Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Socialt arbejde dækker over et bredt spektrum af arbejdsopgaver, der bl.a. tæller sagsbehandling, opsøgende arbejde, samtaler med udsatte børn og voksne samt socialt behandlingsarbejde. Det sociale arbejde foregår i en lang række forskellige organisationer og institutioner, for eksempel sociale forvaltninger, behandlingsinstitutioner, fængsler og døgnopholdssteder. I alle dele af det sociale arbejde er der krav om en systematiseret indsats, og de forskellige grene af socialt arbejde er båret af en række metoder, der skal sikre en robust professionel indsats.Denne bog giver en indføring i metodiske tilgange i socialt arbejde og er skrevet som grundbog til socialrådgiveruddannelsen og andre uddannelser og faglige sammenhænge, hvor en indsigt i systematisk socialt arbejde er påkrævet. Bogens kapitler præsenterer bredden i det metodiske felt og gennemgår bl.a. metoder i vejledning, sagsbehandling, socialt behandlingsarbejde, forebyggelse og omsorgsarbejde.Bogen er redigeret af lektor i socialt arbejde og ph.d. Kirsten Henriksen, VIA University College.
Mødet med andre mennesker i sammenlignelige situationer er en væsentlig ressource i arbejdet med sociale, fysiske og psykiske problemer og udgør essensen i gruppemetode. Gruppemetode er i forskellige udformninger vidt udbredt i mange sektorer i velfærdssamfundet. Denne bog giver en alsidig introduktion til, hvordan man kan arbejde med gruppemetode. De indledende kapitler gennemgår grundlæggende spørgsmål omkring arbejdet med grupper: Hvornår er gruppearbejde en god idé? Hvordan planlægger man gruppeforløbet? Hvilke potentialer og faldgruber skal man være opmærksom på undervejs? Dernæst sættes der fokus på centrale metoder og tilgange. Der ses bl.a. på kognitiv metode, narrative tilgange, reminiscensmetoden, legende tilgange, brevskrivning og kreative præsentationsteknikker. Gennemgående er der fokus på praksis, så bogen kan anvendes direkte i arbejdet med grupper. Gruppemetode er redigeret af Pernille Brok, Lise Jordahn og Helle Kjems, som alle har bred erfaring med at arbejde med og undervise i gruppemetode. Metodekapitlerne er skrevet af centrale aktører inden for social- og sundhedssektoren, som her giver et indblik i specifikke metoder og erfaringer med gruppearbejde.
I "Empowerment på dansk" konstaterer forfatterne, at metoden empowerment tager sit udgangspunkt i troen på menneskers muligheder for at tilkæmpe sig magt over deres eget liv samt en kritisk forståelse af samfundet og dets måde at forvalte sin magt på. Disse udgangspunkter sættes ind i en teoretisk sammenhæng. Den teoretiske sammenhæng kobles igennem bogens kapitler sammen med konkret praksis, hvilket gør den spændende for såvel den teoretiske diskussion som for den praktiske gennemførelse af empowerment i social- og sundhedssektoren.Bogen er således blevet til i et tæt samarbejde mellem forfatternes studier af metoden og deres egen deltagelse i projekter, hvor empowerment har været grundlaget for projekternes gennemførelse."Empowerment på dansk" henvender sig til alle, der arbejder i en professionel relation til andre, det vil sige alle i den offentlige sektor.
Empowerment er nemt at snakke om, men sværere at udfolde i praksis. Der er ofte langt fra en teoretisk formidling af de gode intentioner i en empowering tilgang og til rent faktisk at arbejde empowering i det daglige sociale arbejde.Bogens udgangspunkt er imidlertid at det kan lade sig gøre – og at det kan give mærkbare effekter for den socialfaglige praksis. Afsættet for bogen er undersøgelser af, hvorfor det er så svært at arbejde empowering i det sociale arbejde, og på den baggrund formidles strategier til, hvordan de professionelle kan udvikle kompetencer til at udvikle en praksis, som bygger på inddragelse, deltagelse og ejerskab og fremdrift i eget liv.Bogen rummer således at væld af eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre at øge samarbejdet mellem borgere og professionelle i det sociale arbejde på en måde, så borgerens perspektiv får mere magt og tyngde i beslutningerne om de sociale indsatser. De professionelle kan bruge bogen til at lære noget nyt, mens de er sammen med de borgere, som er deltagere i det sociale arbejdes hverdagspraksis. Til gavn og glæde for alle parter.Bogen henvender sig til socialrådgiverstuderende og alle professionelle, som beskæftiger sig med socialt arbejde.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.