Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvordan bruger man naturen som et rum for det pædagogiske arbejde? Bogen er skrevet til valgfaget 'børn og natur' på den pædagogiske assistentuddannelse (PAU). Bogens fokuserer på, hvordan den pædagogiske assistent kan planlægge aktiviteterne, så de skærper børnenes nysgerrighed og bidrager til deres læring og forståelse af verden.Den er opdelt i to. Første del giver det teoretiske grundlag for assistentens arbejde i naturen, og anden del giver inspiration til, hvordan man kan anvende teorien i praksis. Børn og natur inspirerer til pædagogisk arbejde inden for motorik, æstetik, kreativitet, fantasi, sprog, sociale og personlige kompetencer m.m. Og her er helt konkrete ideer til at bruge kompas, forhindringsbaner, fortælling, indsamling af mad i naturen, fælles buskørsel, indretning af lejrplads, snittearbejde, optænding af bål, insektsafari og meget mere.Med udgangspunkt i bogens mange aktivitetsforslag kan den pædagogiske assistent give børnene en række gode og lærerige naturoplevelser. Overskrifterne er bl.a. friluftsaktiviteter, naturen fuld af dejlig mad, socialt samvær, lejren som pædagogisk værksted og bålet som pædagogisk aktivitet.Bogens aktiviteter kan desuden bruges ved pædagogisk arbejde med andre målgrupper end børn, f.eks. unge eller voksne med funktionsnedsættelser.Ophelia Achton er biolog og har en master i naturfagsdidaktik. Hun er lektor i naturfag og har mange års erfaring med børns naturoplevelser – både som leder af en naturskole og som naturlegepladsdesigner.
Gennem fordybelse i dette fag skal den studerende kunne inspirere børnene til at inddrage de kulturskabte fysiske omgivelser og naturen som rum for oplevelse og udfoldelse. Børnenes lyst til at eksperimentere og deres nysgerrighed, lyst til at lære og til at erobre deres verden skal inspireres, støttes og gives indhold. Bogen sigter således også mod, at de studerende udfordres, og at deres lyst og kapacitet til at eksperimentere og producere udvikles.
Med indførelse af læreplaner i daginstitutionen rejses en fornyet interesse for daginstitutionens pædagogik og for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. I bogens første kapitel redegøres kort for børnehavens historie, hvor det vises, at denne altid har været et læringsmiljø, at børn så at sige ikke har kunnet undgå at lære sig noget i børnehaven. I de efterfølgende kapitler diskuterer og reflekterer en række kendere af børnehavepædagogik de mål- og indholdstemaer loven udpeger. De enkelte forfattere behandler deres indholdstema på et generelt niveau men med løbende reference til praksis, - og også til praktisk pædagogisk inspiration. Der er tilstræbt en dynamisk teori-praksis forbindelse uden at der gives færdige løsninger. Vigtigt er det, at den enkelte institution og pædagog selv konstruerer sin praksis. Bogens primære målgruppe er studerende på seminarierne og det pædagogiske personale i institutionerne.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.