Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den?Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål – og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik. Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt.For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt.Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen 2. udgave er tilføjet en række nye kapitler og revideret i forhold til nyeste forskning på området. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.
Lovgivningen »tilhører« juristerne, hører man tit. Det er en misforståelse – lovgivningen tilhører de professioner, der skal omsætte loven til handlinger.Med tiden er vores samfund blevet udviklet til det, vi i dag benævner velfærdsstaten. Velfærden er baseret på lovgivning, der vedtages i Folketinget, hvorefter den fordeles ud som ydelser til borgerne. I takt med at velfærdsstaten er vokset, er lovgivningen blevet mere og mere omfattende og kompliceret. Samtidig har andre fagprofessioner end juristerne overtaget ledelsen af myndighedsopgaverne.Myndighedsledelse er skrevet med det formål at give nuværende og kommende myndighedsledere indsigt i og forståelse for vores demokratiske systems opfattelse af kerneopgaven i myndighedslederens arbejde. Bogen skal give myndighedslederen redskaber til at italesætte og anvende sin viden om kerneopgaven i sin daglige praksis. For at opnå den fornødne indsigt skal de fagprofessionelle introduceres til et perspektiv på myndighedsopgaven. Det skal sætte dem i stand til at kombinere deres fag-faglige baggrund med det retlige perspektiv, når kerneopgaven skal defineres og løses i praksis.Bogen indeholder spørgsmål til refleksion og en opfordring til at foretage undersøgelser og at skabe debat eller drøftelse med andre studerende, kollegaer eller ledere.Bogen henvender sig til nuværende og kommende ledere i det offentlige og kan bruges på uddannelser, hvor offentlig ledelse og forvaltning udgør en del af pensum.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.