Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kognitiv adfærdsterapi med børn, unge og familier er den første bog på børneområdet i Hans Reitzels Forlags serie om kognitiv terapi. I bogen præsenteres dels kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser og udfordringer hos børn og unge, dels inddragelse af familie og netværk og dels to såkaldte tredje bølgebidrag til behandling. Bogens kapitler omhandler bl.a. kognitiv terapi ved psykose, depression, angsttilstande, spiseforstyrrelser og ADHD samt ACT ved funktionelle lidelser og compassionfokuseret terapi. Bogen tilbyder både en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser og praktiske anvisninger på vurdering og behandling. Alle kapitler tager afsæt i børns udvikling, og de tilhørende arbejdsark er udarbejdet i forhold til børn og unge.Bogen er skrevet for behandlere og undervisere inden for sundheds-, social- og undervisningssektorerne, der har interesse for og ønske om at forstå børn og unge med psykiske vanskeligheder. Den sigter primært mod praksis, og fokus er på praktisk anvendte behandlingsmetoder, som illustreres gennem casehistorier og beskrivelser af terapeutiske hjælpeværktøjer.Bogens redaktører, Lisbeth Jørgensen og Christina Schlander, er begge autoriserede psykologer, specialister og supervisorer i psykoterapi samt eksterne lektorer på Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.Ny version af bogens kapitel 12 pga. fejl i kildeangivelser kan downloades her.Bogens arbejdsark kan frit downloades her.
Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.
Det er en udbredt opfattelse, at ADHD kun er en tilstand, der rammer børn. Men børn med ADHD bliver voksne, og de fleste vil fortsat i voksenlivet have ADHD eller ADHD-lignende problemer. Voksne med ADHD er meget forskellige med vidt forskellig prognose, livsmuligheder og eventuelle komplicerede vanskeligheder. Nogle er behandlingskrævende, andre ikke. Bogen belyser tilstandens mange aspekter i voksenlivet: fra det kliniske udtryk og prognose, neuropsykologiske aspekter og behandlingsplanlægning, til den voksnes møde med behandlingssystemet, med de sociale myndigheder og med kriminalforsorgen. Målgruppen for bogen er primært personer, som i deres arbejde kommer i berøring med ADHD, dvs. voksenpsykiatere, peykologer, socialrådgivere, pædagoger og praktiserende læger, men den er også rettet mod voksne med ADHD samt deres pårørende. Denne 2. udgave er opdateret og revideret i forhold til alle bogens emner. Enkelte kapitler er helt nye.
Børn og unge med ADHD er ofte uopmærksomme, impulsive og urolige. De kan opleve, at omverdenen er uforudsigelig og kaotisk. Samtidig kan deres familier, lærere og pædagoger føle sig magtesløse og frustrerede over de udfordringer, der er en naturlig del af livet sammen med disse børn og unge. I denne bog beskriver psykolog Dorte Damm og professor, overlæge Per Hove Thomsen årsagerne til ADHD, hvordan denne forstyrrelse kommer til udtryk, og hvilke implikationer den har for de berørte børn og unge og deres familie og netværk. Forfatterne giver en grundig gennemgang af forskellige interventions- og behandlingsmodeller, som kan anvendes i skolen, i fritidsordningen og hjemme. Bogen berører mange facetter af behandlingen, herunder medikamentel behandling, psykoterapi samt behandling i tæt samarbejde med barnets omgivende miljø, for eksempel i form af forældregrupper og familieterapi. Modeller og metoder illustreres med eksempler bogen igennem. Børneliv i kaos henvender sig til alle, der har berøring med børn og unge med ADHD: forældre, lærere, pædagoger, psykologer, sygeplejersker og læger.1. udgave af bogen udkom i 2006 under titlen Om børn og unge med ADHD. Intervention over for barn, familie og netværk. 2. udgave er gennemrevideret.
Håndbog om angsten som psykisk lidelse, dens årsager, fremtræden og behandling. Første del af bogen er en indføring i teorier Bogen orienterer om hovedformer for angstlidelseri barndommen, nemlig socialfobi, generaliseret angst, specifik fobi, separationsangstog OCD, om ætiologiske teorier og fund, om undersøgelsesmetoder samt – ikke at forglemme – om kognitiv-adfærdsterapeutisk behandling til børn og unge med angstlidelser.
Det er kun 30-40 år siden, at tvangslidelse (OCD) blev betragtet som en lidelse med en dårlig prognose. I dag findes effektive behandlingsformer – også for børn og unge.Denne bog er en guide til behandling af børn og unge med OCD. Bogen giver først en kort introduktion til lidelsen, herefter giver den en indføring i: Hvordan man gennemfører kognitiv adfærdsterapi og responsprævention (time for time) Hvad man gør, hvis effekten er utilstrækkelig Hvordan man kan tilpasse behandlingen ved samtidige lidelser som Tourettes syndrom og autismespektrum-forstyrrelse Hvornår og hvordan medikamentel behandling kan have effekt.Med talrige konkrete eksempler giver bogens forfattere en trinvis vejledning i, hvordan børn og unge med OCD skal mødes og behandles.
Bogen giver en overskuelig introduktion til de mest almindelige psykiske lidelser hos børn i skolealderen og giver anvisninger til, hvad man som forælder og lærere selv kan gøre for at hjælpe børnene, samt til hvornår man bør søge professionel hjælp. Flere børn med psykiatriske diagnoser ønskes inkluderet i almindelige klasser, hvilket stiller nye krav til såvel forældre som lærere og pædagoger. Bogen henvender sig primært til forældre og lærere, men kan også læses af andre professionelle, som har med børn at gøre, herunder praktiserende læger, psykologer, sygeplejersker m.fl.
Gennemrevideret lærebog i ny udgave! Op mod 15 % af børn og unge i Danmark henvises i dag til børne- og ungdomspsykiatrien før det fyldte 15. år, og gennem de sidste årtier har andelen af børn og unge, som diagnosticeres med en psykisk lidelse, været konstant stigende. Viden om psykopatologi i barndommen og tidlig ungdom er derfor afgørende for alle læger og kommende læger i behandlingssystemet."Børne- og ungdomspsykiatri" har i mange år været den foretrukne lærebog i undervisningen i børns og unges psykiske sygdomme på lægeuddannelser landet over, og nu foreligger den i gennemrevideret 4. udgave, hvor de fleste kapitler er helt nyskrevne. Bogen henvender sig primært til studerende på lægestudiet, men er også anvendelig som opslagsbog for færdiguddannede læger og andre faggrupper, som kommer i kontakt med børn og unge med psykiske vanskeligheder, herunder psykologer, socialrådgivere og lærere.
KORT & GODT OM ADD er til dig, der selv har ADD, eller er tæt på et barn, ung eller voksen med ADD og gerne vil vide mere.I bogen finder du klar viden om opmærksomhedsforstyrrelsen ADD, om hvad symptomerne, årsagerne og behandlingen er, og om hvordan ADD adskiller sig fra ADHD-diagnosen, som ADDhører under. Der er gode råd til, hvordan man opbygger strategier og rutiner, der letter hverdagen og får det hele til at fungere bedre – derhjemme, i skolen, på uddannelsen og på jobbet.Bogen beskriver også de psykiske og fysiske udfordringer, der ofte optræder sammen med ADD – og nogle gange bliver forvekslet med ADD-symptomer.Bogen er også til lærere, pædagoger, behandlere, ledere og andre, der er i kontakt med mennesker med ADD, og som ønsker at forstå, hvad det er, og hvordan det viser sig.
Hvad er OCD? Hvorfor får man OCD? Hvordan stiller man diagnosen? Hvordan foregår behandlingen? Hvad kan man selv gøre? Og hvordan kan man hjælpe, hvis man er forældre til eller tæt på et menneske med OCD? Kort & godt om OCD er skrevet til dig, der har OCD eller er tæt på et barn, ung eller voksen med OCD og gerne vil have mere at vide om emnet, hvordan behandlingen foregår, og hvad man selv kan gøre. Bogen giver kort og klar viden om OCD, om symptomer, årsager og behandling, særlige forhold for børn, unge og voksne med OCD, og om hvordan man kan forholde sig til OCD i hverdagen. Kort & godt om OCD indeholder viden om tvangstanker og tvangshandlinger og giver råd til, hvordan man bedst kan begrænse og håndtere dem og andre vanskeligheder, som ofte opstår i kølvandet på OCD. Bogen er også relevant for lærere, pædagoger, behandlere og andre, der er i kontakt med mennesker med OCD.
Grundbog i psykiatri er det autoritative hovedværk inden for dansk psykiatri. Denne tredje udgave er væsentligt opdateret, og beskrivelser af både den nuværende diagnoseliste ICD-10 og den kommende ICD-11 er inkorporeret i alle kapitlerne. Bogens kapitler er grundigt revideret af både tidligere og nye forfattere, ligesom der er kommet nye kapitler til.Hvert kapitel indeholder casemateriale, oversigtsbokse, relevant litteraturliste og resumé, hvilket gør bogen til en oplagt grund- og opslagsbog for medicin- og psykologistuderende samt andre studerende inden for social- og sundhedsfagene. Kan også bruges af professionelle med interesse for psykiatri, fx praktiserende læger, kliniske psykologer, psykiatriske sygeplejersker og psykiatere samt personale på bosteder og i socialforvaltninger.Grundbog i psykiatri giver en opdateret beskrivelse af psykiatrien med mennesket i centrum og med en bred videnskabelig tilgang. Alle psykiske lidelser i WHO’s ICD-diagnoselister bliver gennemgået med fokus på årsagsforhold, forekomst, det klinisk billede, diagnostik og behandling. Fremstillingen af de enkelte lidelser og deres behandling er baseret på den nyeste forskning, og der lægges vægt på, at alle kliniske beslutningsprocesser og behandlinger er evidensbaserede.Erik Simonsen er professor emeritus ved Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet og speciallæge i psykiatri tilknyttet Forskningsenheden Psykiatrien Øst, Region Sjælland. Bo Møhl er professor emeritus i klinisk psykologi ved Aalborg Universitet, cand.mag. og cand.psych., specialpsykolog i psykiatri, specialist og supervisor i psykoterapi. Begge har mere end 35 års klinisk erfaring fra psykiatrien.
En række eksperter samler i OCD – Sygdom og behandling. For behandlere den nyeste viden om OCD, herunder epidemiologi, komorbiditet, OCD-spektrumlidelser, udredning, ætiologiske faktorer, neurobiologi, kognitive funktioner, pårørende og børn med OCD. Bogen giver en grundig gennemgang af de kognitive adfærdsterapeutiske metoder, der er virksomme i behandlingen af OCD samt en gennemgang af biologiske behandlingsmetoder. Bogen indeholder endvidere arbejdsskemaer til anvendelse i behandlingen af OCD, samt specifikke skalaer til bl.a. vurdering af symptomernes sværhedsgrad. Disse kan frit downloades og printes fra forlagets hjemmeside.OCD – Sygdom og behandling. For behandlere er redigeret af Malene Klindt Bohni, cand.psych.aut., psykolog ved Klinik for OCD og Angstlidelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov, og privatpraktiserende psykolog, og Birgit Egedal Bennedsen, ph.d., speciallæge i psykiatri. Overlæge ved Klinik for OCD og Angstlidelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov.
Denne bog om Tourettes syndrom er den første større danske bog om børn og unge med denne tilstand, og den giver et grundigt indblik i international viden om sygdommen og behandlingen i en dansk kontekst. Med bidrag fra en række eksperter med forskellig tilgang til emnet er det bogens hensigt at dække så mange facetter af Tourettes syndrom som muligt: den historiske udvikling, årsagsforhold, det kliniske billede, diagnostik inklusiv differentialdiagnostik, Tourettes syndrom i skolen, forskellige behandlingstilgange til Tourettes syndrom samt voksne med Tourettes syndrom. Der er cases bogen igennem, der akkompagnerer den teoretiske tilgang.Bogen henvender sig til læger, psykologer, lærere, pædagoger, m.fl., der professionelt er i kontakt med børn og unge med Tourettes syndrom. Bogen henvender sig også til forældre og unge/voksne med Tourettes syndrom, som kan hente nyttig information.Bogens forord er skrevet af Kirsten Kristensen, formand for Dansk Touretteforening.
Der er i stigende grad fokus på depression hos børn og unge. Bogen fortæller om de tegn, man skal være opmærksom på, hvis man er bekymret for, at et barn eller et ungt menneske er deprimeret, og om hvordan man kan få hjælp. Den fortæller også om de mange børn, der ikke er deprimerede, men som reagerer på forskellige måder, når de gennemgår svære perioder i deres udvikling, eller når omgivelsernes krav ikke passer til barnets ressourcer. Der er information og hjælp at hente for forældre, pårørende og professionelle, som ønsker at forstå og støtte børn og unge under den pinefulde oplevelse, en depression er for både den deprimerede og for familien. Bogen er nyttig læsning for såvel pårørende som for lærere, læger, psykologer, socialrådgivere, sygeplejersker og pædagoger, der i deres daglige arbejde er i kontakt med børn og unge med depression. Bogens forfattere: Merete Juul Sørensen (f. 1966) er uddannet læge fra 1995. Hun har flere års erfaring i det kliniske arbejde i børne- og ungdomspsykiatrien og har desuden siden 2001 været ph.d.-studerende ved Århus Universitet. Projektet er tilknyttet Børne- og Ungdomspsykiatrisk Hospital i Risskov og omhandler depression og depressive symptomer hos børn. Per Hove Thomsen (f. 1959) er professor i børne- og ungdomspsykiatri ved Århus Universitet og overlæge på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Hospital i Risskov. Han er forfatter til adskillige videnskabelige artikler, lærebøger og mindre udgivelser om børne- og ungdomspsykiatri. Per Hove Thomsen har siden 1999 været professor II ved Bergen-Stavanger Universitetet.
Bogen giver en overskuelig introduktion til de mest almindelige psykiske lidelser hos børn i skolealderen og giver anvisninger til, hvad man som forælder og lærere selv kan gøre for at hjælpe børnene, samt til hvornår man bør søge professionel hjælp. Flere børn med psykiatriske diagnoser ønskes inkluderet i almindelige klasser, hvilket stiller nye krav til såvel forældre som lærere og pædagoger. Bogen henvender sig primært til forældre og lærere, men kan også læses af andre professionelle, som har med børn at gøre, herunder praktiserende læger, psykologer, sygeplejersker m.fl.
Hvad er ADHD? Hvad sker der, når man har ADHD? Hvorfor får man ADHD? Hvordan stilles diagnosen? Hvordan foregår behandlingen? Hvad kan man selv gøre? Og hvordan kan man hjælpe, hvis man er forældre eller tæt på et menneske med ADHD?Kort & godt om ADHD henvender sig til dig, der har ADHD eller er tæt på et barn, ung eller voksen med ADHD og gerne vil have mere at vide om emnet, hvordan behandlingen foregår, og hvad man selv kan gøre. I bogen finder du kort og klar viden om ADHD, om symptomer, årsager og behandling, særlige forhold for børn, unge og voksne med ADHD, og om hvordan man kan forholde sig til ADHD i hverdagen. Bogen indeholder viden og råd om opmærksomhed, hyperaktivitet, impulsivitet og andre vanskeligheder som søvn- og spiseproblemer mv.Bogen er også relevant for lærere, pædagoger, behandlere, ledere og andre, der er i kontakt med mennesker med ADHD.Serien Kort & godt:Kort & godt-serien er en række bøger, der beskriver det vigtigste, man skal vide om forskellige emner inden for psykologi, sundhed og det gode liv. Bøgerne er skrevet af førende eksperter på området og formidler den vigtigste viden på feltet i et sprog, der er til at forstå. Kort & godt!
Op mod 15 % af børn og unge i Danmark henvises i dag til børne- og ungdomspsykiatrien før det fyldte 15. år, og gennem de sidste årtier har andelen af børn og unge, som diagnosticeres med en psykisk lidelse, været konstant stigende. Viden om psykopatologi i barndommen og tidlig ungdom er derfor afgørende for alle læger og kommende læger i behandlingssystemet.“Børne- og ungdomspsykiatri” har i mange år været den foretrukne lærebog i undervisningen i børns og unges psykiske sygdomme på lægeuddannelser landet over, og nu foreligger den i gennemrevideret 4. udgave, hvor de fleste kapitler er helt nyskrevne.Bogen henvender sig primært til studerende på lægestudiet, men er også anvendelig som opslagsbog for færdiguddannede læger og andre faggrupper, som kommer i kontakt med børn og unge med psykiske vanskeligheder, herunder psykologer, socialrådgivere og lærere.
Hvad er tics – og hvordan opstår de? Hvad er forskellen mellem tics og Tourettes syndrom? Hvordan håndterer og behandler man tics? Tics er en lidelse, der ofte begynder i den tidlige barndom og derefter har et svingende forløb, hvor symptomerne i perioder kan være meget belastende og hæmmende. Tics kan være både motoriske og vokale – dvs. bevæge-tics og lydtics – og de kan være forbigående eller af mere kronisk karakter. Man kalder det Tourettes syndrom, når man både har motoriske og vokale tics i længere tid end et år.Kort & godt om TICS & TOURETTES SYNDROM giver grundlæggende viden og konkrete råd om lidelsen. Blandt andet afliver den 10 udbredte myter om tics og Tourettes syndrom. Den indeholder også et skema med en opgørelse over motoriske og vokale tics, som læseren selv kan udfylde, for at få et overblik over symptomerne.KORT & GODT OM TICS & TOURETTES SYNDROM er skrevet til unge og voksne med tics og deres forældre, lærere, pædagoger og andre tæt på. Den henvender sig også til psykologer, læger og alle andre faggrupper, der arbejder med børn og unge med tics.
This introductory book explains the nature and treatment of OCD in children and adolescents. Written for parents and relatives as well as doctors, teachers and other professionals working with this group of patients, it defines OCD and forms a straightforward explanation of the symptoms, assessment procedures and treatment strategies.
Hvordan kan inklusion udfoldes i hverdagen og give mening, sådan at vi får vuggestuer, børnehaver og SFO'er med endnu højere pædagogisk kvalitet? I denne antologi giver forfatterne deres bud på, hvordan inklusion i praksis - når vi bevæger os fra vision til virkelighed - netop kan udgøre den afgørende, kvalitative forskel både for det enkelte barn og for fællesskabet.Antologien er båret af et dobbelt perspektiv på inklusionsopgaven. Som professionel må man have fokus på at tilpasse den pædagogiske kontekst, så alle børn får lige muligheder for at deltage. Samtidig må man have fokus på individets forudsætninger og de eventuelle vanskeligheder, som barnet kan være i, og som kan være en barriere for barnets aktive deltagelse i institutionens fællesskaber.Forfatterne udgør en bred vifte af praktikere, forskere og konsulenter, der repræsenterer både den særlige specialpædagogiske viden og det almenpædagogiske felt. Bogen henvender sig primært til det pædagogiske personale i dagtilbud og SFO, men da inklusion er en fælles opgave for hele børne- og ungeområdet, er mange af bogens bidrag også yderst relevante for skolens ansatte, medarbejdere i PPR, kommunens forvaltning og pædagogiske konsulenter.
Børne- og Ungdomspsykiatri giver en grundig indføring i psykiske lidelser og udviklingsmæssige forstyrrelser fra tiden før fødslen frem til ungdomsårene. Bogen spænder vidt og behandler bl.a. spædbarnspsykiatri, hvor nye metoder til undersøgelse og behandling er under udvikling, den beskriver de psykisk syge unge, der for en kortere periode må beskyttes i et lukket afsnit, og den ser på de psykiske lidelser hos voksne, der kan have betydning for familien og samspillet med børn og unge. Der er lagt vægt på at beskrive både kontinuitet og manglende kontinuitet for psykiske lidelser fra barndom og ungdomsår til voksenalder baseret på såvel klinisk erfaring som teoretisk indsigt. Det gennemgående tema i bogen er udvikling: Hvilke ligheder og forskelle ser man mellem normal og patologisk udvikling? Børne- og ungdomspsykiatri afspejler den intense videnskabelige dialog mellem de to områder. Terminologien tager udgangspunkt i WHO ICD-10: Klassifikation og diagnostiske kriterier suppleret med spædbarns- og ungdomspsykiatriske begreber, hvor det er relevant. Redaktionen, der er sammensat af anerkendte specialister inden for deres fag, har stået i spidsen for 18 engagerede kolleger og medforfattere.
Denne bog beskæftiger sig med udviklingsperspektiver livet igennem, livskvalitet og neurobiologisk baggrund for mennesker med ADHD. Desuden gøres der rede for kliniske aspekter som komorbiditet og neuropsykologisk udredning samt mere specifikke emner som fx piger og meget små børn med ADHD, ADHD og kriminalitet og trafiksikkerhed. Endelig omtales forskellige behandlingsmuligheder, herunder forældretræning, neurofeedback og gruppepsykoterapi med voksne med ADHD.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.