whether focusing on politics, sexuality, race, love, or loss, Gordimer maps out the terrain of human relationships with razor-sharp psychological insight and a stunning lack of sentimentality. Complex and multifaceted, her stories challenge us, time and again, to examine the conflict between our actions and our unspoken desires. This powerful collection, which includes two new stories, is a testament to Gordimer's literary genius and the ongoing power and relevance of her vision.
A stunning selection of the best short fiction from the recipient of the Nobel Prize in LiteratureThis collection of Nadine Gordimer's short fiction demonstrates her rich use of language and her unsparing vision of politics, sexuality, and race. Whether writing about lovers, parents and children, or married couples, Gordimer maps out the terrain of human relationships with razor-sharp psychological insight and a stunning lack of sentimentality. The selection, which spans the course of Gordimer's career to date, presents the range of her storytelling abilities and her brilliant insight into human nature. From such epics as "Friday's Footprint" and "Something Out There" to her shorter, more experimental stories, Gordimer's work is unfailingly nuanced and complex. Time and again, it forces us to examine how our stated intentions come into conflict with our unspoken desires. This definitive volume, which includes four new stories from the Nobel laureate, is a testament to the power, force, and ongoing relevance of Gordimer's vision.
Always exploring the boundaries of race, identity, politics, memory, sexuality, and love with fearless insight and deep compassion, Nadine Gordimer has produced another masterpiece of short fiction. From a former anti-apartheid activist's search for his own racial identity by tracing his great-grandfather's part in South Africa's diamond industry to a parrot that scandalizes people with repetitions of their quarrels and clandestine love-talk, this new collection of stories eloquently probes how people are never free from their past nor spared from loss.
"You're not responsible for your ancestry, are you . . . But if that's so, why have marched under banned slogans, got yourself beaten up by the police, arrested a couple of times; plastered walls with subversive posters . . . The past is valid only in relation to whether the present recognizes it."In this collection of new stories, Beethoven Was One-Sixteenth Black, Nadine Gordimer crosses the frontiers of politics, memory, sexuality, and love with the fearless insight that is the hallmark of her writing. In the title story a middle-aged academic who had been an anti-apartheid activist embarks on an unadmitted pursuit of the possibilities for his own racial identity in his great-grandfather's fortune-hunting interlude of living rough on diamond diggings in South Africa, his young wife far away in London. "Dreaming of the Dead" conjures up a lunch in a New York Chinese restaurant where Susan Sontag and Edward Said return in surprising new avatars as guests in the dream of a loving friend. The historian in "History" is a parrot who confronts people with the scandalizing voice reproduction of quarrels and clandestine love-talk on which it has eavesdropped."Alternative Endings" considers the way writers make arbitrary choices in how to end stories-and offers three, each relating the same situation, but with a different resolution, arrived at by the three senses: sight, sound, and smell.
"Jeg åbnede telegrammet og sagde: "Han er død –", og da jeg så op og mødte Graham Mills blik, blev jeg klar over, at han vidste hvem, inden jeg kunne få sagt det. Han havde truffet Max, min første mand, nogle få gange, og naturligvis havde han hørt alt om ham, han havde hjulpet mig med at få tilladelse til at besøge ham i fængslet. "Hvordan?" sagde han med sin klangløse, professionelle stemme og rakte hånden frem efter telegrammet, men jeg sagde: "Tog livet af sig!" – så gav jeg ham det først."Nadina Gordimers roman "Den senborgerlige verden" fortæller om livet under apartheid, hvor det kan være næsten lige så farligt at holde sig neutral som at deltage åbenlyst i kampen mod styret.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur.
In South Africa, where Blacks and whites are caught in the winds of change, a young woman tries to uphold the radical heritage she received from her martyred parents while carving out a sense of self.
When South Africa is riven by war and the Smales, a white couple, take refuge in the village of their former servant July, their relationships are completely transformed.
Den hvide sydafrikanske forretningsmand Mehrings liv hænger i laser på trods af hans enorme formue. Hans ekskone er flyttet til USA, hans liberale søn kritiserer hans konservative og kapitalistiske holdninger, og både hans kolleger og hans elskerinder lader til at være ligeglade med ham. For at undslippe sit tomme liv køber han en farm uden for byen, selvom han ikke ved noget som helst om landbrug. De sorte arbejdere driver landbruget for ham, og her føler han sig omtrent lige så overflødig som i det liv, han forsøgte at flygte fra. Da liget af en fremmed sort mand på mystisk vis dukker op på gården, føler Mehring sig hjemsøgt af noget, han ikke kan identificere.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur."Midt i diskussionen om kunstens politisering hilser man Nadine Gordimers forfatterskab som et af de fornemste eksempler på sammensmeltningen af personlig lidenskab, nuanceret kunstnerisk overblik og kompromisløst engagement." – Klaus Rifbjerg
Nadine Gordimers "Spring og andre noveller" består af 16 historier, der på hver sin måde drejer sig om temaet hjemløshed. Nogle finder sted i Sydafrika, andre har England som bagtæppe, nogle følger flygtninge på deres rejser gennem en farlig og fjendtlig verden. Fælles for dem er, at ingen af personerne er der, hvor de hører til – alle er de på hver sin måde hjemløse.Den sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer (1923-2014) debuterede i 1938 med en novelle, der blev udgivet i Johannesburg Magazine. Sidenhen udgav hun en lang række romaner, hvoraf mange handlede om social og politisk uretfærdighed i Sydafrika under apartheidstyret. Nadine Gordimer var kendt for sin aktive deltagelse i bekæmpelsen af apartheid og vandt i 1991 Nobelprisen i litteratur.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.