Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog giver en grundig og mangfoldig introduktion til centrale pædagogiske tematikker og giver pædagogstuderende mulighed for at gå på opdagelse i de mange vigtige forhold og spændende spørgsmål, som udgør det pædagogiske arbejdsområde.Udgivelsen giver et inspirerende, kvalificerende og diskuterende afsæt for studierne på pædagoguddannelsen.Det store hold af forfattere, der bidrager til denne udgivelse, har alle fingeren på den pædagogiske puls. Nogle har deres daglige gang på landets pædagoguddannelser, hvor de underviser, udvikler og forsker, nogle er forskere på landets universiteter, og en håndfuld er konsulenter i forskellige pædagogiske sammenhænge.Udgivelsen henvender sig særligt til studerende på første studieår af pædagoguddannelsen – grundfagligheden, men den kan bruges under hele uddannelsen. Bogen kan desuden fungere som opslagsværk og er generelt interessant for alle med bred interesse for pædagogik.
Bogen henvender sig særligt til dig, som er studerende på specialiseringsdelen ”Dagtilbudspædagogik” på pædagoguddannelsen. Udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Du introduceres således til de temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og udgivelsens 30 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for arbejdet med pædagogik i dagtilbud.Alle bogens kapitler indledes med et abstract, hvor kapitlets hovedpointer skitseres, og de afsluttes med en række refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning. Ofte vil teorien desuden blive uddybet via eksempler fra praksis, illustrationer og modeller. Med udgivelsen får du et spændende grundlag for at udvikle din faglighed i forhold til dagtilbudspædagogik samt rig mulighed for at studere den evigt relevante forbindelse mellem teori og praksis.
Denne helt nye lærebog tematiserer og diskuterer teoretiske og praktiske aspekter af i Danmark. Bogen giver en indføring i friluftsliv som samfundsmæssig fænomen, og hvordan friluftsliv kan inddrages i undervisningen og i det pædagogiske arbejde. Målet med bogen er at vise den mangfoldighed af muligheder som natur og friluftsliv rummer, bl.a. eksemplificeret i en række fortællinger fra praktisk friluftsliv.Bogen henvender sig primært til pædagog- og læreruddannelsen samt studerende fra andre uddannelser med interesse for friluftsliv, men alle med interesse for friluftsliv kan i bogen hente viden og inspiration til egen praksis.
Natur og udeliv – Uderummet i pædagogisk giver en teoretisk og praksisnær introduktion til pædagogisk arbejde i natur og uderum.Udgivelsen fokuserer på, at inddragelse af naturen i den pædagogiske praksis fremmer muligheden for rige naturoplevelser og frugtbare læringsmiljøer. Udvikling af pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt fordrer viden, færdigheder og kompetencer, og udgivelsen bidrager med eksempler på naturfaglige vidensområder, der er relevante i forskellige pædagogiske institutioner og kontekster.Derudover introduceres og diskuteres naturbegrebet og naturfaglig dannelse samt didaktiske overvejelser og relevante læringsteorier. Endelig præsenterer udgivelsen udvalgte forskningsprojekter omhandlende naturens betydning for det gode liv med eksempler fra blandt andet udeskole, naturbørnehaver og inklusion af socialt udsatte børn.Udgivelsen henvender sig primært til pædagogstuderende, pædagoger og andre formidlere med interesse for natur- og udelivspædagogik, dog med særligt fokus på kompetenceområdet 'Natur og udeliv' i pædagoguddannelsen.
Denne bog sætter fokus på og diskuterer teoretiske og praktiske aspekter i relation til udeskole og fagdidaktik. Bogen er tænkt som en indføring i, hvordan udeskole kan inddrages i fagene i grundskolen.Bogen beskriver den mangfoldighed af muligheder, som udeskoleundervisning rummer. Hensigten er at inspirere lærere, skolepædagoger og andre, der arbejder med udeskole, til både almen- og fagdidaktiske overvejelser over brugen af udeskole.Imellem de didaktiske og faglige kapitler er indsat bokse, der giver eksempler på, hvordan udeskole kan understøttes, eller fortæller om arbejdet med særlige målgrupper. Niels Ejbye-Ernst er ph.d. og lektor ved pædagoguddannelsen VIA og Skovskolen i Nødebo.Karen Barfod er lektor og programkoordinator for VIA’s program for outdoorpædagogiske perspektiver i professionsuddannelser samt formand for foreningen UdeskoleNet.Peter Bentsen er ph.d. og seniorforsker ved Sundhedsfremme og Forebyggelse, Steno Diabetes Center Copenhagen.
Pædagogik i skole og fritid henvender sig særligt til studerende, der har valgt specialiseringsdelen ”Skole- og fritidspædagogik” på pædagoguddannelsen, og udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Bogen introducerer til de faglige temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og dens 27 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for pædagogens arbejde i skole- og fritidsinstitutioner.Alle kapitler indledes med et abstract, hvori kapitlets hoverpointer skitseres. Sidst i kapitlerne er der en række refleksionsspørgsmål og forslag til videre læsning. Flere kapitler indeholder billedmateriale, links, modeller, illustrationer og cases, der bidrager til en alsidig og varieret læseoplevelse. Stikordsregisteret bagest i bogen gør det let at finde frem til centrale teoretikere og vigtige pædagogiske begreber i de forskellige kapitler.De 37 bidragende forfattere har alle fingeren på den pædagogiske puls, enten som undervisere og forskere på landets pædagoguddannelser, som forskere og professorer på danske og nordiske universiteter eller som konsulenter i relevante pædagogiske sammenhænge. Så med denne bog får du som studerende et godt grundlag for at udvikle sin professionelle faglighed inden for det skole- og fritidspædagogiske område.
I de sidste 20 år er antallet af natur- og skovbørnehaver vokset, og børn og voksne i disse børnehaver færdes meget i naturområder. I denne bog viser Niels Ejbye-Ernst og Olav B. Lysklett, hvordan naturbørnehavers dagligdag ser ud, og hvordan disse børnehaver støtter børns alsidige udvikling og læring samt hvordan naturbørnehaver forholder sig til risikofyldt leg i den daglige praksis.Niels Ejbye-Ernst er ph.d. med børn og natur, naturbørnehaver og udeskole som forskningsområde. Han arbejder ved Videncenter for Didaktik ved professionshøjskolen VIA University College og Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling på Københavns Universitet.Olav B. Lysklett er lektor i idræt og sundhed og arbejdede med idræt ved Høgskulen i Sogn og Fjordane, før han kom til Dronning Mauds Minne Høgskole i 2001. Han har forsket meget i natur- og friluftsbørnehaver og outdoor-aktiviteter og har desuden udgivet bogen ‘Ute hela uka’ om natur- og friluftsbørnehaver. ‘Er naturen farlig? Om børns leg i naturbørnehaver’ er en digital single baseret på et uddrag af bogen ‘Vildt og farligt – om børns og unges bevægelsesleg’, Akademisk forlag 2015.
" Jeg kan meget klart anbefale alle pædagoger og lærere, såvel som studerende som erfarne, at læse denne bog. Som læser kan man kun blive klogere på det at arbejde med mennesker i vores moderne samfund."www.jagoo.dk - Læs hele anmeldelsen ovenfor Pædagog i en mangfoldig verden giver en omfattende og grundlæggende introduktion til, hvad det vil sige at uddanne sig til pædagog som professionsbachelor. Gennem 20 temaopdelte kapitler præsenteres perspektiver på den pædagogiske professions arbejdsopgaver i det nye århundrede og pædagogens kompetencer her. Temaerne behandles på tværs af uddannelsens fag og fagområder med hovedfaget pædagogik som omdrejningspunkt og med fokus på professions-, forsknings- og udviklingsperspektiver. Bogen tilbyder såvel den nye studerende som den erfarne praktiker aktuelle perspektiver på pædagogisk arbejde.Den pædagogstuderende får studievejledning, dvs. viden om sammenhænge mellem teori og praksis, praktikkens betydning i læringsprocesserne; indsigt i målgrupper, metoder, samarbejde og samfundsforhold samt i de problemstillinger og faglige diskussioner, der er knyttet hertil.Pædagogen i praksis får indblik i den nye pædagoguddannelses aktuelle temaer og problemstillinger, bl.a. til gavn for praktikuddannelsen og til inspiration for yderligere udforskning og undersøgelse af professionens områder, metoder og problemstillinger i samarbejde med studerende og uddannelsesinstitutioner.
The aim of this book is to highlight the basic pedagogical knowledge and values in Danish educational daycare institutions (kindergartens). In the book we present a selection of current research and development projects covering central issues of the pedagogical work in Danish early childhood education.We present the knowledge, experience and values from the early childhood education tradition in Denmark to an international audience.The articles are written by researchers and educators from the Professional Bachelor Program of pedagogues at university colleges’ in Denmark and by researchers from Danish universities.Read about Child-centered pedagogy Professional bachelor degree of pedagogues Child-care in a welfare state Creativity in childcare Forms of knowledge in pedagogical work Inclusion as an objective Outdoor play and learning Health and pedagogical practice Social pedagogy Mediaplay Language development Danish pedagogy in international perspective
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.